Misja firmy – jak ją napisać dla lokalnego, małego biznesu lub freelancera? | PODCAST 35

Misja firmy – jak ją napisać dla lokalnego, małego biznesu lub freelancera? | PODCAST 35

Misja firmy (przedsiębiorstwa) to zwyczajowo jedna z pierwszych części biznesplanu, która do opisania wymaga od przedsiębiorcy kreatywności i przygotowania. Niektóre osoby mogą mieć z nią problem. Bo jak opisać misję dla lokalnego, biznesu, albo kogoś kto świadczy usługi tylko przez internet, pracując z domu? Co mamy w niej napisać? Jak bardzo szczegółowo? Mamy się wzorować na wielkich markach? Mamy wymyślać górnolotne farmazony? Czy może pominąć ten etap i myśląc o firmie oprzeć się tylko na tabelkach i twardych liczbach? I ostatnie, najważniejsze pytanie – czy w małej firmie misja jest tak naprawdę niezbędna?

Misja małej firmy – przesłuchaj i pobierz podcast: 

Misja firmy / przedsiębiorstwa – czego dowiesz się z tego artykułu i podcastu?

Mam nadzieję, że artykuł pomoże Ci zrozumieć czym jest misja przedsiębiorstwa, dlaczego warto ją napisać, dlaczego jest ważna i jak wpłynie na jej rozwój. Tekst ma być krótką ściągą, która pomoże Ci skonkretyzować, zwizualizować i określić misję Twojej firmy.

Tak by była realistyczna, ambitna, praktyczna i pomocna.

Przyda się zarówno osobom, które planują założyć własny biznes, jak i tym, którzy już go prowadzą, ale szukają pomysłów pomagających go rozwinąć, doprecyzować czy też (głębiej) odnaleźć sens i cel w tym co się zawodowo robi.

Możesz go potraktować jako część biznesplanu lub zupełnie osobny element określający byt firmy, jej miejsce na rynku i Twoje, związane z nią, plany, cele i ambicje.

W skrócie – o czym przeczytasz?

  • Co to jest misja firmy?
  • W czym Ci się przyda?
  • Definicja misji firmy – czy istnieje jakaś ogólna, która podpowie jak dobrze napisać misję?
  • Czy misja przedsiębiorstwa musi być górnolotna, czy powinna być konkretna do bólu?
  • Co powinna zawierać misja przedsiębiorstwa? O jakie elementy, wartości ją oprzeć?
  • Czy mała firma potrzebuje misji?
  • Jak freelancer może przygotować misję swojego biznesu?
  • Jakie pytania sobie zadać, tworząc misję firmy?
  • Jak misję firmy rozumieją największe, globalne marki – gotowe przykłady?
  • Pokażę przygotowane, gotowe przykłady misji w małych, lokalnych firmach

Uwaga! Spisana niżej treść jest czym innym niż nagranie. NIE JEST transkrypcją odcinka. Jest jego parafrazą i streszczeniem. W podcaście pozwalam sobie na większą swobodę, więcej porównań, przykładów, przemyśleń. Zachęcam do zapoznania się z dwoma wersjami, bo oba są przygotowane jako odrębne byty, nieco inne i wzajemnie się uzupełniające.

Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

Ważne! Komu przyda się ten artykuł?

Adresatem bloga jest konkretna grupa przedsiębiorców, stąd treści raczej nie przydadzą Ci się, jeżeli szukasz inspiracji do rozwinięcia potężnego startupu lub firmy o zasięgu ogólnopolsko-europejsko-światowym z tysiącem lokalizacji.

Piszą ten tekst, myślałem o:

  • Firmach zatrudniających do 10 osób
  • Małych, lokalnych przedsiębiorstwach działających w branży usług ( takich jak weterynarze, gastronomia, mechanika samochodowa, zdrowie, spa, fitness, uroda)
  • Jednoosobowych działalnościach gospodarczych i osobach pracujących w systemie home office (praca w domu), w branży kreatywnej i IT, świadczących usługi z domu (programiści, dziennikarze, copywriterzy, sklepy internetowe, graficy)
  • Osobach, które planują założyć firmę i szukają swojej ścieżki i pomysłu na to jak firma powinna wyglądać

Misja firmy – co to jest?

