Efektywny niczym pomidor. ABC Pommodoro – jednej z najpopularniejszych technik zarządzania czasem | Podcast 03

W niemalże każdym podręczniku, materiale video, czy też podcaście dotyczącym zarządzania, czas jest wymieniany jako najcenniejszy zasób, którego mamy najmniej. Coachingowy truizm nad truizmy. Ale z drugiej strony… tak bardzo prawdziwy 🙂

Ów problem dotknął i mnie. Cały czas uważam, że praca w domu jest diablo trudna. Dookoła tyle rozpraszaczy, pilniejszych spraw, rzeczy, które odrywają… Dość długo zatem szukałem czegoś, co pomoże mi zebrać siły, spiąć poślady i stać się bardziej efektywnym. I tak trafiłem na technikę zarządzania czasem, która była opisywana na niemalże na każdym branżowym blogu, dotyczącym szeroko rozumianego rozwoju (a tfu!) i pracy w domu.

I wiecie co? Zakochałem się w niej.

Dzisiaj zatem rzecz będzie o technice ogarnięcia pędzącego czasu, bez której obecnie nie wyobrażam sobie pracy – czyli Pommodoro.

W skrócie – co to jest Pommodoro?

Pommodoro (Tomato Timer) to metoda, która ostatnimi czasy robi prawdziwą furorę i często pojawia się w materiałach dotyczących usprawnienia pracy. Polega na tym, by okresy intensywnej pracy przeplatać okresami słodkiego nicnierobienia i odpoczynku. W założeniu działa jak kij i marchewka.

Kijem jest uciekający czas, natomiast marchewką – nagroda w postaci przyjemności (gdy zakończyliśmy czas pracy). Najczęstszym układem jest cykl: 25 minut pracy, 5 minut odpoczynku i dłuższa przerwa po 4 skończonych cyklach (od 10 minut do godziny).

Metoda ta kojarzy mi się zawsze z nerwówką, jaka dopadała mnie (gdy pracowałem na etacie) przed wyjazdem na wakacje. W pracy chciałem wtedy zamknąć i skończyć jak najwięcej zadań, by mieć wolną głowę przed obiecanym wypoczynkiem. W Pommodoro jest bardzo podobnie. Tyle, że „nerwówka” towarzyszy permantentnie.

Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

Przesłuchaj podcast:

Czego dowiesz się z podcastu?

W podcaście opowiem o:

  • Co to jest Tommato Timer i skąd się wzięła nazwa?
  • Dlaczego ta metoda jest taka skuteczna?
  • Jak stosować tę metodę? O czym pamiętać? Jak się przygotować?
  • Jak jej wdrożenie wyglądało o u mnie – co mi się udało, a z czym miałem problem?
  • Jakie błędy popełniłem i czego unikam?
  • Kilku praktycznych poradach, które być może Ci pomogą w stosowaniu tej metody

Komu się przyda ta metoda zarządzania czasem?

  • właścicielom mikro firm i freelancerom pracującym w domu – bezwzględnie 😉
  • właścicielom mikrofirm lub ich współpracownikom, którzy muszą zmierzyć się i uporać się z dużą ilością biurokratycznej pracy
  • osobom, które dużo pracują w przy komputerze
  • studentom, którzy szukają metod pomagających w nauce

W czym Ci może pomóc Pommodoro?

Ta metoda może się okazać pomocna  na wielu płaszczyznach:

  • zwiększy skupienie
  • zwiększy efektywność wykonywanych zadaniach
  • pomoże się wygrzebać z tysiąca zleceń i zadań czekających „na kiedyś”
  • wyłączy odkładanie „na później”
  • umożliwi korzystanie z Facebooka, YouTuba i grania w gry – bez wyrzutów sumienia i poczucia zmarnowanego czasu :)!

Gdzie znajdę licznik Tomato Timer online?

Tutaj > https://tomato-timer.com

Możesz sobie ustawić czas przerw, pracy i rodzaj dźwięku. Prosta, czytelna wersja, za którą nie trzeba płacić.

Najważniejsze rzeczy z materiału – czyli podcast w skrócie:

Poniższe punkty to olbrzymi skrót, jeżeli nie masz czasu, nie chcesz przesłuchiwać podcastu, postarałem się dla Ciebie streścić najważniejsze wnioski:

  • W mojej ocenie to jedna z najlepszych metod zarządzania czasem – diabelsko skutecznie motywuje do szybkiego kończenia zadań
  • Warto sobie zaplanować co chcemy robić i jak będziemy odpoczywać (co będzie nagrodą) – spisać to na karce, by jak najmniej czasu tracić na zastanawianie się i planowanie na bieżąco
  • Warto się koncentrować na jednym zadaniu, które ma określony początek i koniec (mogą to być etapy tego samego zadania)
  • Trzeba unikać multitaskingowości, czyli  przyjąć metodę jeden cykl – jedno zadanie
  • Warto eksperymentować z czasem zadań i przerw, skracać wydłużać, by znaleźć swoje optimum
  • Trzeba sztywno trzymać się przerw i oderwać od komputera – nie przedłużać okresów pracy
  • W trakcie przerw warto wstać i dać odpocząć głowie (odejść od komputera i zająć się czymś innym)

Posłuchaj podcastu na YouTube:

Pobierz podcast w formacie mp3:

Pobierz odcinek 03 Podcastu 

Gdzie słuchać podcastów?

Gdzie znajdziesz więcej materiałów z Sardynek?

Napisz komentarz!

Jak wygląda u Ciebie zarządzanie czasem? Znasz tę metodę? A może stosujesz inną, lepszą? Podziel się opinią! Zostaw komentarz.

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap nowych tekstów!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o