Czy nasze regulaminy są zgodne z Dyrektywą Omnibus? + Aktualizacja regulaminów

author: Jerzy Stanisław Jossé

W jaki sposób nasze wzory regulaminów stron i sklepów są zgodne z Dyrektywą Omnibus?

Do naszego panelu zawierającego wzór regulaminu strony i sklepu dodaliśmy dokument A4, w którym krok po kroku tłumaczymy:

  • Jak, w poszczególnych częściach, wygląda zgodność naszych regulaminów z Dyrektywą Omnibus
  • Jak będzie wyglądała kwestia dalszych aktualizacji o kolejne elementy

Zgodność naszych regulaminów z Dyrektywą Omnibus, najważniejsze informacje:

Niżej znajdziesz skrótowo informację o tym jak nasze regulaminy wypełniają założenia Dyrektywy Omnibus:

  1. Większość zmian, które wprowadza Dyrektywa Omnibus nie dotyczy regulaminów stron – można je wprowadzić w regulaminach fakultatywnie – zmiany te omawiamy w Ściądze Omnibus.
  2. Obowiązek posługiwania się regulaminem przy działalności internetowej reguluje ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną i nasze regulaminy spełniają wszystkie wymienione tam warunki
  3. Nasze wzory zawierają ogólną procedurę reklamacyjną, spełniającą wymogi ustawodawcy. Stanowią doskonały grunt do jej dostosowania do Waszych indywidualnych procesów obsługi reklamacji (przygotowujemy aktualizację jak taki proces zastosować w firmie).
  4. Konieczność poinformowania o numerze telefonu pod którym nasi klienci mogą się z nami kontaktować – (nasze wzory zawierają podanie numeru telefonu).  
  5. Konieczność informowania konsumentów o indywidualnym dostosowywaniu ceny na podstawie zautomatyzowanego podejmowania decyzji. Opracowane przez nas regulaminy nie dotyczyły takiego przypadku, więc jeśli stosujecie taką mechanikę musicie w jakiś sposób poinformować o tym klientów, ale niekoniecznie w regulaminie
  6. Informowanie o zmianach cen – informację o tym zaleca się wdrożyć na poziomie strony – więcej w Ściądze Omnbius
  7. Informowanie o weryfikacji opinii – informację o tym zaleca się wdrożyć na poziomie strony, w regulaminie taką informację można zamieścić fakultatywnie – omawiamy te zmiany w Ściądze Omnibus

Na co powinniście zwrócić uwagę po implementacji Dyrektywy Omnibus?

Przede wszystkim na wprowadzenie do swoich sklepów rozwiązań pozwalających spełnić obowiązki w zakresie obniżek cen. Większą uwagę musicie przywiązać do ocen i opinii, jeśli takie publikujecie na swoich stronach. Wydaje mi się, że to te dwa obowiązki będą najczęściej przedmiotem skarg lub interwencji UOKIK-u.

Odkopać musicie swoje polityki zwrotów i reklamacji i sprawdzić ich aktualność z nowymi przepisami ustawy o prawach konsumenta. Jeżeli prowadzicie sklep on-line, polityka zwrotów i reklamacji nie powinna Wam być obca. Najważniejsze kwestie dotyczące reklamacji i zwrotów omówiliśmy w ściądze Omnibus – możecie do niej zerknąć.

Polecam także lekturę: ustawy o prawach konsumenta (koniecznie), ustawę o informowaniu o cenach towarów i usług, ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (koniecznie).

Wszystkie te elementy omówiliśmy i są dostępne w naszej Ściądze Dyrektywy Omnibus, którą już załączyliśmy do naszych wzorów.

Czy w związku z Omnibusem pojawią się nowe aktualizacje?

Tak!

Materia, którą porusza Dyrektywa Omnibus jest bardzo szeroka, dotyczy wielu płaszczyzn i jest omawiana w kilku, naprawdę obszernych ustawach.

Nie pomaga też fakt, że zmiany technologiczne związane z funkcjonalnościami sklepów i internetowej obsługi klienta są bardzo dynamiczne i można je realizować na wiele różnych sposobów. Trudno więc ująć je w jedne, sztywne karby.

