O czym pisać na Facebooku i Instagramie małej firmy? |  18 pomysłów na ciekawe i angażujące posty na firmowy fanpage | PODCAST 14

O czym pisać na Facebooku i Instagramie małej firmy? | 18 pomysłów na ciekawe i angażujące posty na firmowy fanpage | PODCAST 14

Czas zmierzyć się z zadaniem, które spędza sen z powiek części właścicieli małych firm – jak i o czym tworzyć posty na Facebooku, by były interesujące, ciekawe i zachęciły klientów do odwiedzin małej firmy?

Pomysły na ciekawe i angażujące posty na Facebooku i Instagramie – przesłuchaj odcinek:

O czym jest ten wpis i odcinek podcastu i co w nich znajdziesz?

W odcinku skupię się na przykładach i pomysłach na posty na Facebooku i Instagramie, które można wykorzystać w małej lokalnej firmie.

Chodzi o biznesy takie jak: salony fryzjerskie, kluby fitness (squashe, sauny), zakłady samochodowe i wymiany opon, kosmetyczki, masaże, małe punkty gastronomiczne (kebab, pizza, lodziarnia), hotele, lokalne sklepy. Czyli wszystkie te przedsiębiorcze miejsca, gdzie klient płaci kartą lub gotówką.

Starałem się być jak najbardziej konkretny, i całość przygotować tak, by była jak najszybsza i łatwa do wykorzystania w większości branży. Tak, by po przesłuchaniu odcinka i przeczytaniu artykułu, Twoja głowa była pełna pomysłów, a stworzenie inspirujących facebookowych postów zajęło Ci zaledwie kilka chwil. 

Jeżeli chciałbyś, bym przygotował przykłady postów (pomysły na tematy) pod konkretną branżę – napisz w komentarzu. 

W dalszej części artykułu znajdziesz spisane streszczenie odcinka (najważniejsze rzeczy wybrane z podcastu), nagranie w formie mp3 do pobrania na dysk, linki do stron z podcastami, gdzie można go przesłuchać online  i nagranie wraz z prezentacją na YouTube. Szczegóły w spisie treści – sprawdź niżej.

Uwaga!  Z racji, że osadziłem dużo treści z Facebooka – wpis może się ładować nieco dłużej – proszę uzbroić się w cierpliwość 🙂 

Oprócz tego, w odcinku znajdą się:

  • Konkretne, gotowe do wykorzystania tematy postów 
  • Przykłady jak w oparciu o te tematy stworzyć posty dla lokalnej firmy (po kilka przykładów na temat) 
  • Podpowiedzi jak dany typ postu może wpłynąć na relacje klienta z firmą 
  • Linki do istniejących fanpage’y, będące doskonałym uzupełnieniem przykładów 
Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

Komu się przyda ten odcinek?

Ten odcinek i artykuł stworzyłem myśląc o trzech grupach osób. Przesłuchać go powinni:

  • Mikroprzedsiębiorcy, którzy sami zajmują się Facebookiem swojej firmy
  • Multimarketerzy (marketerzy renesasnu) w małych i średnich firmach, którzy sami „ogarniają” cały marketing i fanpage jest jednym z ich dziesiątków zadań
  • Osoby, które prowadzą fanpage – w wielkich firmach lub reklamując swoje blogi, przedsięwzięcia (niekoniecznie zawodowo). Pewnie znacie się na tym lepiej ode mnie, ale kto wie – może u nas tez podłapiecie jakiś łyk inspiracji?

W szczególności może się przydać osobom, które chcą wiedzieć:

  • Jak tworzyć angażujące posty na Facebooka
  • Jak tworzyć „fajne” treści na Facebooka
  • Jak tworzyć posty by fani je lajkowali i udostępniali
  • Jak pisać posty, by więcej osób klikało „Lubię To” na firmowej stronie
  • Jak pisać posty by zachęcić znajomych fanów do skorzystania z usług firmy

Co ułatwi ten odcinek?

Warto wspomnieć o 5 głównych korzyściach. Ten odcinek pomoże w:

  • Prowadzeniu strony na Facebooku by stała się regularnie aktualizowaną, profesjonalną wizytówką firmy 
  • Skróceniu czasu przygotowania postów na fanpage
  • Wyróżnieniu się na tle konkurencji
  • Budowy solidnej relacji z klientem, który już zna Twoją firmę
  • Zachęceniu nowych klientów, by zapoznali się z ofertą Twojej firmy.

Zanim zabierzesz się za tworzenie postów według tego wpisu, pamiętaj o:

Kilka elementów, o których warto pamiętać, zanim przejdziesz do „właściwej” części wpisu.

1. Uważaj na krótki czas żywotności posta na Facebooku

Największym minusem tworzenia angażujących treści na Facebooku jest ich krótki czas żywotności. Po 24 godzinach tracą zasięg, po 3 dniach stają się kompletnie niewidoczne, po tygodniu nich o nich nie pamięta. Trzeba zatem odnaleźć balans – między czasem poświęconym na ich stworzenie, a oczekiwanymi efektami. Innymi słowy – nie ma sensu ślęczeć nad grafiką pół dnia, skoro może ona trafić do stu osób, z czego dwie odwiedzą naszą stronę.

Czasem więc warto napisać mniej, zrobić mniej doskonałe zdjęcie, coś przygotować szybciej, zamiast dłubać, grzebać, grzęznąć, gdy finalny efekt może być bardzo podobny.

Facebook ma być przede wszystkim SZYBKIM narzędziem reklamowym – dla obu stron: tego, który jest twórcą treści i tego, do kogo treści są skierowane.

2. Dobre i solidne treści wykorzystaj również na innych kanałach

Jeżeli w jakieś treści włożyłeś dużo pracy, widać, że „zażarły” i podobają, warto się zastanowić – czy nie przenieść ich na kanał, który wydłuży żywotnośćfirmą stronę, blog lub YouTube. Z racji krótkiego czasu kontaktu, o której piszę wyżej – żal im dać przepaść, zwłaszcza, gdy czujesz, że to są prawdziwe torpedy.