Misja mówi o tym po co firma istnieje na rynku i jak chce wpłynąć na życie klientów. Informuje o tym dlaczego dana firma powstała i do czego dąży swoim działaniem. Misja powinna też pomóc zbliżyć się klientom do firmy i jej pracowników. Jest również bardzo ważna dla jej pracowników, ponieważ pomaga w zrozumieniu sposobu działania firmy i wyznaczenia wspólnego celu, do którego wszyscy powinni dążyć.

Misja odsuwa na drugi plan wizję zarobków jako głównego motoru napędowego biznesu.

Hola, hola – ktoś może krzyknąć. Jak to: w biznesie nie chodzi o pieniądze?

Oczywiście, że chodzi  o to, żeby zarabiać jak najwięcej.

Ale pieniądze powinny być pochodną tego, że robimy dobry produkt / usługę, a klienci są zadowoleni. Misja pomaga o tym nie zapomnieć.

Jaka powinna być misja firmy? Czy istnieje definicja misji firmy?

Z „czystą” definicją misji może być problem, bo nie ma żadnej ustawy, ani aktu prawnego, które by ją… definiowały. Stąd większość przedsiębiorstw opiera się na ogólnych przesłankach dotyczących tego jak chcą, by ich firma była postrzegana.

Brak definicji nie jest problemem, jeżeli wiemy po co chcemy doprecyzować misję biznesu. Szerzej o tym piszę w akapicie niżej.

O czym pamiętać, by misja przedsiębiorstwa faktycznie oddawała jego duszę?

1. Ambitna – warto mierzyć wysoko, ale realnie. Trzeba w tym miejscu złapać dobry balans między własną ścieżką, a niepotrzebnym marketingowym bełkotem i wodolejstwem.

2. Indywidualna – misja naszej firmy nie powinna być kopią misji innej firmy. Powinna odnosić się konkretnie do naszej firmy. Może poruszać się w branży czy obszarze działania innych biznesów, ale powinna coś robić inaczej, lepiej.

3. Konkretna – powinna być prosta w odbiorze i być esencją firmy. Idealnie, by dało się ją wyrazić w kilku – kilkunastu zdaniach (choć nie jest to regułą, zależy od potrzeb – tu na przykład możesz sprawdzi misję Sardynek, która jest nieco bardziej obszerna).

4. Elastyczna – misja nie powinna zamykać ścieżek rozwoju firmy. Jeżeli rynek się zmieni lub firma zyska dodatkowe możliwości to nie powinna być blokowana przez wcześniejsze ustalenia. Powinna być jednak odpowiednio zbilansowana – tak by chronić właściciela przed nieodpowiedzialnymi decyzjami i rewolucyjnymi zmianami, gdy nie zaistnieją ku temu istotne przesłanki.

Różnice między misją, wizją i celem przedsiębiorstwa

Podane niżej przykłady są wynikiem moich przemyśleń i próby ustrukturyzowania tych trzech elementów stanowiących podwaliny klasycznego biznesplanu i myślenia o rozwoju przedsiębiorstwa. Gdy wykonywaliśmy research do tego artykułu, zauważyliśmy, że przedsiębiorcy po swojemu interpretują te trzy pojęcia i mieszają ich znaczenie ze sobą.

Zaznaczę, że w mojej opinii to nic z złego. Od formy działania, dużo ważniejszy jest jego cel.

Uważam, że bez różnicy będzie jak to nazwiemy to co ma robić firmawizją, misją, ścieżką, drogą, zasadami czy jeszcze jakoś inaczej. Ważne, by mieć świadomość tego, że przedsiębiorstwo jest częścią długiego, złożonego procesu, o jasno wyznaczonych wartościach i kierunku. A jak ten proces nazwiemy i w jaki sposób opiszemy jego spodziewany efekt – to mniej istotne szczegóły.

