Kupujemy, sprzedajemy, wykonujemy usługi oraz jesteśmy ich odbiorcami. W naszym biznesie wszystko wygląda pięknie… do czasu. Do czasu kiedy trzeba zająć się reklamacją.
Jako przedsiębiorcy znajdujemy się w centrum problemu. Z jednej strony mamy konsumentów, którym sprzedajemy, a z drugiej przedsiębiorców (kontrahentów), od których kupujemy. Pozycja, w jakiej się znajdujemy, wymaga abyśmy znali takie pojęcia, jak rękojmia, niezgodność towaru z umową oraz gwarancja, a także wiedzieli co i kiedy stosujemy.
Dzisiejszy artykuł przybliży ogólne różnice między trzema tytułowymi instytucjami prawa oraz kto i kiedy z nich korzysta. W kolejnych, ze względu na moje doświadczenie specjalisty ds. reklamacji, opiszę historie, które dane mi było przeżyć z klientami – przedsiębiorcami, jak i konsumentami.
Warto w tym miejscu wspomnieć o dwóch ważnych sprawach.
Pierwsza. Od 25 grudnia 2014r. pojawią się zmiany w Kodeksie Cywilnym, które dotyczyć będą rękojmi oraz niezgodności towaru z umową. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, która dotyczy niezgodności towaru z umową – z dniem 25 grudnia 2014r. zostanie uchylona, a zastąpią ją nowe lub zmienione artykuły w Kodeksie Cywilnym.
Po co, więc będę pisał o ustawie konsumenckiej? Ponieważ prawo nie działa wstecz, i na towar, który został sprzedany przed zmianą nadal będzie obowiązywała ustawa konsumencka.
Mamy więc sytuację, gdzie obowiązują konsumenta dwa przepisy:
- na towar sprzedany do 24 grudnia 2014r. – Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej
- na towar sprzedany od 25 grudnia 2014r. – Kodeks Cywilny
Druga sprawa. Nie jestem prawnikiem, więc moje historie, porady, pomysły rozwiązania problemów opieram o moje doświadczenia zawodowe specjalisty ds. reklamacji. Mają za zadanie przybliżyć tematykę reklamacji. Nie będę tutaj używał zawiłego języka prawniczego, nie tylko dlatego, że go nie znam, ale również dlatego, że większość problemów można rozwiązać bez udziału sądów, a rozmawiając w sposób rzetelny (znając swoje prawa i obowiązki) ze swoimi klientami i kontrahentami.
Pamiętaj przedsiębiorco, także o tym by nie tylko w spornych sytuacjach, podbramkowych, korzystać z pomocy radców prawnych, prawników, sądów. Jeśli pojawiąją się najmniejsze wątpliwości, korzystaj z ich usług. W moich artykułach niejednokrotnie poruszę aspekt handlowy/komercyjny reklamacji – znaczący z pozycji sprzedawcy.
Dzisiejszy tekst dotyczy towarów sprzedanych/kupionych przed 25 grudnia 2014r.
Niezgodność towaru z umową
Przepisy, które ją regulują znajdziemy w Ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Dotyczy przedewszystkim konsumentów.
Często mylona z gwarancją.
Kilka istotnych cech:
- Trwa 2 lata od daty zakupu. (art. 10 ust. 1)
- Przy uznaniu reklamacji i wymianie towaru, czas trwania biegnie od nowa. (art. 10 ust. 1)
- Konsument ma 2 miesiące od dnia stwierdzenia niezgodności na zgłoszenie reklamacji. Po tym czasie kupujący traci uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową. (art. 9 ust. 1)
- Jeśli niezgodność zostanie stwierdzona przed upływem 6 miesięcy od daty zakupu, kupujący ma prawo odstąpić od umowy, i żądać zwrotu pieniędzy, (Art. 4 ust. 1)
- Sprzedający ma 14 dni kalendarzowych na ustosunkowanie się do zgłaszanej reklamacji (art. 8 ust.3)
Dwa podpunkty specjalnie wytłuściłem, ponieważ są istotne z perspektywy przedsiębiorcy. Mówiąc krótko – nie jesteśmy na straconej pozycji. Konsument poza prawami, ma również obowiązki. Szerzej na ten temat napiszę w kolejnych tekstach, gdzie będę posiłkował się przykładami z życia zawodowego.
Rękojmia
Przepisy, które ją regulują znajdziemy w Kodeksie Cywilnym w rozdziale XI. dział II. Rękojmia za wady.
Główna różnica polega na tym, że dotyczy odpowiedzialności przedsiębiorcy przed innym przedsiębiorcą.
Pozostałe istotne cechy:
- trwa jeden rok od daty zakupu (Art. 568 §1)
- Przy uznanej reklamacji i wymianie towaru, okres rękojmi nie ulega odnowieniu
- Przedsiębiorca ma 1 miesiąc na zgłoszenie stwierdzonej wady od daty jej wykrycia ((Art. 563 §1) lub przy sprzedaży pomiędzy osobami prowadzącymi działalność gospodarczą – wadę należy zgłosić niezwłocznie (Art. 563 §2)
- Sprzedający musi niezwłocznie ustosunkować się do zgłaszanej reklamacji (Art. 560 §1)
- strony (przedsiębiorcy) mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć (Art. 558 §1)
Na co należy zwrócić uwagę to słowo niezwłocznie. To moje ulubione słowo, które używane jest w Kodeksie Cywlinym. W moim mniemaniu – nic nie oznaczające.
Słowo to może być naszym utrapieniem lub błogosławieństwem. Pracując już kilka lat z reklamacjami nauczyłem się stosować je na moją korzyść. W kolejnych tekstach opiszę jego zastosowanie w historiach, które sam doświadczyłem.
Gwarancja
Gwarancja jest dobrowolnym, pisemnym zobowiązaniem się gwaranta do bezpłatnego usunięcia wady fizycznych lub wymiany towaru na nowy. Zapis ten w żaden sposób nie może ograniczać, bądź wyłączać uprawnień konsumenta z tytułu niezgodności towaru z umową.
Zwróćmy uwagę na słowo DOWOLNYM. Gwarancja nie istnieje dla każdego sprzedawanego produktu.
Cechy charakterystyczne:
- czas trwania nie krótszy niż 1 rok, określony przez gwaranta,
- Przy uznanej reklamacji i wymianie towaru bądź jego istotnej naprawie, okres gwarancji biegnie od nowa. W innych przypadkach okres gwarancji ulega wydłużeniu o czas, w którym kupujący z powodu wady towaru, nie mógł z niego korzystać,
- Czas na zgłoszenie reklamacji od daty stwierdzenia usterki reguluje gwarancja,
- Termin rozpatrzenia reklamacji określa gwarancja,
Podsumowanie
Jest jeden współny element łączący trzy powyższe instytucje prawa – reklamację zgłaszamy zawsze bezpośrednio w punkcie, w którym zakupiliśmy towar.
Na koniec przypomnę:
- Niezgodność towaru z umową – na jej podstawie towar reklamuje konsument. Reguluje ją Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
- Rękojmia – na jej podstawie towar reklamuje przedsiębiorca. Reguluje ją Kodeks Cywilny
- Gwarancja – jest dobrowolna, dotyczy tylko tych towarów, do których został wystawiony pisemny dokument gwarancji.
Szczegółowo o każdej z powyższych instytucji prawa już niedługo na Sardynkach. Przedstawię przykłady z mojego doświadczenia, problemy jakie można napotkać oraz ich rozwiązania.