Każdy nowy przedsiębiorca, którego spotkałam do tej pory zadawał pytanie odnośnie kosztów prowadzenia działalności. Pytania dotyczyły wszelakich sfer, ale ostatecznie wielu osobom chodziło o obniżenie tychże kosztów. Temat mnie w ogóle nie dziwi, bo to podstawowa rzecz, która interesuje nas, gdy zakładamy działalność. Warto zatem przyjrzeć mu się bliżej.
Czego może obawiać się przedsiębiorca kiedy zaczyna już przygodę z własnym biznesem?
Wielu rzeczy, zaczynając od założonych przychodach firmy, które mogą się tak szybko nie pojawić, a kończąc na nieustannych problemach i borykaniem się z urzędami wszelkiej maści.
Kto powinien przyjść na ratunek i ulżyć w cierpieniu zatroskanego biznesmena? Nikt inny jak doświadczony księgowy. Może nie wpadnie na genialny pomysł stworzenia z waszej firmy kury znoszącej złote jajka, ale na pewno doradzi i pomoże w wielu kwestiach.
Jeśli już księgowy swoją pracę na naszą rzecz wykona to pozostaje jedynie zapłacić mu za wykonane zadanie. I tu mogą zacząć się schody ponieważ z tymi cenami nigdy nic nie wiadomo…
Na początek chcę zaznaczyć, że ten artykuł nie ma na celu stworzyć z Waszych głowach wizji o pobieraniu horrendalnych kwot za prowadzenie księgowości. Ma jedynie uzmysłowić niektóre aspekty.
Tak więc, ile kosztuje prowadzenie księgowości?
Co biuro to inna polityka – prawda jest taka, że „co kraj to obyczaj” to i tutaj biura rachunkowe nie odbiegają od tej zasady. Pewniakiem jest fakt, iż w zależności od ilości dokumentów, które w danym miesiącu dostarczymy do rozliczenia, będziemy obarczeni konkretną kwotą zgodnie z regułą, czym więcej faktur tym większa kwota obsługi finansowej naszej firmy.
Kolejna sprawa to dodatkowe opłaty – w tym momencie właściciele biur mają pole do popisu. Pod tym pojęciem mam na myśli: wyjazdy do urzędu w celu załatwienia spraw za klienta, sporządzenie dodatkowej umowy, którą zażyczył sobie klient, sporządzenie różnorakich pism do instytucji, rozliczenie roczne etc. Można znaleźć biura rachunkowe nie preferujące wyliczaniem za takie czynności oddzielnej kwoty, ale inne z kolei policzą za dodatkową usługę określoną kwotę bez mrugnięcia okiem.
Pamiętaj również, że zwykle biura dodatkowo naliczają opłaty za obsługę płacowo-kadrową pracowników (takie jak rozliczenia z urzędami, wystawianie PIT-u), zarówno w przypadku umów o pracę, jak i umów cywilno-prawnych (o dzieło lub zlecenie).
Pytając o oferty biur natkniecie się pewnie na masę innych metod, jakie stosowane są do obliczania należności za prowadzenie Waszej firmy. Na co jednak koniecznie należy zwrócić uwagę to cennik, jaki powinien być załączony do umowy.
Po pierwsze – sama umowa powinna zawierać składniki wchodzące w skład ceny ostatecznej tj. co wlicza się do wartości bazowej, a co pozostaje dalej w sferze opłat dodatkowych.
Po drugie – cennik to kolejna sprawa regulująca cenę. W końcu na jakiejś podstawie właściciel biura musi tę kwotę wyliczyć. Nie widzicie wzmianki o tych „detalach” w dokumencie, który dają Wam do podpisania – poproście o dopisanie tego do umowy. Nie ma sytuacji bez wyjścia, a takie rzeczy należy załatwiać od ręki.
Co powinno znaleźć się w kosztach obsługi firmy?
Kilka punktów na które warto zwrócić uwagę w tym kontekście:
- Opłaty za sporządzanie pism, odwołań, korespondencji.
- Opłaty za rozliczenia roczne.
- Opłaty za pracowników (jeśli posiadacie lub planujecie posiadać)
- Opłaty dodatkowe – tu zalecam dokładnie wypytać, za co EWENTUALNIE biuro pobiera pieniądze – co jeśli nagle po wyjeździe księgowej do urzędu w Twojej sprawie okazało się, że jej podróż kosztowała Cię dodatkowe 50 zł doliczone do faktury za dany miesiąc…
Biuro rachunkowe online ranking – sprawdź co oferują jedne z najlepszych biur rachunkowych online oraz jaki jest cennik usług dodatkowych biura rachunkowego.
Jaka jest średnia cena obsługi małej firmy przez biuro rachunkowe?
Co do samej ceny, bywa tu różnie – spotkamy biura, które jednoosobowe działalności z niewielką ilością faktur w miesiącu poprowadzą za 90 zł miesięcznie, a są takie, u których możemy rozmawiać dopiero od 130 zł – 150 zł. Na tego rodzaju kwoty ma wpływ wiele czynników.
Generalnie można uznać, że do w przypadku 30-40 dokumentów miesięcznie, średnia cena obsługi Twojej firmy przez biuro rachunkowe to 100 – 150 zł netto. Pamiętaj jednak, że cena ta może zależeć od miejsca, w którym mieszkasz, a także opcji dodatkowych, o których pisałam wyżej.
Jedyne co w tej sytuacji pozostaje to wykonanie wywiadu środowiskowego i sprawdzenie oferty w kilku biurach rachunkowych.
Na sam koniec – może poniekąd wydawać się teraz niektórym z was, że biura rachunkowe to jedno wielkie zdzierstwo. W rzeczywistości wcale tak nie jest. Jasne, że zawsze spotkacie się z kimś z branży prowadzenia usług, kto będzie chciał wyciągnąć z was tyle pieniędzy ile tylko może. Warto jedynie pamiętać, że nie zawsze najniższe ceny są opłacalne. Duża kwota na początku może Was przerazić, ale niejednokrotnie pomoc za nią udzielona może okazać się nieoceniona.
Fajny i pomocny artykuł.