Tym bardziej, że wyszukiwarka Google (póki co), nie indeksuje większości facebookowych treści, tym samym, gdy ktoś z niej skorzysta, i będzie szukał odpowiedzi na dany problem – nie trafi na Twój post na fanpage.

3. Nie traktuj podpowiedzi w tym wpisie „na sztywno”

Używaj różnych form postów i sprawdź, które się sprawdzają. Trzeba nad tym spędzić trochę czasu, samemu się wprawić i wyczuć klientów. Nie jestem bogiem social media, nie wiem co u Ciebie zadziała. Stąd też moja olbrzymia prośba: nie traktuj poniższych pomysłów jako sztywnych ram.

Inwencję zostawiam Tobie – sprawdź, przetestuj, baw się tym. W części przykładów staram się podpowiedzieć i wskazać  kontekst w jakim można użyć danego posta, – co nie oznacza, że inna formuła, nie będzie równe dobra. Lub lepsza.

Używaj zdjęć, „czystych” wpisów, video, infografik, grafik linków do strony internetowej, YouTube i bloga – im więcej form. 

4. Różne rodzaje postów = różne zasięgi

Tworząc posty warto też pamiętać o tym, że są rodzaje wpisów i narzędzi, które algorytm Facebook faworyzuje i dzięki czemu mają większe zasięgi. Wystarczy wskazać przykład video na Facebooku, które zawsze będzie miało większy zasięg niż ten sam film podlinkowany do kanału YouTube. Tu znów trzeba sprawdzić, przetestować, zobaczyć co zadziała. Tu tylko zaznaczam temat, ale jeżeli jest dla Ciebie ciekawy i chciałbyś się dowiedzieć jak działa algorytm Facebooka – napisz mi w komentarzu. 

5. Facebook = Instagram… – przynajmniej na potrzeby tego wpisu

Z racji „kobylastości” wpisu, zdecydowałem się nie wyodrębniać osobnych rodzajów postów na Facebooka i Instagrama. Form jest wiele, więc bez problemów dopasujesz je do swojego preferowanego kanału komunikacji.

6. Inspiracja, a nie plagiat

Choć żyjemy w czasach postmodernizmu i można powiedzieć, że w rzeczach związanych z kulturą masową wszystko zostało już zrobione i powiedziane, a kolejne elementy są tylko kopiami i ulepszeniami, to mimo to, warto pamiętać, by przy tworzeniu inspirować się, a nie plagiatować. Każdy post musi zawierać cząstkę firmy i jej twórcy, odnosić się do oferty, branży, a nie być bezczelnym skopiowaniem tego, co zobaczyliśmy u konkurencji.

Ponadto, jeżeli prowadzisz mały biznes, sugeruję inspirować się fanpegami i kontami na Instagramie firm działających w podobnej skali (nie musi to być Twoja lokalna konkurencja, ale może być pokrewna branża z innego miasta lub kraju). To zadziała dużo lepiej, niż próba zdublowania kampanii wielkich marek, które mają i szersze grono odbiorców i dużo większe budżety.

7. Na Facebooku małej firmy sprzedaż jest… na ostatnim miejscu

Sprzedaż jest koronnym celem wszystkich naszych działań. Sugeruję jednak, by tworząc treści facebookowe – całkowicie o niej zapomnieć. Traktować ją jak macocha Kopciuszka. Przypominamy sobie o sprzedaży tylko w ostateczności. Nie warto wiec ciągle pisać o cenach, ofercie, agresywnie zachęcać do kupna. Klienci błyskawicznie to wyczują. A nam chodzi przecież głównie o budowanie relacji. Co, rzecz oczywista, zaowocuje sprzedażą. Tylko w późniejszym czasie.

8. Pomysły są jak groszek – lubą się krzyżować

Nie chciałbym, by czytelnik odniósł wrażenie, że poniższe pomysły mają egzystować samodzielnie. Wręcz przeciwnie! Często wiele z nich się przenika, jeden może co nieco zaczerpnąć drugiego. Zachęcam więc do tworzenia takich artystycznych konglomeratów – jestem za uciekaniem od sztywnych wzorców i wyznaczników. Im więcej samodzielnej idei w tworzeniu materiałów – tym lepiej!

Pomysły na posty na Facebooku i Instagramie:

Uff, skoro jesteś w tej części wpisu, to oznacza, że Twoja determinacja jest kolosalna. Myślę, że Cię nie zawiodę. Niżej znajdziesz 18 przykładów na konkretne posty na Facebooku i Instagramie, wraz z pomysłami jak je wykorzystać i ilustracjami na już istniejących fanpage’ach. Zaczynamy!

1. Oferta

Przedstaw swoją ofertę – zarówno jeżeli chodzi o nowe jak i o stare usługi. Może to być informacja dotycząca nowości, które dopiero co zawitały do Twojej firmy lub przypominajka o istniejącym asortymencie. Czy warto informować o klasykach? Tak! Pamiętaj, że ciągle do Twojej strony ktoś dołącza. Nowi fani nie znają Cię, więc trzeba im się pod tym kątem zaprezentować.

W tym kontekście może być istotny czas prezentacji – zwłaszcza, gdy mówimy o ofercie sezonowej. Dobrze o niej dać znać, zanim klienci zaczną jej szukać. Twój post może być przypominajką, impulsem, tak by sprawdzanie i porównywanie ofert zaczęli właśnie u Ciebie.