Ważne, by opisy były zrozumiałe i pomocne, ich forma – czy to będzie wpis na komputerze, na kartce, czy mapa myśli – jest zupełnie bez znaczenia.

Natomiast, dla osób, które posiadają ściślejsze umysły i lubią jasne i precyzyjne wytyczne, to podzieliłbym i ułożył te trzy elementy w następujący sposób:

1. Misja firmy

Kierunek, w którym podąża firma, wartości, którym jest wierna. Ścieżka, której powinien trzymać się przedsiębiorca. Ogólny, szeroki zarys najważniejszych aspektów funkcjonowania firmy: usług, produktów, klientów i tego co chce i w jaki sposób chce zmienić oraz oferować.

2. Wizja firmy

Idealny wizerunek firmy, to jak będzie powinna wyglądać za 10,15 lat. Jak funkcjonuje na rynku, jak klienci ją postrzegają, jak wyglądają relacje szef – pracownicy, jak wygląda rozwój / stabilizacja, jaki jest główny model sprzedażowy, jak firma zmienia na lepsze życie klientów, jak wpływa na otoczenie i społeczność, jak wyglądają jej kwestie związane ze społeczną odpowiedzialnością.

Przeczytaj więcej o tym czym jest wizja firmy.

3. Cel firmy

Konkretne i mierzalne efekty, które można przedstawić w wartościach liczbowych i odpowiedź na pytania w formie tak / nie, ustalone w perspektywie czasowej (najlepiej 2-3 letniej).

Zobacz jak ustalić cele firmy.

Czy małej firmie misja jest tak naprawdę potrzebna?

Ktoś mógłby się zastanowić w tym momencie – OK, ale ja mam plan na naprawdę mały biznes. Bez wielkich, globalnych planów. Nie chcę podbijać światowych rynków. Chcę mieć spokojną, dobrze prosperującą, niewielką firemkę, która zapewni mi stały dochód, spokój i będzie dobrą lokalizacją kapitału. Czy też potrzebuję misję firmy?

Moja odpowiedź brzmi – TAK. Każdej firmie potrzebna jest misja.

Oczywiście małe przedsiębiorstwo, które nie ma określonej misji, też przeżyje. I da sobie radę na rynku. Uważam jednak, że celem pracy jako takiej – nie jest wbrew pozorom zarabianie pieniędzy. Chodzi o to, by dać klientom wartość, by ułatwiać im życie, sprawiać by było lepsze, by pomóc im rozwiązywać problemy, z którymi muszą się zmierzyć.

Firmę prowadzi się po to by czuć satysfakcję i dumę z tego co się robi. By zaspokajać potrzebę robienia solidnych, dobrze przygotowanych rzeczy. By tworzyć nowe projekty, zostawiać świat lepszym niż się zastało. By widzieć sens w pracy, oddalić od siebie wypalenie zawodowe, rozumieć dlaczego nasza praca i wysiłek są potrzebne, jak wpływają na nas (właścicieli), klientów, pracowników i jak realnie zmieniają otoczenie.

Jeżeli bardziej interesuje Cię taka tematyka, zachęcam do przesłuchania mojego podcastu – wywiadu z Łukaszem Polikowskim, w którym rozmawiamy o misji, celach i etyce w małej firmie.

Czy freelancer pracujący w domu może realizować firmową misję dziejową?

O dziwo – realizacja i wyznaczenie misji dla freelancera jest dużo łatwiejsza niż dla lokalnej firmy. Dlatego, że związana jest bezpośrednio z celami i rozwojem zawodowym samego właściciela. Parafrazując znanego francuskiego króla, można by rzec: firma to ja. Stąd misja, wizja i cele firmy stają się poniekąd misją, celami i wizją samego właściciela. A rozwój i realizacja zawodowa przedsiębiorstwa – przekłada się na rozwój i samorealizację przedsiębiorcy.

To wymarzona sytuacja – bo wszystkie pozytywne rzeczy jakie wprowadzimy dzięki działalności biznesowej, wszystkie usługi, produkty, jakie dostarczymy klientom, problemy jakie uda się rozwiązać, nie są dziełem jakiegoś abstraktu funkcjonującego na papierze i w głowach urzędników, ale nas samych.

Problemów klientów nie rozwiązuje więc mityczny, bezosobowy twór okraszony nazwą i logo, lecz człowiek z krwi i kości.

To sprawia, że spada na nas olbrzymia odpowiedzialność. Ale też prawdziwego zadowolenie i duma przy solidnie wykonanych realizacjach!

Jeżeli jesteś freelancerem i zastanawiasz się jak połączysz misję przedsiębiorstwa z własną kariera – sprawdź książkę Patta Flynna Will It Fly – Gotowi na Start. Opowiadam o niej w jednym ze swoich podcastów. Cały pierwszy rozdział jest poświęcony planowaniu kariery, Patt ujął to w przystępny, ciekawy sposób.

Jak długa powinna być misja firmy?

Jak w przypadku, wizji, misja powinna być tak długa jak potrzebujesz. Mi wydaje się sensowne rozwiązanie, gdy misja firmy składa się z kilku precyzyjnych, konkretnych zdań. Zawsze też powinna być sformułowana, by dało się ją wyrazić jednym, prostym zdaniem.

Ale tak konkretnie… po co przedsiębiorstwu misja?

Wyżej trochę pogdybałem i pofilozofowałem, natomiast można ująć precyzyjniej praktyczne funkcji misji w firmie:

1. Dla szefa

Dzięki misji szef wie, w którą stronę chce rozwijać biznes, jakie produkty i usługi chce oferować, jaki model sprzedaży jest mu bliski. Ma określone wartości i sposób ich realizacji, wie po co prowadzi biznes i jaki jest jego cel. Wie do czego zmierza zarówno firma, on jako właściciel. Ma sprecyzowane jakiej obsługi i podejścia oczekuje od współpracowników, wie jakie najważniejsze potrzeby klientów musi zaspokoić.

2. Dla klientów

Dzięki misji klienci wiedzą jakich produktów i usług oczekiwać. Wiedzą na jakim poziomie zostaną obsłużeni. Wiedzą co wyróżnia firmę na rynku, dlaczego warto jej zaufać, jakie konkretne potrzeby i w jaki sposób firma zaspokoi.

3. Dla pracowników

Dzięki misji pracownicy wiedzą, że są istotną częścią przedsiębiorstwa, mają wpływ na jego rozwój i reputację. Wiedzą  w którą stronę firma zmierza, do czego dąży, co im gwarantuje, jakich wartości i procedur się trzyma. Wiedzą na czym mają się skupić i co jest najważniejsze gdy oferują produkt lub usługę klientowi.

Jakie pytania sobie zadać opisując misję małej firmy?

Wszystko ładnie, pięknie wyżej opisane, ale co jeżeli ktoś kto nigdy nie przelewał misji firmy na kartki musi to zrobić? Jakie pytania sobie warto zadać? Proponuję zacząć od następujących kwestii:

  1. Po co powstała firma? 
  2. Dokąd zmierza, co chce osiągnąć – jak zmienić na lepsze świat (w perspektywie globalnej lub lokalnej)
  3. Jakie korzyści otrzymają jej klienci? 
  4. Jak firma chce uczynić ich życie lepszym, łatwiejszym? Co zmieni się w ich życiu?
  5. Kim są klienci? Do kogo kierowane są usługi lub produkty? Komu przydadzą się najbardziej?
  6. Co jest najważniejsze w świadczonych usługach? Na czym powinni się skupić pracownicy?
  7. Jakie są wartości firmy?
  8. Co wyróżnia firmę na tle konkurencji? 
  9. Jaka jest pozycja firmy na rynku / w branży? 

Nie jest tak, że misja Twojego przedsiębiorstwa musi się wpasować we wszystkie powyższe punkty. Być może tylko kilka będzie istotnych. Warto je dokładnie przemyśleć, spiąć hierarchię i ułożyć.

Nie jest też tak, że powyższa lista jest zamknięta – być może pytania nakierują Cię na coś, co jest szalenie istotne, ale brakło w powyższym przykładzie?

Jak misja determinuje rozwój małej firmy?

Mimo prostoty i lakoniczności misji, jeżeli uda nam się ją dobrze przygotować, misja może określić rozwój naszej firmy na długie lata.

Kilka krótkich zdań może wpłynąć na każdy aspekt działania, funkcjonowania i zarządzania biznesem: od kwestii rozwoju, poprzez ofertę produktów, usług, grupę docelową, aż po rolę właściciela.

Postaram się to pokazać na dwóch przykładach:

1. Agencja reklamowa / marketingowa 

Możemy zestawić dwie koncepcje prowadzenia biznesu: misję stworzenia jednej z największych agencji marketingowych w kraju, pracujących z największymi markami w karju lub małą firmę, która specjalizuje się w obsłudze lokalnych biznesów, na terenie danego województwa. Obie agencje stawiają na długie relację, kompleksowość i wysoką jakość usług. Jednakowoż, poprzez skalę działań określonych w misji, będą różnić się pod wieloma względami.

Większa agencja prawdopodobnie będzie musiała mieć biuro, stały zespół, specjalistów w każdej dziedzinie reklamy. To większe koszty stałe, konieczność umiejętności współpracy w systemie korporacyjnym, problem, gdy inna firma przejmie kluczowego klienta, olbrzymia presja na rynku, ale też większy prestiż, zarobki, możliwość pracowania z bardziej ambitnymi projektami i największymi markami. Inna będzie również rola właściciela, który będzie się wraz z czasem przesuwał

W małej agencji właściciel będzie dążył do tego, by pracować bez biura i pracowników zatrudnionych na stałe. Będzie miał bardziej personalny wpływ na projekty i reklamy, często będzie musiał się sam zaangażować (przygotować rekalmę, projekt), część rzeczy będzie zlecał, ale w oparciu o formę B2B. Będzie też miał bardziej koleżeńskie, bliższe relacje z klientami. Wiązać się to będzie z mniejszymi pieniędzmi, większym zaangażowaniem (mniejsze możliwości delegowania zadań), koniecznością znajomości różnych aspektów reklamy, pracą nad klasycznymi, oklepanymi projektami. Obsługa takiej agencji to zdecydowanie mniejsze koszty stałe, mniejszy też problem, gdy klient rezygnuje ze współpracy, łatwiejsza droga pozyskania klientów z polecenia, a sama praca będzie spokojniejsza, bardziej przewidywalna.

2. Gastronomia  

Możemy porównać dwie restauracje, działające w danym mieście wojewódzkim. Pierwsza chce zostać najlepszym miejscem dla spotkań biznesowych, druga najlepszą restauracją na rodzinne obiady i imprezy. Oba te miejsca, mimo, że w założeniu będą zajmować się tym samym,  będą się diametralnie różnić pod każdym względem, przykładowo:

  • Ofertą posiłków – w pierwszym wyszukane, lekkie, dania, które mogą być egzotyczne, niespotykane, w drugim stawiamy na solidne, wielkie porcje i kuchnię staropolską. Różnić będzie się oferta drinków, karta win, nawet takie rzeczy jak marka oferowanej herbaty czy wody mineralnej.
  • Ilość i rodzaj klientów – pierwsza restauracja będzie celować w niewielkie grono klientów premium, druga restauracja zaś musi walczyć o jak największą liczbę gości.
  • Reklamę i marketing – w obu przypadkach będziemy komunikowali poczynając od takich elementów jak nazwa restauracji (Ambasador kontra Wesoła Chata) poprzez prezentowanie oferty, aż po kwestię kanałów dotarcia do klienta oraz ofertę promocyjno – rabatową (w droższej restauracji typu biznes, nie do końca jest sens iść w stronę happy hours, lepsza będzie zdecydowanie zmiana oferty dnia szefa kuchni na lunch).
  • Wystrój (od wielkości i rozmieszczania stolików, konstrukcję sali, poprzez klimat wystroju, muzykę w tle, stroje obsługi, podawane naczynia, wygląd kart… restauracji biznesowej stawiamy na kameralny, spokojny klimat, nowoczesność, minimalizm, mniej miejsc, w restauracji rodzinnej musimy zapewnić miejsce dla większej ilości gości, tworzyć atmosferę ciepła, tradycji, przyjemnego spędzania czasu i dobrej zabawy)
  • Polityka cenowa (w przypadku pierwszej oferty wyższe ceny mogą być dodatkowym atrybutem, świadczą wszak o ekskluzywności, właściciel może sobie pozwolić na aspekt premium w każdym aspekcie, druga restauracja będzie zmuszona do odnalezienia balansu, między cenami, zyskiem i ofertą, które przyciągną na dłużej większą ilość klientów).

Podane wyżej przykłady należy traktować… przykładowo. Opcji i aspektów, wad, zalet może być dużo więcej. Wszystkie te elementy będzie też trzeba później doprecyzować, przygotowując plany marketingowe czy cele firmy. Natomiast sama koncepcja prowadzenia i kształtu biznesu narodziła się dzięki misji firmy – ona „ułożyła” kierunek, podstawę, które określiły w jaki sposób firma będzie się rozwijać, co oferować, w jakich cenach, kto będzie klientem i jaka w w tym wszystkim będzie rola właściciela.

Misja firmy jako część biznesplanu

Misję zwykle umieszcza się na samym początku biznesplanu – stanowi punkt wyjścia i fundament dla wszystkich pozostałych elementów – przede wszystkim wizji i celów firmy. Dobrze więc przeznaczyć dłuższą chwilę i zastanowić się jak naprawdę powinna wyglądać.

Przykłady misji firmy – globalne marki – jak to robią najwięksi i najlepsi?

Jak misję rozumieją globalne marki?

1. COCA COLA:

Nasza misja niezmiennie wskazuje nam kierunek, w którym podążamy. Opisuje cel naszej firmy i stanowi punkt odniesienia dla podejmowanych przez nas działań i decyzji.

  • Chcemy dawać światu orzeźwienie.
  • Chcemy inspirować i wywoływać uśmiech szczęścia.
  • Chcemy się wyróżniać poprzez budowanie trwałych wartości.

 https://www.cocacola.com.pl/misja-wizja-i-wartosci

2. SAMSUNG 

Inspirować świat dzięki naszym innowacyjnym technologiom, produktom i wzornictwu, które wzbogaca życie ludzi i przyczynia się do dobrobytu społecznego, tworząc nową przyszłość.

https://www.samsung.com/pl/aboutsamsung/vision/vision2020/

3. Ikea 

Misją IKEA Industry jest tworzenie wyjątkowej wartości dla Klienta poprzez rozwój mocy produkcyjnych, będących naszą unikalną przewagą konkurencyjną. Razem – wnosimy wkład w cały łańcuch wartości, zapewniając wiedzę o produkcji i będąc dobrym przykładem we wszystkich aspektach biznesu.

https://www.industry.ikea.pl/index/o-nas/kultura-i-wartosci/

4. Google 

Naszą misją jest uporządkowanie światowych zasobów informacji tak, by stały się powszechnie dostępne i użyteczne dla każdego.

https://about.google/intl/pl/

5.CD Project Red 

Tli się w nas wewnętrzny ogień. Składa się na niego to, czym się otaczamy, gry w które gramy, miejsca z których pochodzimy i ludzie, którzy nam towarzyszą.

Przyświeca nam jedna wspólna misja: chcemy robić najlepsze gry wideo na świecie. Naszym celem jest opowiadać fascynujące, poruszające i dorosłe historie i chcemy opowiadać je całemu światu. Pamiętamy przy tym kim jesteśmy i co sprawiło, że dotarliśmy tu, gdzie jesteśmy teraz.

https://pl.cdprojektred.com/nasza-misja/

Przykłady misji firmy – lokalne przedsiębiorstwa – zainspiruj się do woli

Rozumiem, że w przypadku lokalnej firmy czy jednoosobowej działalności gospodarczej wzorowanie się na Samusungu czy Coca – Coli może wydawać się ocieraniem o granicę absurdu. Dlatego niżej przygotowałem 6 propozycji małych biznesów, które mogą Ci pomóc doprecyzować misję Twojej firmy.

