Okres pandemii koronawirusa obliguje pracodawcę do zachowania szczególnych środków ostrożności i zabezpieczenia pracowników przed ryzykiem zakażenia. O czym powinien pamiętać i jak ma chronić pracowników?
Na rządowej stronie gov.pl zamieszczono „Zalecenia dla przedsiębiorców w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa”, które w miarę możliwości powinny mieć zastosowanie:
- Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy (1-1,5 metra).
- Promować w miarę możliwości kontakt z klientami za pomocą urządzeń teleinformatycznych.
- Promować dokonywanie płatności bezgotówkowych.
- Promować regularne i dokładne mycie rąk wodą z mydłem lub ich dezynfekcję środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
- Upewnić się, że pracownicy oraz klienci mają dostęp do miejsc, w których mogą myć ręce mydłem i wodą.
- Umieścić dozowniki z mydłem lub innym płynem odkażającym w widocznych miejscach i upewnić się, że dozowniki te są regularnie napełniane.
- Wywiesić w widocznym miejscu informacje, jak skutecznie myć ręce.
- Upowszechniać wśród pracowników wiedzę z zakresu BHP.
- Zwrócić szczególną uwagę na rekomendacje, aby NIE dotykać dłońmi okolic twarzy zwłaszcza ust, nosa i oczu.
- Przestrzegać higieny kaszlu i oddychania. Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce, używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60%).
- Nie obawiać się zwracać uwagi współpracownikowi i klientom, aby nie kasłał i nie kichał w naszym kierunku.
- Zapewnić, aby pomieszczenia były czyste i higieniczne:
- powierzchnie dotykowe takie jak: biurka, stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, terminale płatnicze), a także wyposażenia magazynów oraz urządzenia do przemieszczania wewnętrznego towarów muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem;
- wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane z użyciem wody z detergentem.
Zalecenia wydało również Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (link: https://www.gov.pl/web/rodzina/pracownik-i-przedsiebiorca-w-obliczu-koronawirusa—praktyczny-poradnik). Ministerstwo sugeruje, aby pracodawcy rozmawiali ze swoimi pracownikami na temat bezpieczeństwa, a większe zakłady wprowadziły instrukcje minimalizowania ryzyka.
Sprawdź inne artykuły związane z tematyką pandemii i koronawirusa oraz prawem pracy:
- Odszkodowanie dla firm za lockdown – podcast 49, z którego dowiesz się najważniejszych kwestii związanych z odszkodowaniem od Skarbu Państwa za zamknięcie firmy.
- Jak przygotować się do otwarcia lokalu mimo obostrzeń / lockdownu / zakazów? | PODCAST 48
- Tacza antykryzysowa 6.0 i PFR 2.0 – najważniejsze informacje
- Obowiązki pracodawcy wobec pracownika w czasie pandemii koronawirusa – najważniejsze rzeczy, o których należy pamiętać
- Jak zlecić pracownikowi pracę zdalną w trakcie pandemii? – jak powinno brzmieć, jak poinformować i co powinno się znaleźć w treści polecenia pracy zdalnej
- Jak odroczyć raty kredytu lub leasingu w małej firmie w związku z epidemią koronawirusa – instrukcja jak porozumieć się z bankiem w celu odroczenia spłat
- Co zrobić, jeżeli nie mogę zrealizować umowy z klientem z powodu epidemii – jak porozumieć się z kontrahentem i jak z pomocą przychodzi Kodeks Cywilny
- Jak wystąpić o dodatkowy zasiłek opiekuńczy w związku z koronawirusem – dowiedz się jak uzyskać zasiłek na okres 14 dni
- Prawo – w tej zakładce znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje dotyczące zmian w prawie w związku z pandemią koronawirusa
Masz dodatkowe pytania / wątpliwości?
Coś jest niejasne? Masz dodatkowe pytania? Pisz w komentarzu! Postaramy się odpowiedzieć!
Jeżeli pojawią się nowe akty prawne, istotne zmiany w prawie dotyczące pracodawców – będziemy o tym informować – zapisz się na newsletter, by nie przegapić nowych wiadomości!