W jaki sposób nasze wzory regulaminów stron i sklepów są zgodne z Dyrektywą Omnibus?
Do naszego panelu zawierającego wzór regulaminu strony i sklepu dodaliśmy dokument A4, w którym krok po kroku tłumaczymy:
- Jak, w poszczególnych częściach, wygląda zgodność naszych regulaminów z Dyrektywą Omnibus
- Jak będzie wyglądała kwestia dalszych aktualizacji o kolejne elementy
Zobacz co zawiera ten pakiet – obejrzyj krótki film:
Zgodność naszych regulaminów z Dyrektywą Omnibus, najważniejsze informacje:
Niżej znajdziesz skrótowo informację o tym jak nasze regulaminy wypełniają założenia Dyrektywy Omnibus:
- Większość zmian, które wprowadza Dyrektywa Omnibus nie dotyczy regulaminów stron – można je wprowadzić w regulaminach fakultatywnie – zmiany te omawiamy w Ściądze Omnibus.
- Obowiązek posługiwania się regulaminem przy działalności internetowej reguluje ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną i nasze regulaminy spełniają wszystkie wymienione tam warunki
- Nasze wzory zawierają ogólną procedurę reklamacyjną, spełniającą wymogi ustawodawcy. Stanowią doskonały grunt do jej dostosowania do Waszych indywidualnych procesów obsługi reklamacji (przygotowujemy aktualizację jak taki proces zastosować w firmie).
- Konieczność poinformowania o numerze telefonu pod którym nasi klienci mogą się z nami kontaktować – (nasze wzory zawierają podanie numeru telefonu).
- Konieczność informowania konsumentów o indywidualnym dostosowywaniu ceny na podstawie zautomatyzowanego podejmowania decyzji. Opracowane przez nas regulaminy nie dotyczyły takiego przypadku, więc jeśli stosujecie taką mechanikę musicie w jakiś sposób poinformować o tym klientów, ale niekoniecznie w regulaminie
- Informowanie o zmianach cen – informację o tym zaleca się wdrożyć na poziomie strony – więcej w Ściądze Omnbius
- Informowanie o weryfikacji opinii – informację o tym zaleca się wdrożyć na poziomie strony, w regulaminie taką informację można zamieścić fakultatywnie – omawiamy te zmiany w Ściądze Omnibus
Na co powinniście zwrócić uwagę po implementacji Dyrektywy Omnibus?
Przede wszystkim na wprowadzenie do swoich sklepów rozwiązań pozwalających spełnić obowiązki w zakresie obniżek cen. Większą uwagę musicie przywiązać do ocen i opinii, jeśli takie publikujecie na swoich stronach. Wydaje mi się, że to te dwa obowiązki będą najczęściej przedmiotem skarg lub interwencji UOKIK-u.
Odkopać musicie swoje polityki zwrotów i reklamacji i sprawdzić ich aktualność z nowymi przepisami ustawy o prawach konsumenta. Jeżeli prowadzicie sklep on-line, polityka zwrotów i reklamacji nie powinna Wam być obca. Najważniejsze kwestie dotyczące reklamacji i zwrotów omówiliśmy w ściądze Omnibus – możecie do niej zerknąć.
Polecam także lekturę: ustawy o prawach konsumenta (koniecznie), ustawę o informowaniu o cenach towarów i usług, ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (koniecznie).
Wszystkie te elementy omówiliśmy i są dostępne w naszej Ściądze Dyrektywy Omnibus, którą już załączyliśmy do naszych wzorów.
Czy w związku z Omnibusem pojawią się nowe aktualizacje?
Tak!
Materia, którą porusza Dyrektywa Omnibus jest bardzo szeroka, dotyczy wielu płaszczyzn i jest omawiana w kilku, naprawdę obszernych ustawach.
Nie pomaga też fakt, że zmiany technologiczne związane z funkcjonalnościami sklepów i internetowej obsługi klienta są bardzo dynamiczne i można je realizować na wiele różnych sposobów. Trudno więc ująć je w jedne, sztywne karby.
Zmiany dotyczą wielu rzeczy: od kwestii technicznych na stronach sklepów, poprzez znowelizowane definicje, praw konsumentów i terminów , aż po poprawę wewnętrznych procedur, które każdy sprzedawca sam powinien przygotować w oparciu o wytyczne (np. procedurę zwrotów i reklamacji).
Drugą, bardzo ważną kwestią jest to, że znowelizowane przepisy potrzebują czasu, aby „ostukać” się w praktyce. Za chwilę zacznie się praca na nowym prawie. UOKIK zacznie publikować pierwsze wytyczne, pojawią się prace naukowe i artykuły w prasie branżowej. Pewnie za rok lub dwa wyroki sądowe. To wszystko pozwoli nam lepiej rozumieć to prawo, a przez to odpowiednio je stosować.
Znowelizowane przepisy ustawy o prawach konsumenta są trudne do zrozumienia i niełatwo przełożyć je na język potoczny, więc na ten moment większość specjalistów (niestety) straszy konsekwencjami, a mało tłumaczy.
Dlatego też regularnie będziemy aktualizować nasz panel z regulaminami sklepów i stron o nowe elementy.
Co pojawi się w naszym sklepie z regulaminami?
Zaczynamy od:
- Rozbudowania Strefy Regulaminów o coś, co roboczo nazywamy Biblią Prawa E-commerce
- Znajdziecie w niej (docelowo) większość niezbędnych rzeczy, które są konieczne do sprzedaży w Internecie zgodnie z literą prawa
- Znajdą się w niej omówienia i przykłady „z życia wziętych” sytuacji, grafiki, omówienia definicji, wzory dokumentów, materiały tłumaczące przepisy prawa konsumentów
- Materiały będą dodawane, rozbudowywane i aktualizowane wraz ze zmianami w prawie oraz pojawiającymi się interpretacjami
Masz pytania dotyczące Dyrektywy Omnibus?
Zadaj je w komentarzu!