Jak pracodawca powinien dbać o bezpieczeństwo i higienę pracy pracowników w trakcie pandemii?

Jak pracodawca powinien dbać o bezpieczeństwo i higienę pracy pracowników w trakcie pandemii?

Okres pandemii koronawirusa obliguje pracodawcę do zachowania szczególnych środków ostrożności i zabezpieczenia pracowników przed ryzykiem zakażenia. O czym powinien pamiętać i jak ma chronić pracowników?

Na rządowej stronie gov.pl zamieszczono „Zalecenia dla przedsiębiorców w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa”, które w miarę możliwości powinny mieć zastosowanie:

  • Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy (1-1,5 metra).
  • Promować w miarę możliwości kontakt z klientami za pomocą urządzeń teleinformatycznych.
  • Promować dokonywanie płatności bezgotówkowych.
  • Promować regularne i dokładne mycie rąk wodą z mydłem lub ich dezynfekcję środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
  • Upewnić się, że pracownicy oraz klienci mają dostęp do miejsc, w których mogą myć ręce mydłem i wodą.
  • Umieścić dozowniki z mydłem lub innym płynem odkażającym w widocznych miejscach i upewnić się, że dozowniki te są regularnie napełniane.
  • Wywiesić w widocznym miejscu informacje, jak skutecznie myć ręce.
  • Upowszechniać wśród pracowników wiedzę z zakresu BHP.
  • Zwrócić szczególną uwagę na rekomendacje, aby NIE dotykać dłońmi okolic twarzy zwłaszcza ust, nosa i oczu.
  • Przestrzegać higieny kaszlu i oddychania. Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce, używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60%).
  • Nie obawiać się zwracać uwagi współpracownikowi i klientom, aby nie kasłał i nie kichał w naszym kierunku.
  • Zapewnić, aby pomieszczenia były czyste i higieniczne:
  1. powierzchnie dotykowe takie jak: biurka, stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, terminale płatnicze), a także wyposażenia magazynów oraz urządzenia do przemieszczania wewnętrznego towarów muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem;
  2. wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane z użyciem wody z detergentem.

Zalecenia wydało również Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (link: https://www.gov.pl/web/rodzina/pracownik-i-przedsiebiorca-w-obliczu-koronawirusa—praktyczny-poradnik). Ministerstwo sugeruje, aby pracodawcy rozmawiali ze swoimi pracownikami na temat bezpieczeństwa, a większe zakłady wprowadziły instrukcje minimalizowania ryzyka.

Sprawdź inne artykuły związane z tematyką pandemii i koronawirusa oraz prawem pracy:

Masz dodatkowe pytania / wątpliwości?

Coś jest niejasne? Masz dodatkowe pytania? Pisz w komentarzu! Postaramy się odpowiedzieć!

Jeżeli pojawią się nowe akty prawne, istotne zmiany w prawie dotyczące pracodawców – będziemy o tym informować – zapisz się na newsletter, by nie przegapić nowych wiadomości!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do newslettera, otrzymuj informacje o nowych artykułach, odbierz dostęp do ponad 60 wzorów dokumentów, szablonów, grafik i Exceli.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments