Misja firmy – jak ją napisać dla lokalnego, małego biznesu lub freelancera?

Misja firmy – jak ją napisać dla lokalnego, małego biznesu lub freelancera?

Misja firmy (przedsiębiorstwa) to zwyczajowo jedna z pierwszych części biznesplanu, która do opisania wymaga od przedsiębiorcy kreatywności i przygotowania. Niektóre osoby mogą mieć z nią problem. Bo jak opisać misję dla lokalnego, biznesu, albo kogoś kto świadczy usługi tylko przez internet, pracując z domu? Co mamy w niej napisać? Jak bardzo szczegółowo? Mamy się wzorować na wielkich markach? Mamy wymyślać górnolotne farmazony? Czy może pominąć ten etap i myśląc o firmie oprzeć się tylko na tabelkach i twardych liczbach? I ostatnie, najważniejsze pytanie – czy w małej firmie misja jest tak naprawdę niezbędna?

Misja firmy / przedsiębiorstwa – co znajdziesz w tym tekście?

Mam nadzieję, że artykuł pomoże Ci zrozumieć czym jest misja przedsiębiorstwa, dlaczego warto ją napisać, dlaczego jest ważna i jak wpłynie na jej rozwój. Tekst ma być krótką ściągą, która pomoże Ci skonkretyzować, zwizualizować i określić misję Twojej firmy.

Tak by była realistyczna, ambitna, praktyczna i pomocna.

Przyda się zarówno osobom, które planują założyć własny biznes, jak i tym, którzy już go prowadzą, ale szukają pomysłów pomagających go rozwinąć, doprecyzować czy też (głębiej) odnaleźć sens i cel w tym co się zawodowo robi.

Możesz go potraktować jako część biznesplanu lub zupełnie osobny element określający byt firmy, jej miejsce na rynku i Twoje, związane z nią, plany, cele i ambicje.

W skrócie – o czym przeczytasz?

  • Co to jest misja firmy?
  • W czym Ci się przyda?
  • Definicja misji firmy – czy istnieje jakaś ogólna, która podpowie jak dobrze napisać misję?
  • Czy misja przedsiębiorstwa musi być górnolotna, czy powinna być konkretna do bólu?
  • Co powinna zawierać misja przedsiębiorstwa? O jakie elementy, wartości ją oprzeć?
  • Czy mała firma potrzebuje misji?
  • Jak freelancer może przygotować misję swojego biznesu?
  • Jakie pytania sobie zadać, tworząc misję firmy?
  • Jak misję firmy rozumieją największe, globalne marki – gotowe przykłady?
  • Pokażę przygotowane, gotowe przykłady misji w małych, lokalnych firmach
    Spis Treści
    Zwiń
    Rozwiń

Ważne! Komu przyda się ten artykuł?

Adresatem bloga jest konkretna grupa przedsiębiorców, stąd treści raczej nie przydadzą Ci się, jeżeli szukasz inspiracji do rozwinięcia potężnego startupu lub firmy o zasięgu ogólnopolsko-europejsko-światowym z tysiącem lokalizacji.

Piszą ten tekst, myślałem o:

  • Firmach zatrudniających do 10 osób
  • Małych, lokalnych przedsiębiorstwach działających w branży usług ( takich jak weterynarze, gastronomia, mechanika samochodowa, zdrowie, spa, fitness, uroda)
  • Jednoosobowych działalnościach gospodarczych i osobach pracujących w systemie home office (praca w domu), w branży kreatywnej i IT, świadczących usługi z domu (programiści, dziennikarze, copywriterzy, sklepy internetowe, graficy)

Misja firmy – co to jest?

Misja mówi o tym po co firma istnieje na rynku i jak chce wpłynąć na życie klientów. Informuje o tym dlaczego dana firma powstała i do czego dąży swoim działaniem. Misja powinna też pomóc zbliżyć się klientom do firmy i jej pracowników. Jest również bardzo ważna dla jej pracowników, ponieważ pomaga w zrozumieniu sposobu działania firmy i wyznaczenia wspólnego celu, do którego wszyscy powinni dążyć.

Misja odsuwa na drugi plan wizję zarobków jako głównego motoru napędowego biznesu.