Mogą to być:

  • Nowa usługa / lub produkt – czyli coś co własnie pojawiło się w ofercie – klienci lubią, są ciekawi i żądni nowości
  • Stara usługa / produkt – w formie oferty sezonowej
  • Stara usługa /produkt  – czyli Twoje the best of, coś co jest najmocniejszym punktem oferty, co klienci wybierają najczęściej, z czego Twoja marka jest doskonale znana

Przykłady:

  • Gastronomia – nowe menu zależne od pory roku (zupa na warzywach sezonowych lub rozgrzewające herbaty na zimę)
  • Warsztat samochodowy – oferta na wymianę opon przed sezonem lub przegląd samochodu przed wakacjami
  • Fryzjer – oferta fryzury na sylwester lub komunie
  • Hotelarstwo – informacje o wolnych pokojach na długie weekendy, święta lub martwym sezonie

Przykłady z Facebooka (przy filmach włącz dźwięk!):

1. U Bacy na Cacy – koń pociągowy Góral Burger – czyli film jak powstaje olbrzymi burger, który jest w ofercie:

2. Natomiast w Pubie Maska (pub i restauracja) – przykład oferty przygotowanej na cały tydzień:

3. Anna Nocoń – kosmetyka pozytywna (salon masażu i piękności), prezentacja usługi czyli masażu Lomi Lomi Nui:

4. Posiłki w codziennej ofercie Menu w Bistro Krauza – do tego okraszone solidną dawką osobistych, bardzo pozytywnych informacji:

2. Kupony rabatowe i promocje

Kupony i promocje obniżające cenę produktów, zachęcające do odwiedzin i zakupów.  Wiadomo – promocja to święty Graal każdego klienta. Nie bez kozery memy z małpą nosaczem tak często poruszają temat obniżek cen, promocji, rabatów i pytań „dlaczego to musi tyle kosztować”.

Jakie mogą być promocje?

  • Stałe, regularne – warto o nich przypominać – jeżeli do Twojego konta (Facebook, Instagram) dołączają nowi fani – warto im przypominać o regularnych promocjach, tak by mogli się zaznajomić z ofertą. Więc raz na jakiś czas warto umieścić coś, co może Ci się wydawać, że wszyscy już wiedzą
  • Specjalne, okresowe, cykliczne  – wszelkie promocje „jednorazowe” związane ze świętem, okazją, takie, które mają ograniczony czas działania, zachęcający klienta by podjął działanie jak najszybciej

Przykłady:

  • Gastronomia – promocja regularna: happy hours (godziny, w których można kupić coś taniej), w konkretny dzień tańsza potrawa (studencka pizza do 12.00), do zestawu obiadowego zupa dnia gratis, powyżej określonej kwoty darmowa dostawa gratis
  • Kosmetyka – promocja regularna:  2 usługi w cenie jednej (henna brwi z regulacją)
  • Sklepy online – promocja okresowa: dzień darmowej dostawy,  olbrzymia obniżka – 70% z okazji Black Friday 
  • Mechanik – promocja okresowa:  na wiosnę, druga usługa gratis (do wymiany oleju, gratis przegląd silnika po zimie), promocja stała: do wymiany oleju gratis płyn do spryskiwaczy 

Przykład z Facebooka:

Sagot Gym (klub fitness) – przykład promocji związanych z szejkami, które można kupić po treningu:

3. Szkolenia, certyfikaty, dyplomy, konkursy branżowe

Wyśmienity sposób, który pomoże budować markę eksperta. Pokazać, że firma się rozwija, pracownicy zdobywają nowe umiejętności, by jeszcze lepiej świadczyć usługi.

Można przygotować specjalną galerię na stronie Facebookowej gdzie będziemy dodawali kolejne certyfikaty lub osobne albumy dotyczące samych relacji ze szkoleń.

Ważne, by tak umieszczane zdjęcia okrasić komentarzem, – tak, by klienci i osoby spoza branży wiedziały co to są za nagrody i dlaczego są prestiżowe.

Zrobić zdjęcia – a nawet osobną galerię szkoleń, certyfikatów. Mogą to być zdjęcia z wydarzenia lub skany dokumentów. warto okrasić komentarzem, co to jest, za co, dlaczego ważne – by fani wiedzieli cóż to za wyróżnienie.

Mogą to być:

  • Zdjęcia i relacje ze szkoleń,  wyjazdów, targów branżowych 
  • Zdjęcia / skany certyfikatów / wyróżnień
  • Zdjęcia dyplomów / nagród

Przykłady z Facebooka:

Anna Nocoń – kosmetyka pozytywna (salon masażu i piękności), relacja ze szkolenia: 

4. Wydarzenia lokalne i targi – relacje

Udział w lokalnych wydarzeniach umożliwia pokazanie firmy jako aktywnego członka lokalnej społeczności. Potężne narzędzie reklamowo – PRowe, zwłaszcza jeżeli Twoja firma działa na bardzo ograniczonym, lokalnym rynku. 

Relację można przeprowadzić w formie krótkiego video z komentarzem, fotorelacji (utworzenie specjalnej galerii zdjęć) lub jednego zdjęcia z obfitym opisem.

Mogą to by, lokalne wydarzenia takie jak:

  • Dni miasta
  • Zawody
  • Dni kultury / festiwale
  • Spotkania / kiermasze w szkole

Przykłady z Facebooka:

Tu mam interesujący przykład z akcji jaką z zrobiliśmy kilka lat temu z firmą Sołtys Dźwigi – na dniach miasta w Tychach, było stoisko, na którym ludzie mogli w koszu żurawia wyjechać do góry, zobaczyć panoramę miasta, a oprócz tego obejrzeć żuraw od środka i zrobić sobie zdjęcia:

Tutaj film jak to wyglądało:

A tu galeria zdjęć – jak widać, dzieciaki zadowolone 🙂

5. Efekty pracy

Pokazanie efektów pracy – jak wyglądają usługi / produkty oferowane przez firmę, jaki jest efekt końcowy, co klient zyskuje i czego mogą się spodziewać ci – którzy nas jeszcze nie znają.