Starałem się zaprezentować na różnych płaszczyznach i w różnych długościach opisu. Starałem się też zaakcentować element realizacji misji w kontekście odpowiedzialności „zmiany świata na lepsze” – globalnie lub lokalnie.

Wbrew pozorom propozycje wcale nie są biegunowo odległe od tego, o czym możemy przeczytać w punkcie wyżej. Może różnią się tylko efektem skali…

1. Restauracja Łoscypkowy Zakapior w Tychach – Wartogłowcu

Rodzaj biznesu: Restauracja prowadzona na obrzeżach miasta przez rodzinę górali z Zakopanego (którzy przeprowadzili się na Śląsk), oferująca regionalne, tatrzańskie dania z regionalnych produktów.

Przykład misji firmy: Naszą misją jest stworzenie małego Zakopanego w sercu Śląska. Chcemy oferować klientom niepowtarzalny, góralski klimat i fantastyczne jedzenie, przygotowane według tradycyjnych tatrzańskich receptur przekazywanych przez pokolenia z matki na córkę, przygotowane z samych naturalnych składników spod samiuśkich Tater!

Ważna jest dla nas kultura przodków – dlatego oprócz wystroju, muzyki i klimatu organizujemy prawdziwie góralskie eventy – warsztaty, koncerty kapel góralskich, relacje z wypraw. Jesteśmy dumni ze swojej tradycji i korzeni. Dlatego oferujemy praktyki uczniom tyskich szkół kulinarnych, by mogli zapoznać się z podhalańską kuchnią.

Stawiamy na regionalną, przepyszną żywność. Klienci wiedzą, że w naszej ofercie znajdują się najlepsze, wysokiej jakości produkty, wyhodowane w lokalnych, rodzinnych gospodarstwach. Chcemy, by spędzony u nas czas klienci wspominali przez długie miesiące, regularnie do nas wracali i polecali wszystkim znajomym!

2. Weterynarz Wesoła Sznupka

Rodzaj biznesu: Lokalny, niewielki weterynarz, w którym pracują dwie panie weterynarz z prawdziwego powołania.

Przykład misji firmy: Specjalizujemy się w leczeniu chorób domowych pupili: przede wszystkim małych psów i kotów. Zawsze dążymy do całkowitego wyleczenia pacjentów. Każdy zwierzak jest u nas traktowany indywidualnie: ma własną kartotekę, ze zdjęciem, szczegółowym opisem chorób i przebiegu leczenia. Cały czas się doszkalamy, szukając najlepszej wiedzy. Kładziemy duży nacisk na profilaktykę: doradzając w wyborze karmy i codziennych czynności, które polepszą życie futrzastych pacjentów. Oprócz tego wspieramy „kocie mamy” z naszej dzielnicy – oferując leki antykoncepcyjne i odrobaczeniowe dla bezdomnych kotów w cenie bez prowizji. Regularnie pełnimy ochotnicze dyżury w ośrodku Pimpek, który pomaga zwierzętom poszkodowanym w wypadkach samochodowych.

3. Wirtualna Asystentka Jagoda Anioł – Szatan

Rodzaj biznesu: Pomoc dla małych firm pracujących w modelu freelancerskim o dochodach powyżej 7000 zł / miesiąc w codziennych sprawach związanych z marketingiem i prowadzeniem biznesu

Przykład misji firmy: Specjalizuję się w w pomocy przedsiębiorcom, właścicielom małych firm internetowych prowadzonych w systemie home office, gdzie właściciele zarządzają biznesem i pracują w domu. Rozliczam się godzinowo, wyłącznie za czynności, które zakończyły się sukcesem, z których klient jest zadowolony. Chcę by właściciel małej firmy poczuł się jak prezes wielkiej korporacji, mający pod sobą sztab podwładnych. By mógł skoncentrować się wyłącznie na kreatywnych i efektywnych sprawach związanych z prowadzeniem biznesu, powtarzalne, nudne, urzędnicze i zwykłe codzienne czynności zostawiając mi. Korzystam z najlepszych narzędzi online, które ułatwiają i optymalizują pracę. Jestem rzetelna, uczciwa, terminowa i perfekcyjnie zorganizowana.