Hola, hola – ktoś może krzyknąć. Jak to: w biznesie nie chodzi o pieniądze?

Oczywiście, że chodzi  o to, żeby zarabiać jak najwięcej.

Ale pieniądze powinny być pochodną tego, że robimy dobry produkt / usługę, a klienci są zadowoleni. Misja pomaga o tym nie zapomnieć.

Jaka powinna być misja firmy? Czy istnieje definicja misji firmy?

Z „czystą” definicją misji może być problem, bo nie ma żadnej ustawy, ani aktu prawnego, które by ją… definiowały. Stąd większość przedsiębiorstw opiera się na ogólnych przesłankach dotyczących tego jak chcą, by ich firma była postrzegana.

Brak definicji nie jest problemem, jeżeli wiemy po co chcemy doprecyzować misję biznesu. Szerzej o tym piszę w akapicie niżej.

O czym pamiętać, by misja przedsiębiorstwa faktycznie oddawała jego duszę?

1. Ambitna – warto mierzyć wysoko, ale realnie. Trzeba w tym miejscu złapać dobry balans między własną ścieżką, a niepotrzebnym marketingowym bełkotem i wodolejstwem.

2. Indywidualna – misja naszej firmy nie powinna być kopią misji innej firmy. Powinna odnosić się konkretnie do naszej firmy. Może poruszać się w branży czy obszarze działania innych biznesów, ale powinna coś robić inaczej, lepiej.

3. Konkretna – powinna być prosta w odbiorze i być esencją firmy. Idealnie, by dało się ją wyrazić w kilku – kilkunastu zdaniach (choć nie jest to regułą, zależy od potrzeb – tu na przykład możesz sprawdzi misję Sardynek, która jest nieco bardziej obszerna).

4. Elastyczna – misja nie powinna zamykać ścieżek rozwoju firmy. Jeżeli rynek się zmieni lub firma zyska dodatkowe możliwości to nie powinna być blokowana przez wcześniejsze ustalenia. Powinna być jednak odpowiednio zbilansowana – tak by chronić właściciela przed nieodpowiedzialnymi decyzjami i rewolucyjnymi zmianami, gdy nie zaistnieją ku temu istotne przesłanki.

Różnice między misją, wizją i celem przedsiębiorstwa

Podane niżej przykłady są wynikiem moich przemyśleń i próby ustrukturyzowania tych trzech elementów stanowiących podwaliny klasycznego biznesplanu i myślenia o rozwoju przedsiębiorstwa. Gdy wykonywaliśmy research do tego artykułu, zauważyliśmy, że przedsiębiorcy po swojemu interpretują te trzy pojęcia i mieszają ich znaczenie ze sobą.

Zaznaczę, że w mojej opinii to nic z złego. Od formy działania, dużo ważniejszy jest jego cel.

Uważam, że bez różnicy będzie jak to nazwiemy to co ma robić firmawizją, misją, ścieżką, drogą, zasadami czy jeszcze jakoś inaczej. Ważne, by mieć świadomość tego, że przedsiębiorstwo jest częścią długiego, złożonego procesu, o jasno wyznaczonych wartościach i kierunku. A jak ten proces nazwiemy i w jaki sposób opiszemy jego spodziewany efekt – to mniej istotne szczegóły.

Ważne, by opisy były zrozumiałe i pomocne, ich forma – czy to będzie wpis na komputerze, na kartce, czy mapa myśli – jest zupełnie bez znaczenia.

Natomiast, dla osób, które posiadają ściślejsze umysły i lubią jasne i precyzyjne wytyczne, to podzieliłbym i ułożył te trzy elementy w następujący sposób:

1. Misja firmy

Kierunek, w którym podąża firma, wartości, którym jest wierna. Ścieżka, której powinien trzymać się przedsiębiorca. Ogólny, szeroki zarys najważniejszych aspektów funkcjonowania firmy: usług, produktów, klientów i tego co chce i w jaki sposób chce zmienić oraz oferować.

2. Wizja firmy

Idealny wizerunek firmy, to jak będzie powinna wyglądać za 10,15 lat. Jak funkcjonuje na rynku, jak klienci ją postrzegają, jak wyglądają relacje szef – pracownicy, jak wygląda rozwój / stabilizacja, jaki jest główny model sprzedażowy, jak firma zmienia na lepsze życie klientów, jak wpływa na otoczenie i społeczność, jak wyglądają jej kwestie związane ze społeczną odpowiedzialnością.

Przeczytaj więcej o tym czym jest wizja firmy.

3. Cel firmy

Konkretne i mierzalne efekty, które można przedstawić w wartościach liczbowych i odpowiedź na pytania w formie tak / nie, ustalone w perspektywie czasowej (najlepiej 2-3 letniej).

Czy małej firmie misja jest tak naprawdę potrzebna?

Ktoś mógłby się zastanowić w tym momencie – OK, ale ja mam plan na naprawdę mały biznes. Bez wielkich, globalnych planów. Nie chcę podbijać światowych rynków. Chcę mieć spokojną, dobrze prosperującą, niewielką firemkę, która zapewni mi stały dochód, spokój i będzie dobrą lokalizacją kapitału. Czy też potrzebuję misję firmy?

Moja odpowiedź brzmi – TAK. Każdej firmie potrzebna jest misja.

Oczywiście małe przedsiębiorstwo, które nie ma określonej misji, też przeżyje. I da sobie radę na rynku. Uważam jednak, że celem pracy jako takiej – nie jest wbrew pozorom zarabianie pieniędzy. Chodzi o to, by dać klientom wartość, by ułatwiać im życie, sprawiać by było lepsze, by pomóc im rozwiązywać problemy, z którymi muszą się zmierzyć.

Firmę prowadzi się po to by czuć satysfakcję i dumę z tego co się robi. By zaspokajać potrzebę robienia solidnych, dobrze przygotowanych rzeczy. By tworzyć nowe projekty, zostawiać świat lepszym niż się zastało. By widzieć sens w pracy, oddalić od siebie wypalenie zawodowe, rozumieć dlaczego nasza praca i wysiłek są potrzebne, jak wpływają na nas (właścicieli), klientów, pracowników i jak realnie zmieniają otoczenie.

Jeżeli bardziej interesuje Cię taka tematyka, zachęcam do przesłuchania mojego podcastu – wywiadu z Łukaszem Polikowskim, w którym rozmawiamy o misji, celach i etyce w małej firmie.

Czy freelancer pracujący w domu może realizować firmową misję dziejową?

O dziwo – realizacja i wyznaczenie misji dla freelancera jest dużo łatwiejsza niż dla lokalnej firmy. Dlatego, że związana jest bezpośrednio z celami i rozwojem zawodowym samego właściciela. Parafrazując znanego francuskiego króla, można by rzec: firma to ja. Stąd misja, wizja i cele firmy stają się poniekąd misją, celami i wizją samego właściciela. A rozwój i realizacja zawodowa przedsiębiorstwa – przekłada się na rozwój i samorealizację przedsiębiorcy.

To wymarzona sytuacja – bo wszystkie pozytywne rzeczy jakie wprowadzimy dzięki działalności biznesowej, wszystkie usługi, produkty, jakie dostarczymy klientom, problemy jakie uda się rozwiązać, nie są dziełem jakiegoś abstraktu funkcjonującego na papierze i w głowach urzędników, ale nas samych.

Problemów klientów nie rozwiązuje więc mityczny, bezosobowy twór okraszony nazwą i logo, lecz człowiek z krwi i kości.

To sprawia, że spada na nas olbrzymia odpowiedzialność. Ale też prawdziwego zadowolenie i duma przy solidnie wykonanych realizacjach!

Jeżeli jesteś freelancerem i zastanawiasz się jak połączysz misję przedsiębiorstwa z własną kariera – sprawdź książkę Patta Flynna Will It Fly – Gotowi na Start. Opowiadam o niej w jednym ze swoich podcastów. Cały pierwszy rozdział jest poświęcony planowaniu kariery, Patt ujął to w przystępny, ciekawy sposób.

Ale tak konkretnie… po co przedsiębiorstwu misja?