Można to pokazać w formie relacji video z komentarzem w tle, jednego zdjęcia z rozbudowanym opisem lub (co chyba jest najskuteczniejsze i robi największe wrażenie) – komiksowej formy krok po kroku, gdzie pokazujemy coś wyglądało przed, w trakcie i po – gdzie efekt finalny to potężny sygnał WOW będący zwieńczeniem pracy:

  • Efekt finalny – zdjęcie – zdjęcie efektu „po” wraz z komentarzem, co i jak zostało zrobione 
  • Efekt finalny – video – podobnie jak wyżej, ale w postaci filmu z komentarzem opisującym na stronie i komentarzem narratora w tle. W ten sposób, można pokazać relację z różnych stron
  • Zdjęcie przed / w trakcie / po – pokazanie krok po kroku warsztatu, aż do wielkiego finału 

Przykłady z branży:

  • Branża kosmetyczna – zrobione paznokcie, wyregulowane brwi, wydłużone i zagęszczone rzęsy
  • Sprzątanie samochodów – umyty i wysprzątany samochód (im w środku był bardziej brudny – tym lepiej, tu koniecznie zdjęcie „przed” i „po”)
  • Firma ogrodnicza – pokazanie ogrodu przed renowacją i zasadzeniem drzew, krzaków, runa leśnego i po tych działaniach
  • Gastronomia – pokazanie przygotowanie potraw od… kuchni ;)Przykłady z Facebooka:

1. U Bacy na Cacy – jak powstaje sztandarowy produkt:

Film z profilu U Bacy na Cacy – gdzie krok po kroku można zobaczyć jak powstaje Góral Burger (całość jeszcze jest połączona z akcją charytatywną):

2. ButArt – firma zajmująca się renowacją obuwia, gdzie autor pokazuje jak wyglądają buty klientów przed i po zabiegu renowacji oraz zmiany koloru:

3. OliCars – zdjęcia samochodu przed i po czyszczeniu. Wyśmienity przykład, bardzo działa na zmysł wzroku i wyobraźnię.

6. Historie klientów + selfie

Jak wizyta klienta w firmie zmieniła życie klienta, co dzięki niej zyskał. Pokazujemy, że do firmy przychodzą… żywi ludzie. W kwestii lokalnej to czyni najpotężniejszy rodzaj polecenia – poprzez znajomych.

Gdy opisujemy usługę, warto mocniej skupić się na tym jak wpłynęła na życie klienta, niż sam fakt technicznego opisu.

Można to zrobić w formie:

  • Wspólnego selfie / filmu  – na którym razem występują właściciel biznesu i klient
  • Opisu usługi – zdjęcie z klientem, a pod nim opis usługi
  • Rekomendacji napisanej przez klienta – poprosić klienta o przygotowanie kilku zdań rekomendacji i dodanie zacytowanej wypowiedzi do zdjęcia

Przykłady z branży:

  • Pensjonat – zdjęcie z właścicielami i pokazanie jak miło spędziło się czas
  • Zdrowie i uroda – zdjęcie po wykonanej usłudze, z opisem co zostało zrobione
  • Sport i fitness – historia metamorfozy klientki, które zgubiła określoną ilość kilogramów i jest regularnie na każdych zajęciach
  • Każda branża – opisanie historii klienta, który odwiedza nas regularnie i doskonale się znamy (urodziny, 2 lata znajomości) – bardzo intymne i pozytywne działanie

Przykłady z Facebooka:

U Bacy na Cacy – właściciel biznesu codziennie pstryka sobie fotki z klientami:

7. Nasz sprzęt, nasze usługi

Ciekawostki i informacje o wykorzystywanych narzędziach, przyrządach, aplikacjach, oferowanych usług. Chodzi o odpowiedź na pytanie – jak działa to co oferujemy, dlaczego jest takie super i dlaczego warto skorzystać z tego w naszej firmie?

Można to przedstawić w formie zdjęcia lub krótkiego filmu z omówieniem. Zakres omawianych funkcji może być bardzo szeroki: jaka jest zasada działania, dlaczego produkt jest wyjątkowy, co w nim się najbardziej podoba innym klientom, co klient dzięki niemu zyska, jak wygląda i na czym polega proces jego działania.

Mogą to być zarówno recenzje, jak i opisy.

Formy:

  • Pokazanie i omówienie przyrządu w formie zdjęcia
  • Pokazanie w formie krótkiego nagrania z narracją

Przykłady:

  • Solarium – jakie mamy „opalarki (nie wiem jak to się nazywa :P) i jak działają
  • Pensjonat / hotel – skąd bierzemy składniki i dlaczego są tak wyśmienite (jeżeli zaopatrujecie się u regionalnych dostawców)
  • Klub fitness – urządzenia na siłowni – do czego służą, jak na nich ćwiczyć, jakie są efekt ćwiczeń (od rowerków, po super wagi mierzące tłuszcz, wiek, etc.)

Przykład z Facebooka:

Anna Nocoń – kosmetyka poztywna, prezentacja produktów i usług:

1. Produkty kosmetyczne:

2. Usługi (maseczka do twarzy):

8. Życie firmy

Orężem, po który sięga właściciel małej, lokalnej firmy (poza jakością produktów i obsługi), powinno być budowanie relacji. Coś, co można by nazwać „ludzką twarzą”. Pokaż, jak wygląda Twoja firma od środka – daj poznać ludzi, wnętrze, pomieszczenia, sprzęt. Coś co „oswoi” klienta zanim przyjdzie. Pokaż, że za biznesem robią ludzie, którzy to czynią z pasji, a nie smutnego 8 – godzinnego kieratu, odbębnienia pracowniczej pańszczyzny. Nie muszą to być rzeczy bezpośrednio związane z prezentacją usług, oferty lub produktów.

Pochwal się takimi rzeczami jak:

  • Zmiany w wystroju –  remonty, przemeblowania, nowe rzeczy, ulepszenia
  • Ulepszenia, innowacje niekoniecznie związane z zakupami, ale też obsługą klienta
  • Wydarzenia – konkursy, odwiedziny gwiazd, gości z innych branż, imprezy w klubie fitness
  • Flashbacki  – pokaż „od zaplecza”, coś czego normalnie nie widzą klienci
  • Codzienne uniwersalia – tak zwane „zapychacze” dziur, dotyczące przyziemnych codziennych spraw.