4. Copywriter Marek Wilhelm 

Rodzaj biznesu: Jednoosobowa firma, specjalizująca się w pisaniu tekstów na zamówienie.

Przykład misji firmy: Specjalizuję się w pisaniu artykułów promocyjnych, tekstów na blogi i treści dla małych, lokalnych biznesów (przedsiębiorstwa budowlane, salony kosmetyczne, fryzjerzy, warsztaty samochodowe). Pracę swoją wykonuję terminowo, fachowo, rzetelnie. W pisaniu tekstów zawsze opieram się o zasady pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych. Teksty są pisane językiem prostym, jasnym, zrozumiałem, opierającym się poruszaniu emocji klientów i marketingowej zasadzie opisywania produktów i usług językiem korzyści.

5. Salon Fryzjerski Fryz na Sznyt – Świętochłowice

Rodzaj biznesu: Niewielki salon fryzjerski w jednej z dzielnic Świętochłowic, obsługujący okolicznych mieszkańców. Salon jest prosty, na stolikach można znaleźć prasę sprzed dwóch lat, stoliki i wyposażenie nie jest pierwszej młodości, ale cały salon ale schludny i czysty.

Przykład misji firmy: Oferujemy klasyczne modele fryzur, dla klientów, którzy cenią sobie szybkość obsługi i nie chcą przepłacać za obcięcie. Klienci wiedzą, że u nas obetną się szybko, solidnie, pewnie, w rozsądnej cenie. Szczególnie bliskie nam są fryzury okolicznych emerytów, by nie musieli jechać do fryzjera do innej dzielnicy, dlatego dla nich zawsze mamy atrakcyjną ofertę rabatową. Umożliwiamy praktyki uczniom pobliskiej szkoły fryzjerskiej, tak by mogli zdobyć u nas pierwsze szlify w zawodzie.

6. Blog i podcast o małym Biznesie – SardynkiBiznesu.pl

W „zasadach” wspomniałem, że misja powinna być w miarę treściwa, ale wiecie po co są zasady? No właśnie! Tu znajdziecie misję bloga SardynkiBiznesu.pl. Długa, ale jestem z niej diablo zadowolony.

Natomiast, gdybym miał streścić misję naszego bloga, do jednego zdania ująłbym ją w następujący sposób: Dzięki materiałom na naszym blogu, mali przedsiębiorcy rozwijają swoje firmy, oszczędzają czas i pieniądze.

Wizja i misja firmy – sprawdź i przesłuchaj rozmowę z Anetą Duk 

Miałem przyjemność wziąć udział w podcaście Anety Duk Komunikacja Wizualna, w którym rozmawialiśmy o misji i wizji małej firmy. Jeżeli ten temat Cię interesuje, przesłuchaj naszą rozmowę. Znajdziesz ją w materiale niżej:

Pobierz podcast w mp3:

Pobierz odcinek 35 Podcastu

Gdzie słuchać moich podcastów?

Gdzie znajdziesz więcej materiałów z Sardynek?

A Ty masz misję firmy?

Jak w Twojej firmie wygląda misja? Masz już napisaną? A może chcesz mieć? Opisz swoją misję idealną w komentarzu!

Potrzebujesz misję dla konkretnej branży?

Jeżeli mimo tego co napisałem, nie wiesz jak „ugryźć” misję dla przedsiębiorstwa – daj znać w komentarzu – napisz jaki rodzaj biznesu i jaka branża. Nie obiecuję Ci, że będzie napisana dokładnie pod Twój biznes, ale może uda mi się w niej zamieścić przykłady / podpowiedzi, które okażą się przydatne.

Oceń artykuł
[Głosów: 2 Średnia: 5]

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do newslettera, otrzymuj informacje o nowych artykułach, odbierz dostęp do ponad 60 wzorów dokumentów, szablonów, grafik i Exceli.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o