Wyżej trochę pogdybałem i pofilozofowałem, natomiast można ująć precyzyjniej praktyczne funkcji misji w firmie:

1. Dla szefa

Dzięki misji szef wie, w którą stronę chce rozwijać biznes, jakie produkty i usługi chce oferować, jaki model sprzedaży jest mu bliski. Ma określone wartości i sposób ich realizacji, wie po co prowadzi biznes i jaki jest jego cel. Wie do czego zmierza zarówno firma, on jako właściciel. Ma sprecyzowane jakiej obsługi i podejścia oczekuje od współpracowników, wie co jakie najważniejsze potrzeby klientów musi zaspokoić.

2. Dla klientów

Dzięki misji klienci wiedzą jakich produktów i usług oczekiwać. Wiedzą na jakim poziomie zostaną obsłużeni. Wiedzą co wyróżnia firmę na rynku, dlaczego warto jej zaufać, jakie konkretne potrzeby i w jaki sposób firma zaspokoi.

3. Dla pracowników

Dzięki misji pracownicy wiedzą, że są istotną częścią przedsiębiorstwa, mają wpływ na jej rozwój i reputację. Wiedzą  w którą stronę firma zmierza, do czego dąży, co im gwarantuje, jakich wartości i procedur się trzyma. Wiedzą na czym mają się skupić i co jest najważniejsze gdy oferują produkt lub usługę klientowi.

Jakie pytania sobie zadać opisując misję małej firmy?

Wszystko ładnie, pięknie wyżej opisane, ale co jeżeli ktoś kto nigdy nie przelewał misji firmy na kartki musi to zrobić? Jakie pytania sobie warto zadać? Proponuję zacząć od następujących kwestii:

  1. Po co powstała firma? 
  2. Dokąd zmierza, co chce osiągnąć – jak zmienić na lepsze świat (w perspektywie globalnej lub lokalnej)
  3. Jakie korzyści otrzymają jej klienci?
  4. Jak firma chce uczynić ich życie lepszym, łatwiejszym? Co zmieni się w ich życiu?
  5. Do kogo kierowane są usługi lub produkty? Komu przydadzą się najbardziej?
  6. Co jest najważniejsze w świadczonych usługach? Na czym powinni się skupić pracownicy?
  7. Jakie są wartości firmy?
  8. Co wyróżnia firmę na tle konkurencji? 

Nie jest tak, że misja Twojego przedsiębiorstwa musi się wpasować we wszystkie powyższe punkty. Być może tylko kilka będzie istotnych. Warto je dokładnie przemyśleć, spiąć hierarchię i ułożyć.

Nie jest też tak, że powyższa lista jest zamknięta – być może pytania nakierują Cię na coś, co jest szalenie istotne, ale brakło w powyższym przykładzie?

Misja firmy jako część biznesplanu

Misję zwykle umieszcza się na samym początku biznesplanu – stanowi punkt wyjścia i fundament dla wszystkich pozostałych elementów – przede wszystkim wizji i celów firmy. Dobrze więc przeznaczyć dłuższą chwilę i zastanowić się jak naprawdę powinna wyglądać.

Przykłady misji firmy – globalne marki – jak to robią najwięksi i najlepsi?

Jak misję rozumieją globalne marki?

1. COCA COLA:

Nasza misja niezmiennie wskazuje nam kierunek, w którym podążamy. Opisuje cel naszej firmy i stanowi punkt odniesienia dla podejmowanych przez nas działań i decyzji.

  • Chcemy dawać światu orzeźwienie.
  • Chcemy inspirować i wywoływać uśmiech szczęścia.
  • Chcemy się wyróżniać poprzez budowanie trwałych wartości.

 https://www.cocacola.com.pl/misja-wizja-i-wartosci

2. SAMSUNG 

Inspirować świat dzięki naszym innowacyjnym technologiom, produktom i wzornictwu, które wzbogaca życie ludzi i przyczynia się do dobrobytu społecznego, tworząc nową przyszłość.

https://www.samsung.com/pl/aboutsamsung/vision/vision2020/

3. Ikea 

Misją IKEA Industry jest tworzenie wyjątkowej wartości dla Klienta poprzez rozwój mocy produkcyjnych, będących naszą unikalną przewagą konkurencyjną. Razem – wnosimy wkład w cały łańcuch wartości, zapewniając wiedzę o produkcji i będąc dobrym przykładem we wszystkich aspektach biznesu.

https://www.industry.ikea.pl/index/o-nas/kultura-i-wartosci/

4. Google 

Naszą misją jest uporządkowanie światowych zasobów informacji tak, by stały się powszechnie dostępne i użyteczne dla każdego.

https://about.google/intl/pl/

5.CD Project Red 

Tli się w nas wewnętrzny ogień. Składa się na niego to, czym się otaczamy, gry w które gramy, miejsca z których pochodzimy i ludzie, którzy nam towarzyszą.