Przykłady:

  • Nowe wyposażenie (krzesła, przemeblowania, remonty)
  • Zdjęcia / filmy z zaplecza – w krótkiej, szybkiej formie; firma przed otwarciem, posiłek przed przygotowaniem
  • Nowe usługi – (niezwiązane z ofertą) – kawa w ofercie, wysyłka informacji o wizycie SMS, uruchomienie newslettera dla klientów
  • Relacje z wydarzeń – walentyki, Haloween, tłusty czwartek, Mikołaj

Przykłady z Facebooka:

Sagot Gym – klub fitness:

1. Informacja o zmianach wprowadzonych na życzenie klientów (w tym przypadku wieszak na rowery):

2. Relacja z wizyty stacji TV i nagrania reportażu:

3. Relacja OliCars z wycieczki w muzeum Lamborghini:

9. Profile pracowników

Przedstawienie życia firmy to jedno. Drugim dobrym ruchem może być przedstawienie pracowników (lub właściciela). Pokaż, kto i dlaczego u Ciebie pracuje. Klienci swoje sympatię do pracowników przełożą na sympatię do firmy. Fakt, ludzie lubią się identyfikować z markami, ale w małym biznesie wolą człowieka z krwi i kości.

W tego typu działaniach należy być ostrożnym – trzeba pamiętać o szacunku do pracowników (nie wszyscy muszą się zgodzić) oraz odpowiedniej formie prezentacji: jeżeli ktoś jest medialną bestią nie będzie problemem nagranie dla niego filmu. Inni najbardziej komfortowo będą czuć się ze zdjęciem.

Ważne jest to, by nikogo do niczego nie zmuszać, tak by pracownik chciał opowiedzieć o sobie. Także, można podjąć takie działanie, pod warunkiem, że dobrze się rozumiecie i pracownik faktycznie lub swoją pracę. Można opowiedzieć o tym co się najbardziej lubi w pracy/ branży, swoim hobby, ciekawych sytuacjach z klientami:

  • 5 pytań do… – pięć uniwersalnych pytań, które pomogą lepiej kogoś poznać (może to być cała seria zdjęć, dla każdego pracownika z osobna)
  • Seria filmów z wypowiedzią / pokazem – pracownik pokazuje jakiś fragment swojej pracy lub opowiada o ważnym elemencie techniki
  • Sylwetka pracownika – przygotowana przez właściciela krótka biografia ze zdjęciem
  • Przypomnienia ze zdjęciem – dwu zdaniowa informacja bieżąca ze zdjęciem pracownika i opisem, czego klient może się spodziewać z jego strony tego dnia

Przykłady:

  • Każda branża 5 pytań  – zapytaj o hobby, muzykę, co jest najlepsze w pracy
  • Fitness – pokaz jak dobrze wykonywać ćwiczenia
  • Gastronomia – zdjęcie barmana i informacja, że dzisiaj już będzie przygotowywał drinki od 20:00
  • Klub muzyczny – zapowiedź jaki DJ, będzie danego dnia za konsolą

10. Polecenia innych produktów i usług oraz opinie

Budowa wizerunku profesjonalisty, dzięki innej, marce. Niekoniecznie związanej z Twoim biznesem. Sprzedajesz produkty renomowanej, profesjonalnej marki? Warto się tym pochwalić! Pokaż, że u Ciebie wszystko jest najlepszej jakości. Ponadto możesz polecać inne usługi – kompletnie nie związanej z Twoim biznesem. Możesz nawet polecać usługi branży niepowiązanej – pokaż, że jesteś „normalnym: człowiekiem. Masz życie prywatne (nie musisz zdradzać od razu tajemnic alkowy) – daj się poznać z drugiej strony.

  • Rekomendacje branż pokrewnych i producentów – pokaż, że firma, która dostarcza Ci produkty, to doskonale znani profejsonaliści, którzy dbają o jakość
  • Rekomendacje usług nie związanych z Twoim biznesem – pokaż, że interesujesz się innym biznesem, napisz co Ci się podobało w innej firmie

Przykłady:

  • Producent uruchomił kampanię reklamową – producent, od którego nabywasz produkty zrobił imponującą kampanię reklamową –  napisz post i zaznacz, że u Ciebie jego produkty są dostępne
  • Wyjazd wakacyjny – jesteś na wyjeździe i się relaksujesz – pochwal się ładnym zdjęciem, widoczkiem, przemyśleniami
  • Produkt / pomysł / usługa innej firmy przypadły do gustu – coś z innej firmy, astronomicznie odległym biznesem bardzo Ci się spodobało – napisz o tym!
  • Pokrewna firma niezagrażająca Twojej pozycji robi coś inspirującego – jest jakaś firma z Twojej branży, ale jest tak daleko, że nie jest Twoją konkurencją? Zrobiła coś fantastycznego? Udostępnij i podepnij się pod ich pomysł

Przykład z Facebooka:

Tu pozwolę wrzucić sobie post z fanpega’a Sardynek – zamówiliśmy burgery i zawsze (poza smakiem) bardzo podobały mi się opakowania:

11. Ciekawostki z branży i infografiki, porady

Chwytliwe, interesujące, praktyczne porady, związane z firmą, które mogą się przydać klientom. Mogą to być autorskie posty lub udostępnione materiały innych marek (producentów  i partnerów, z których produktów korzystamy, zwłaszcza gdy rozprzestrzeniają się jak szalone w internecie). Post, przy którym klient zatrzyma się, przeczyta z zainteresowaniem i wykrzyknie gromko: WOW super pomysł!

To co fantastycznie działa to komentarze eksperckie dotyczące problemów bieżących – tego się akurat dzieje.

