Czym jest przewaga konkurencyjna?
Zamierzasz otworzyć własną firmę? Już na starcie wiedz, że jedną z najważniejszych kwestii, jest przewaga konkurencyjna. To nic innego, jak „to coś”, co pozwoli Ci wyróżnić się na tle innych przedsiębiorstw, przyciągnie klientów i przełoży się na realny zysk dla Twojej marki. Brzmi świetnie, prawda? Pomyślisz pewnie, że łatwo powiedzieć, trudniej wykonać. Nieprawda.
Być może przeszło Ci przez myśl, żeby przewagę konkurencyjną budować ceną produktów lub usług. To chyba najprostszy, lecz nie jedyny sposób na wyróżnienie się na rynku.
Dlaczego warto znaleźć niszę rynkową?
Ciekawym i skutecznym sposobem na budowanie przewagi konkurencyjnej może być poszukiwanie nisz rynkowych. Mianem tym można określić rodzaj wyspecjalizowanych produktów i usług poszukiwanych przez grupę odbiorców. Jeśli ją znajdziesz, działania Twojej firmy będą koncentrować się na określonej grupie klientów i sprecyzowanej ofercie odpowiadającej na ich potrzeby. W ten sposób ograniczysz konkurencję do minimum i zyskasz płynność w sprzedaży towarów lub usług.
Koncepcję niszy rynkowej ciekawie opisali Chan Kim i Renee Mauborgne w tzw. Strategii Błękitnego Oceanu. Jest nim nieodkryty obszar rynku. Jego przeciwwagą jest z kolei Czerwony Ocean, w którym firmy nieustannie dążą do zwiększenia wydajności i poprawienia konkurencyjności swoich produktów oraz usług, co z kolei prowadzi do wyniszczającej walki o klienta. Z kolei na obszarze Błękitnego Oceanu jest o wiele spokojniej. Konkurencja jest znikoma lub nie ma jej wcale, więc można skupić się na doskonaleniu oferowanych produktów i oczywiście znacząco ograniczyć koszty. Przyjrzyj się bliżej tematom związanym z prowadzeniem biznesu z Firmove.
W lokalności drzemie wielki potencjał
Co ciekawe nisza rynkowa może odnosić się też do ściśle określonego terenu geograficznego, czyli do lokalności. W niej również drzemie ogromny potencjał dla początkującego, małego przedsiębiorcy. Dlaczego? Ponieważ oznacza skupienie się na wąskiej społeczności, do której można dotrzeć łatwiej i taniej – chociażby poprzez social media, publikacje w lokalnej prasie czy uczestnictwo w miejscowych eventach. To działanie w pewnym sensie zgodne z teorią Napoleona Hilla, który uparcie twierdził, że jeśli nie możesz robić wielkich rzeczy, rób małe w wielki sposób.
Lokalność oznacza też bardzo często wykorzystanie walorów danego regionu, co może pomóc w promowaniu produktu lub usługi. Posłużmy się przykładem: przedsiębiorca prowadzący pasiekę na Warmii i Mazurach może – a nawet powinien – wykorzystać ten fakt w promocji swoich produktów – nie tylko pysznych, ale też pochodzących z wyjątkowych obszarów kraju. Pamiętaj również o tym, że lokalne działanie biznesu może obejmować współpracę z osobami i firmami znajdującymi się w zasięgu, co pozwoli zmniejszyć finalne koszty Twoich produktów lub usług.
Zamierzasz rozkręcić mały biznes? Doskonale! Nie działaj jednak pochopnie. Poświęć czas na znalezienie niszy rynkowej. Zastanów się, jak możesz wykorzystać i wpasować się w lokalność. Bo w końcu jak mawiał Henry Ford: bardziej niż cokolwiek innego, przygotowanie się jest sekretem sukcesu.
Artykuł przygotowany przez partnera