Przyświeca nam jedna wspólna misja: chcemy robić najlepsze gry wideo na świecie. Naszym celem jest opowiadać fascynujące, poruszające i dorosłe historie i chcemy opowiadać je całemu światu. Pamiętamy przy tym kim jesteśmy i co sprawiło, że dotarliśmy tu, gdzie jesteśmy teraz.

https://pl.cdprojektred.com/nasza-misja/

Przykłady misji firmy – lokalne przedsiębiorstwa – zainspiruj się

Rozumiem, że w przypadku lokalnej firmy czy jednoosobowej działalności gospodarczej wzorowanie się na Samusungu czy Coca – Coli może wydawać się ocieraniem o granicę absurdu. Dlatego niżej przygotowałem 6 propozycji małych biznesów, które mogą Ci pomóc doprecyzować misję Twojej firmy.

Starałem się zaprezentować na różnych płaszczyznach i w różnych długościach opisu. Starałem się też zaakcentować element realizacji misji w kontekście odpowiedzialności „zmiany świata na lepsze” – globalnie lub lokalnie.

Wbrew pozorom propozycje wcale nie są biegunowo odległe od tego, o czym możemy przeczytać w punkcie wyżej. Może różnią się tylko efektem skali…

1. Restauracja Łoscypkowy Zakapior w Tychach – Wartogłowcu

Rodzaj biznesu: Restauracja prowadzona na obrzeżach miasta przez rodzinę górali z Zakopanego (którzy przeprowadzili się na Śląsk), oferująca regionalne, tatrzańskie dania z gotowych produktów.

Przykład misji firmy: Naszą misją jest stworzenie małego Zakopanego w sercu Śląska. Chcemy oferować klientom niepowtarzalny, góralski klimat i fantastyczne jedzenie, przygotowane według tradycyjnych tatrzańskich receptur przekazywanych przez pokolenia z matki na córkę, przygotowane z samych naturalnych składników spod samiuśkich Tater!

Ważna jest dla nas kultura przodków – dlatego oprócz wystroju, muzyki i klimatu organizujemy prawdziwie góralskie eventy – warsztaty, koncerty kapel góralskich, relacje z wypraw. Jesteśmy dumni ze swojej tradycji i korzeni. Dlatego oferujemy praktyki uczniom tyskich szkół kulinarnych, by mogli zapoznać się z podhalańską kuchnią.

Stawiamy na regionalną, przepyszną żywność. Klienci wiedzą, że w naszej ofercie znajdują się najlepsze, wysokiej jakości produkty, wyhodowane w lokalnych, rodzinnych gospodarstwach. Chcemy, by spędzony u nas czas klienci wspominali przez długie miesiące, regularnie do nas wracali i polecali wszystkim znajomym!

2. Weterynarz Wesoła Sznupka

Rodzaj biznesu: Lokalny, niewielki weterynarz, w którym pracują dwie panie weterynarz z prawdziwego powołania.

Przykład misji firmy: Specjalizujemy się w leczeniu chorób domowych pupili: przede wszystkim małych psów i kotów. Zawsze dążymy do całkowitego wyleczenia pacjentów. Każdy zwierzak jest u nas traktowany indywidualnie: ma własną kartotekę, ze zdjęciem, szczegółowym opisem chorób i przebiegu leczenia. Cały czas się doszkalamy, szukając najlepszej wiedzy. Kładziemy duży nacisk na profilaktykę: doradzając w wyborze karmy i codziennych czynności, które polepszą życie futrzastych pacjentów. Oprócz tego wspieramy „kocie mamy” z naszej dzielnicy – oferując leki antykoncepcyjne i odrobaczeniowe dla bezdomnych kotów w cenie bez prowizji. Regularnie pełnimy ochotnicze dyżury w ośrodku Pimpek, który pomaga zwierzętom poszkodowanym w wypadkach samochodowych.