Mogą to być zarówno zdjęcia, filmy, infografiki, memy i proste grafiki o następującej treści. Możesz je umieścić jago całość lub zamknąć w formie 5 błędów lub 5 złotych rad:

  • Coś o czym warto pamiętać po / przed wykonaniem usługi 
  • Coś co ułatwi życie w związku z Twoją usługą (złote rady) 
  • Rzeczy, o których trzeba pamiętać, a klienci nie zwracają na nie uwagi lub je obalają 
  • Błędy, jakich nie wolno popełniać 
  • Obalanie mitów 
  • Komentarze eksperckie dotyczące głośnych tematów 

Przykłady:

  • Masażysta – czemu nie robić intensywnego treningu siłowego po masażu
  • Dentysta – czy leczenie kanałowe powoduje raka?
  • Fryzjer – 5 sposobów na mocniejsze i lśniące włosy
  • Fitness – 10 podpowiedzi jak bez wysiłku spalić 100 kalorii więcej każdego dnia
  • Dietetyk – olej kokosowy – zdrowy czy szkodliwy?
  • Mechanik – czy warto pompować opony azotem?
  • Dentysta – jak kolczyk w języku wpływa na szkliwo

Przykład z Facebooka:

Niebezpiecznik.pl to najlepiej znana polska strona zajmująca się szeroko rozumianymi kwestiami bezpieczeństwa w internecie. Gdy Ewie Farnie ktoś zhakował konto, opisali krok po kroku jak doszło do tego wypadku:

12. Tworzenie wydarzeń

Tworzenie wydarzenia, które zaangażuje społeczność. Dzięki temu można sprawdzić, kto wstępnie może być zainteresowany usługą. Można również uczestników zapraszać do polubienia naszej firmowej strony. Ważne, by regularnie w wydarzeniu publikować posty.

Wydarzenia to doskonała trampolina do powiększania zasięgów, zwiększenia liczby fanów i zapoznania nowych klientów z ofertą.

Wydarzenia mogą dotyczyć:

  • Podjęcia wyzwania – klient postanawia coś zmienić w swoim życiu i bierze udział w wydarzeniu, by się dodatkowo zmotywować
  • Wydarzeń specjalnych – wszystkich świąt, zmian w firmie 
  • Zabawnych postanowień  – przedstawionych w formie żartu, ale tematycznie powiązanego z branżą 

Przykłady wydarzeń:

  • Fitness – w następnym roku schudnę / zapiszę się na siłownię / zrobię 100 pompek
  • Puby – w tym roku wypiję krwawą merry
  • Dietetyka – od następnego miesiąca wprowadzę 2 wegetariańskie dni w w swoim menu
  • Mechanik samochodowy – w tym roku wymienię opony na początku sezonu
  • Turystyka – w te ferie zamówię ubezpieczenie wcześniej

Przykłady z Facebooka:

W SAGOT Gym uruchomiliśmy wydarzenie w 2019 roku zrobię formę.

Udało na nam się dotrzeć do 40 000 osób zainteresowanych i pozyskać z tego całkiem spore grono klientów.

13. Założenie grupy

Grupa skupiona wokół firmy. I choć założenie i moderowanie może być czasochłonne, plusem takiego działania są niewątpliwie olbrzymie zasięgi (dużo większe niż zasięgi standardowej tablicy), poczucie „elitarności” i fakt faworyzowania tej formy komunikacji przez Facebooka.

Można to zrobić na dwa sposoby:

  • Grupa tematyczna powiązana z rodzajem biznesów – grupa skupiona wokół jakiegoś tematu powiązanego z branżą firmy. Tu polecam, by temat był precyzyjny i dopracowany (im ogólniej, tym gorzej).
  • Grupa klientów – grupa klientów firmy, która jako pierwsza otrzymuje wiadomości dotyczące działania i wydarzeń firmie (wszystkie tematy, które już w tym wpisie omówiliśmy).

Przykłady grup tematycznych :

  • Fryzjer – wybór najlepszych kosmetyków do włosów i porady dotyczące pielęgnacji włosów
  • Pensjonat / hotelarstwo – polecane restauracje lub miejsca do odwiedzenia w okolicy
  • Dietetyka – proste i szybkie przykłady na zdrowe śniadania
  • Motoryzacja – pytania dotyczące wyboru i zakupu części – zamienników do samochodów

14. Krótkie informacje bieżące

To co aktualnie dzieje się w firmie od strony stricte użytkowej – zmiany grafiku, godziny otwarcia, działalność w Święta, wydarzenia dookoła firmy (roboty drogowe).

W przypadku zamieszczania takich informacji należy jednak być ostrożnym: ich zasięg jest ograniczony (nie mamy gwarancji, że wszyscy klienci je otrzymają), trzeba uważać by fanpage nie zmienił się w tablicę, w której piszemy tylko o zamknięciach, zmianach i nieobecnościach. 

Trzeba uważać na to, by klient, który trafi na niego pierwszy raz, nie odniósł negatywnego wrażenia. Liczbę takich postów (choć są najprostsze) określiłbym jako niezbędne minimum, chyba, że dotyczą pozytywnych w odbiorze treści (dłuższe godziny otwarcia, otwarcie w święta).

Mogą to być:

  • Informacje o zmianach godzin otwarcia – w związku ze świętami, remontami
  • Życzenia z okazji świąt 
  • Tematy „zastępcze”: pogoda (u nas dzisiaj słonecznie), sport (nasza drużyna wygrała)

Przykład z Facebooka:

1. Baca Bacowski wykorzystał koteła, który zawędrował w okolice biznesu (a wiadomo, że nic lepiej nie podbija zasięgów niż koteł):

2. Informacje  SAGOT GYM o godzinach otwarcia z okazji długiego weekendu – 15 sierpnia:

15. Opowiastki / przemyślenia / wyrażenia zdania – o sobie

Jeżeli Twoim zamysłem marketingowym jest powiązanie marki firmy z Twoją osobą – postaw na promowanie siebie. Przydatna strategia zwłaszcza w przypadku mikro firm i wyszczekanych, pewnych siebie, medialnych właścicieli.

