Czy buty kupione w sklepie internetowym mogę oddać? [Pytanie czytelnika]

author: admin

Zakupy przez internet i zwrot towaru – temat wracający, jak bumerang, ale bardzo ważny z punktu widzenia przedsiębiorcy, jak i konsumenta. Warto mu poświęcić czas po raz kolejny.

Dostaliśmy pytanie od naszego czytelnika Krzyśka, który planuje zakup butów przez internet i ma problem, bo jak wiadomo but przed zakupem warto przymierzyć.

Czytelnik napisał do nas w następujący sposób:

…jak wygląda sprawa kupna butów przez internet? Chodzi o to, że wybrałem sobie model – to specjalne buty sportowe, którego nie można nigdzie dostać u mnie w okolicy. Mogę go kupić tylko przez internet, w sklepie na drugim końcu Polski. Chciałbym zamówić, ale co jeżeli nie będą pasować? Mogę je normalnie rozpakować, przymierzyć i jeżeli nie będą pasować – to odesłać? Czy na to jest jakaś gwarancja? Co jeżeli sprzedawca nie będzie chciał mi ich przyjąć?

Pierwsza najważniejsza sprawa, o której należy pamiętać przy sprzedaży poza siedzibą przedsiębiorcy (dotyczy nie tylko sprzedaży internetowej, ale również akwizycji lub sprzedaży “nieszczęsnych garnków” na różnego rodzaju pokazach) – konsument ma prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni kalendarzowych bez podawania przyczyny. Te 14 dni liczymy od dnia odebrania towaru, a nie od dnia dokonania zakupu (dokonania zapłaty).

W tym miejscu warto zaznaczyć ważną rzecz, która dotyczy sprzedaży/zakupów w sklepie stacjonarnym – w takim przypadku żaden przepis Kodeksu Cywilnego nie zobowiązuje sprzedawcy do przyjmowania zwrotu.

Konsument musi być zawsze przed zakupem na odległość poinformowany o prawie do zwrotu towaru. W innym wypadku czas na zwrot towaru zostaje wydłużony do 12 miesięcy. Więcej na ten temat można przeczytać na stronie Urzędu Ochrony konkurencji i Konsumentów, punkt 1.)

Wracamy do naszego problemu. Mamy wyjaśnioną pierwszą kwestię, czyli możliwość zwrotu towaru. Lecimy dalej.

Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

No tak, można zwrócić towar, ale co w przypadku, gdy towar rozpakujemy?

W naszym konkretnym przypadku mamy do czynienia z butami. Zachowując zdrowy rozsądek, spróbuję opisać ten problem w taki sposób, aby można było go analogicznie odnieść do innych produktów.

Najprościej mówiąc – towar, który został zakupiony przez internet, można przymierzyć/sprawdzić w domu, w taki sam sposób i w takim zakresie, w jakim robimy to w sklepie stacjonarnym.

Odnosząc to do naszego przykładu. Jeśli buty sportowe, np. są do gry w piłkę nożną, to tak, jak w każdym sklepie możemy je wyjąć z opakowania (pamiętajmy, by robić to w taki sposób, aby nie uszkodzić opakowania, chyba że jego konstrukcja tego nie umożliwia) i założyć na nogę, przejść się po domu, nawet podskoczyć. Natomiast zagranie w tych butach meczu, będzie mało rozsądne i będzie wiązało się ze zużyciem obuwia.

W takiej sytuacji sprzedawca może przyjąć zwrot takich butów obniżając kwotę zwrotu o procentowe zużycie. Niestety żaden przepis nie reguluje, w jaki sposób obliczyć procentowe zużycie obuwia.

Przykład drugi – co jeżeli kupię robota kuchennego przez internet?

Przytoczę jeszcze jeden przykład. Sprzedajemy w sklepie internetowym robota kuchennego. W sklepie stacjonarnym oczywiście konsument ma prawo do tego, by ten produkt wyjąć z opakowania, podłączyć i sprawdzić czy wszystko działa. Nie może natomiast w sklepie stacjonarnym przygotować sobie obiadu z jego pomocą.

W związku z tym, analogicznie sprawa wygląda, gdy konsument zakupi takiego robota przez internet. W domu można taki towar rozpakować, podłączyć i sprawdzić czy wszystkie mechanizmy działają. Ale nie mamy prawa przygotować sobie obiadu, i po wszystkim stwierdzić wtedy, że jednak chcemy taki produkt zwrócić.

Sprzedawca NIE MA prawa odmówić przyjęcia zwrotu, o ile zostanie to zgłoszone do 14 dni od otrzymania towaru. Następnie konsument ma kolejne 14 dni na odesłanie towaru.

Podsumowując…

  • Konsument ma prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni od dnia jego otrzymania.
  • Sprzedawca nie ma prawa odmówić przyjęcia zwrotu (są wyjątki do przeczytania na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, punkt 9.)
  • Konsument może sprawdzić/przymierzyć zamówiony towar, ale tylko w takim zakresie, w jakim jest to możliwe w sklepach stacjonarnych.
  • Jeśli przymierzenie/sprawdzenie towaru będzie wykraczać poza przyjęte ramy, konsument będzie musiał zapłacić za procentowe zużycie produktu.

Jeżeli macie jakieś pytania dotyczące reklamacji, gwarancji, zwrotu towaru – piszcie śmiało w komentarzach!

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]
$s
Autor
admin
Od 2007 roku związany z handlem w branży motoryzacyjnej, a od 2008 zajmuje się sprawami reklamacji.

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do newslettera, otrzymuj informacje o nowych artykułach, odbierz dostęp do ponad 60 wzorów dokumentów, szablonów, grafik i Exceli.

Zostaw komentarz
Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Tomek
Tomek
8 lat temu

Hej, a jak wygląda kwestia opłaty za zwrot? To znaczy, kto ma zapłacić jeżeli chcę odesłać buty? I jeżeli np. wybiorę inny rozmiar (domyślam się, że mogę tak zrobić), kto płaci za drugą wysyłkę z siedziby sprzedającego?

Robbson
Robbson
8 lat temu

Kupiłem na Allegro część do samochodu (do kierownicy) od firmy, która sprzedaje części z wymontowanych aut. Wziąłem fakturę (jednoosobowa działalnosc). Niestety część nie pasuje – czy mogę ją oddać, bo była ze starszego modelu? Czy muszą mi oddać pieniądze albo chociaż przysłac dobrą część? Kto płaci za wysyłkę w tym wypadku?

Pobierz darmowy, gotowy wzór polityki prywatności i wykorzystywania plików cookies na stronę internetową małej firmy, strony autorskiej lub bloga.

Uzupełnienie wzoru zajmie Ci kilka minut. Wystarczy wpisać w nim Twoje podstawowe dane.
Nasz wzór polityki prywatności jest prosty, czytelny, ZAWSZE aktualny, 100% zgodny z prawem.

Cześć jestem Radek i witam Cię na blogu SardynkiBiznesu.pl! Znajdziesz tu artykuły poświęcone najważniejszym zagadnieniom związanym z prowadzeniem małej firmy: marketing, prawo, księgowość, public relations, zarządzanie i IT. Mamy nadzieję, że dzięki nam oszczędzisz dużo nerwów, czasu i pieniędzy, a prowadzenie biznesu stanie się prostsze. Więcej

Pobierz BEZPŁATNY 

wzór polityki prywatności + 

materiały marketingowe 
dla małej firmy

 

POBIERZ!

Wypełnij formularz. Materiały otrzymasz OD RAZU.