3. Wirtualna Asystentka Jagoda Anioł – Szatan

Rodzaj biznesu: Pomoc dla małych firm pracujących w modelu freelancerskim o dochodach powyżej 7000 zł / miesiąc w codziennych sprawach związanych z marketingiem i prowadzeniem biznesu

Przykład misji firmy: Specjalizuję się w w pomocy przedsiębiorcom, właścicielom małych firm internetowych prowadzonych w systemie home office, gdzie właściciele zarządzają biznesem i pracują w domu. Rozliczam się godzinowo, wyłącznie za czynności, które zakończyły się sukcesem, z których klient jest zadowolony. Chcę by właściciel małej firmy poczuł się jak prezes wielkiej korporacji, mający pod sobą sztab podwładnych. By mógł skoncentrować się wyłącznie na kreatywnych i efektywnych sprawach związanych z prowadzeniem biznesu, powtarzalne, nudne, urzędnicze i zwykłe codzienne czynności zostawiając mi. Korzystam z najlepszych narzędzi online, które ułatwiają i optymalizują prace. Jestem rzetelna, uczciwa, terminowa i perfekcyjnie zorganizowana.

4. Copywriter Marek Wilhelm 

Rodzaj biznesu: Jednoosobowa firma, specjalizująca się w pisaniu tekstów na zamówienie.

Przykład misji firmy: Specjalizuję się w pisaniu artykułów promocyjnych, tekstów na blogi i treści dla małych, lokalnych biznesów (przedsiębiorstwa budowlane, salony kosmetyczne, fryzjerzy, warsztaty samochodowe). Pracę swoją wykonuję terminowo, fachowo, rzetelnie. W pisaniu tekstów zawsze opieram się o zasady pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych. Teksty są pisane językiem prostym, jasnym, zrozumiałem, opierającym się poruszaniu emocji klientów i marketingowej zasadzie opisywania produktów i usług językiem korzyści.

5. Salon Fryzjerski Fryz na Sznyt – Świętochłowice

Rodzaj biznesu: Niewielki salon fryzjerski w jednej z dzielnic Świętochłowic, obsługujący okolicznych mieszkańców. Salon jest prosty, na stolikach można znaleźć prasę sprzed dwóch lat, stoliki i wyposażenie nie jest pierwszej młodości, ale cały salon ale schludny i czysty.

Przykład misji firmy: Oferujemy klasyczne modele fryzur, dla klientów, którzy cenią sobie szybkość obsługi i nie chcą przepłacać za obcięcie. Klienci wiedzą, że u nas obetną się szybko, solidnie, pewnie, w rozsądnej cenie. Szczególnie bliskie nam są fryzury okolicznych emerytów, by nie musieli jechać do fryzjera do innej dzielnicy, dlatego dla nich zawsze mamy atrakcyjną ofertę rabatową. Umożliwiamy praktyki uczniom pobliskiej szkoły fryzjerskiej, tak by mogli zdobyć u nas pierwsze szlify w zawodzie.

6. Blog i podcast o małym Biznesie – SardynkiBiznesu.pl

W „zasadach” wspomniałem, że misja powinna być w miarę treściwa, ale wiecie po co są zasady? No właśnie! Tu znajdziecie misję bloga SardynkiBiznesu.pl. Długa, ale jestem z niej diablo zadowolony.

A Ty masz misję firmy?

Jak w Twojej firmie wygląda misja? Masz już napisaną? A może chcesz mieć? Opisz swoją misję idealną w komentarzu!

Potrzebujesz misję dla konkretnej branży?

Jeżeli mimo tego co napisałem, nie wiesz jak „ugryźć” misję dla przedsiębiorstwa – daj znać w komentarzu – napisz jaki rodzaj biznesu i jaka branża. Nie obiecuję Ci, że będzie napisana dokładnie pod Twój biznes, ale może uda mi się w niej zamieścić przykłady / podpowiedzi, które okażą się przydatne.

Oceń artykuł
[Głosów: 1 Średnia: 5]

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap nowych tekstów!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o