Jeżeli, wzorem Ludwika XIV chcesz powiedzieć – firma to ja, możesz potraktować fanpage jako prywatną tablicę i opowiadać o rzeczach związanych z firmą (co cię inspiruje, jaki był początek firmy, statystyki firmy, co ci daje największą satysfakcję, dlaczego robisz to co robisz, co na ciebie wpływa, polecane książki filmu, problem i jak wybrnąłeś) lub wyrażać swoje zdanie na jakikolwiek temat.

Sugerowałbym jednakże być ostrożnym z takimi tematami jak polityka, religia i kwestie społeczne (chyba, że chcesz się bardzo szybko wyróżnić i spolaryzować odbiorców – co nie musi być niczym złym), a skupić się na truizmach, które mieszczą się w ogólnie akceptowalnym kanonie zachowań społecznych (np. wyrażenie oburzenia z powodu wyrzuconego na śmietnik psa).

Tu znów nie będę miał lepszego przykładu niż Baca z u Bacy na Cacy, zamiast linkować konkretny film – po prostu odpal dowolny dłuższy materiał, odpal i przesłuchaj. To przykład majstersztyku w budowaniu marki osobistej na Facebooku.

Ja to zrobiłem na przykładzie prostego zdjęcia z wyjazdu, z krótką dygresją:

16. Memy / humor żarty

Udostępnienia śmiesznych obrazków, memów, filmów. Czyli coś od czego zaczęła się historia Facebooka i coś co mimo szumnych zapowiedzi o ograniczeniu algorytmu – dalej ma się dobrze i notuje fantastyczne zasięgi.

To co mógłbym podpowiedzieć to to, by nimi nie szafować za bardzo (nie chcemy zmienić fanpage, który z takim trudem budujemy, w tablicę ze śmiesznymi obrazkami) i wyważyć ilość w stosunku do pozostałych postów. Jeżeli by się dało, lepiej uciekać od filmów z kotami i haseł o końcu tygodnia (nareszcie piątek) na rzecz materiałów powiązanych z Twoją branżą

PS: Jeżeli Twój mem podbił serca użytkowników Facebooka i rozpowszechnił się w dziesiątkach tysięcy odsłon – nie zapomnij ich zaprosić do polubienia strony.

Przykład z Facebooka:

Na Sardynkach rzadko wrzucam memy, ale jeżeli już to staram się trzymać tematyki biznesowej:

17. Konkursy, głosowania, pytania o zdanie,  ankiety, zagadki

Forma zaangażowania fanów przy wykorzystaniu już dostępnych narzędzi Facebooka lub odpowiedniej konstrukcji postów. Chodzi o to, by umożliwić im wyrażenie zdania lub opinii.  Mogą to być również pytania klientów o zdanie, opinie, sugestie – dotyczące firmy, oferty i spraw „życiowych”.

Pamiętaj, że konkursy związane z losowaniem nagród są bardzo restrykcyjnie obostrzone przez prawo, a niezastosowanie się do przepisów może grozić sążnistym mandatem.

To bardzo ciekawe, budująca zasięgi forma komunikacji, choć może być niebezpieczna – zwłaszcza, gdy trafisz na klienta rozgoryczonego usługą lub „mistrza ciętej riposty”.

Jednocześnie, baza takich pytań może stanowić ciekawą podstawę i punkt odniesienia, podpowiadające, w którą stronę Twoja firma powinna ewoluować, jakich usług i produktów oczekują klienci.

Przykłady pytań, ankiet:

  • Ankieta – zestaw ze sobą dwa produkty i zachęć do porównań (w gastronomii mogą to być dwa drinki z oferty)
  • Pytania o zmiany i usprawnienia (planujemy wprowadzić nowy rodzaj kawy, co o tym myślicie)
  • Co jest dla niego najważniejsze w branży (fintess – co najbardziej lubicie w uprawianiu sportu)?
  • Pytania dotyczące wprowadzenia usług / produktów (fryzjer – chce wprowadzić usługi kosmetyczne, co o tym sądzicie)?
  • Pytania o ulubione rzeczy z oferty (gastronomia – jaki drink lubicie najbardziej, fitness – które ćwiczenia przypadły Wam do gustu )
  • Neutralne pytania związane ze życiem prywatnym (wspomnienia z wakacji, co jedliście na święta, plany na długi weekend)
  • Pytania o autorytet – na kim klienci / fani się wzorują

Przykłady z Facebooka:

1. Tu pytałem na Sardynkach o temat do podcastu i (ku memu zdziwieniu) wpadło nawet sporo odpowiedzi:

2. OliCars posłużyło się zablurowanym zdjęciem z pytaniem o markę samochodu:

18. Polecanie produktów, stron i aplikacji

Polecenie przydatnych produktów, narzędzi online i aplikacji, które są powiązane z branżą i mogą wzmocnić Twoją usługę lub ułatwić klientom życie.

Choć głównie myślałem o narzędziach online (stronach i aplikacjach na telefon), mogą to być również powiązane z branżą przedmioty codziennego użytku:

  • Aplikacje
  • Strony WWW z ciekawymi poradami
  • Strony Facebookowe z ciekawymi poradami
  • Przedmioty codziennego użytku, które ułatwiają życie, są z Twojej branży, ale nie stanowią konkurencji

Przykłady:

  • Dietetyk – aplikacja z przepisami, strona licząca kalorie
  • Fitness – aplikacje do Tabaty, treningów
  • Dentysta – polecane nici dentystyczne, płyny do płukania ust
  • Fryzjer – polecane szampony, wcierki, maski do włosów
  • Gastronomia – polecenie wody ze świeżą miętą i cytryną na zaspokojenie pragnienia

Przykład Facebook:

1. Ja to robię na zasadzie linkowania do artykułów na blogu, w których podpowiadam jakie programy mogą być przydatne  w małej firmie:

2. A tu poleciłem kurs, który kupiłem, byłem bardzo zadowolony i dzięki niemu mogłem ruszyć z nagrywaniem podcastów:

Sprawdź moje inne wpisy o Facebooku:

Jeżeli interesujesz się tematyką Facebooka w kontekście prowadzenie firmy, sprawdź inne moje wpisy i podcasty:

Fanpage wymienione w podcaście – czy możesz się zainspirować?

Posiłkując się przykładami z „facebookowego życia”, linkowałem przykłady z kilku fanpage. Jeżeli szukasz inspiracji do prowadzenia swojego profilu – koniecznie sprawdź te:

1. U Bacy na Cacy

Sklep z lokalną żywnością + mała gastronomia. Tytułowy Baca (Artur Bacowski) to oryginalny tatrzański góral, który prowadzi sklep z podkarpacką żywnością… w Chorzowie. Bardzo Ci polecam ten fanpage, bo Baca „wie jak się robi internety”. Postawił  na promocję własnej osoby, spiął ją z firmą i całość pięknie się rozwija. I choć nie wszystkie posty mi się podobają (zwłaszcza te społeczne), to nie sposób mu odmówić, że jest wyrazisty, charakterny i bardzo mocno angażuje społeczność. A ponad 80 000 polubień profilu (!) mówi samo za siebie. Jeżeli szukasz potężnej dawki, prostej i diablo skutecznej facebookowej inspiracji – koniecznie dodaj do obserwowanych ten profil! 

Link do profilu

2. OliCars auto detailing Legnica

Firma zajmująca się czyszczeniem i renowacją samochodów. Ten Fanpage polecili mi czytelnicy Sardynek. I to był strzał w 10! Fantastyczna strona, bardzo ładnie przygotowana, idealnie zrobiona pod fanów motoryzacji. Piękne, doszlifowane zdjęcia, interesujące pomysły. Cieszę się, że ktoś mi podesłał ten profil. Auta na zdjęciach w tym profilu są jak dzieła sztuki – nic, tylko się zachwycać! Tak się powinno robić tematyczny fanpage, dobrany do precyzyjnej grupy docelowej! 

Link do profilu

3. Anna Nocon kosmetyka pozytywna

Gabinet kosmetyczny i masażu. Tę firmę poznałem dzięki Kasi i Łukaszowi – moim studentom uczęszczającym na treningi indywidualne Krav Maga. Kasia zajmuje się w tej firmie masażem (jest na filmie w przykładzie przytoczonym w tym wpisie). Bardzo ciekawie, merytorycznie i przyjemnie prowadzony fanpage, budujący nie tylko markę eksperta, ale też wizerunek firmy, która jest ciepła, przyjazna i otwarta dla klientów. Aż człowiek chce się dać wymasować.

Link do profilu 

4. Dźwigi

Firma zajmująca się wynajmowaniem żurawi samojezdnych. Jest to firma mojego przyjaciela Aleksandra, w której mam przyjemność współprowadzić fanpage. Wpisów nie ma dużo, za to są 300% skierowane w grupę docelową. I wiecie co? Kiedy go zakładaliśmy nie byłem przekonany do pomysłu, na co właściciel firmy powiedział – „zobaczysz, ludzie kochają dźwigi”. I faktycznie miał rację. Obecnie mamy ponad 24 000 (!) fanów zainteresowanych tym tematem i bardzo ładne reakcje pod postami. Wrzucam na dowód, że dla każdej branży da się zbudować angażującą stronę na Facebooku.

Link do profilu 

5. SAGOT GYM

Siłownia, klub fitness i zajęcia samoobrony. Główna siedziba klubu, w którym prowadzę zajęcia Krav Maga.

Link do profilu 

6. Bistro Krauza

Gastronomia. Krauza to po śląsku słoik 🙂 Bardzo intrygująco, osobiście i „rodzinnie” prowadzony profil. Właścicielka biznesu emocjonalnie przygotowuje posty, nie zapominając jednakże o ofercie. Czasem czyta się jak opowieści dobrej znajomej. Warto zajrzeć i polubić! Ponadto szacun – prowadzenie biznesu gastronomicznego w Bytomiu to wyzwanie pod każdym względem. Ten profil też podesłali mi czytelnicy Sardynek.

Link do profilu 

7. Krav Maga Sagot Chorzów

Profil sekcji klubu Krav Maga, w którym osobiście prowadzę zajęcia od września 2019 roku. Jeżeli chcecie podejrzeć jak mi idzie prowadzenia fanpage’a lokalnego biznesu – zapraszam 🙂

Link do profilu 

8. SardynkiBiznesu.pl

Fanpage mojego bloga – jak jeszcze nie polubiłeś, zrób to teraz koniecznie 😉

Link do profilu 

9. JaWagabunda.pl

Fanpage bloga podróżniczo – kulinarnego mojej mamy. Co prawda nie jest wymieniony w podcaście, ale i tak warto się zainspirować. Robi kawał solidnej roboty i ma nieprawdopodobny dar do angażowania społeczności. Nie wiem kiedy znajduje na to czas, ale jakbym miał komuś podpowiedzieć jak prowadzić fanpage dla bloga – to nie ma lepszego przykładu. I co najlepsze – do wszystkiego doszła sama, bez moich podpowiedzi. Ależ jestem dumny 🙂 Posty mają dobre zasięgi, bardzo dobre reakcje i pod wieloma toczą się żywiołowe dyskusje. Zdecydowanie warto się zainspirować. Polecam gorąco.

Link do profilu 

Pobierz podcast w mp3:

Pobierz odcinek 14 Podcastu

Gdzie słuchać moich podcastów?

Gdzie znajdziesz więcej materiałów z Sardynek?

Masz pomysł na dodatkowe tematy? Napisz w komentarzu

Napisz w komentarzu jak Ci się podobał ten podcast i artykuł, co było przydatne, co warte zanotowania, a czego Twoim zdaniem zabrakło. Napisz jakie posty dodajesz u siebie, co działa, a co nie.

Potrzebujesz pomysłów pod konkretną branżę? Napisz w komentarzu!

Jeżeli prowadzisz fanpage, masz całkowitą pustkę w głowie i potrzebujesz pomocy w postaci podpowiedzi tematów – napisz w komentarzu. Coś wymyślimy 🙂

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap nowych tekstów!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o