Zmiany dotyczą wielu rzeczy: od kwestii technicznych na stronach sklepów, poprzez znowelizowane definicje, praw konsumentów i terminów , aż po poprawę wewnętrznych procedur, które każdy sprzedawca sam powinien przygotować w oparciu o wytyczne (np. procedurę zwrotów i reklamacji).

Drugą, bardzo ważną kwestią jest to, że znowelizowane przepisy potrzebują czasu, aby „ostukać” się w praktyce. Za chwilę zacznie się praca na nowym prawie. UOKIK zacznie publikować pierwsze wytyczne, pojawią się prace naukowe i artykuły w prasie branżowej. Pewnie za rok lub dwa wyroki sądowe. To wszystko pozwoli nam lepiej rozumieć to prawo, a przez to odpowiednio je stosować.

Znowelizowane przepisy ustawy o prawach konsumenta są trudne do zrozumienia i niełatwo przełożyć je na język potoczny, więc na ten moment większość specjalistów (niestety) straszy konsekwencjami, a mało tłumaczy.

Dlatego też regularnie będziemy aktualizować nasz panel z regulaminami sklepów i stron o nowe elementy.

Co pojawi się w naszym sklepie z regulaminami?

Zaczynamy od:

  1. Rozbudowania Strefy Regulaminów o coś, co roboczo nazywamy Biblią Prawa E-commerce
  2. Znajdziecie w niej (docelowo) większość niezbędnych rzeczy, które są konieczne do sprzedaży w Internecie zgodnie z literą prawa
  3. Znajdą się w niej omówienia i przykłady „z życia wziętych” sytuacji, grafiki, omówienia definicji, wzory dokumentów, materiały tłumaczące przepisy prawa konsumentów
  4. Materiały będą dodawane, rozbudowywane i aktualizowane wraz ze zmianami w prawie oraz pojawiającymi się interpretacjami

Masz pytania dotyczące Dyrektywy Omnibus?

Zadaj je w komentarzu!

O autorze – Jerzy Stanisław Jossé
$s
Jerzy Stanisław Jossé – jestem radcą prawnym i wspólnikiem w rodzinnej kancelarii. Zawodowo zajmuję się stałą obsługą mniejszych i większych przedsiębiorców z wielu różnych branż. Prócz tego zarządzam kancelarią, więc z wieloma problemami moich klientów spotykam się również w swojej działalności.

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do newslettera, otrzymuj informacje o nowych artykułach, odbierz dostęp do ponad 60 wzorów dokumentów, szablonów, grafik i Exceli.

Zostaw komentarz
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Pobierz darmowy, gotowy wzór polityki prywatności i wykorzystywania plików cookies na stronę internetową małej firmy, strony autorskiej lub bloga.

Uzupełnienie wzoru zajmie Ci kilka minut. Wystarczy wpisać w nim Twoje podstawowe dane.
Nasz wzór polityki prywatności jest prosty, czytelny, ZAWSZE aktualny, 100% zgodny z prawem.

Cześć jestem Radek i witam Cię na blogu SardynkiBiznesu.pl! Znajdziesz tu artykuły poświęcone najważniejszym zagadnieniom związanym z prowadzeniem małej firmy: marketing, prawo, księgowość, public relations, zarządzanie i IT. Mamy nadzieję, że dzięki nam oszczędzisz dużo nerwów, czasu i pieniędzy, a prowadzenie biznesu stanie się prostsze. Więcej

Dołącz do KursoWyzwania!

Wypełnij formularz:

STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIE .

Strona internetowa Sardynkibiznesu.pl wykorzystuje pliki cookie, które mogą być wykorzystywane przez firmy badawcze i reklamowe w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Więcej informacji o plikach cookies .

Techniczne Pliki Cookies są wykorzystywane do prawidłowego działania portalu i bezpiecznej komunikacji zwrotnej z klientami. Ich użycie jest niezbędne do funkcjonowania serwisu sardynkibiznesu.pl.

Analityczne Pliki Cookies pozwalają zbierać informacje o interakcjach oraz zachowaniach użytkowników w naszym serwisie.

Reklamowe Pliki Cookies służą do dostosowania reklam oraz treści wyświetlanych użytkownikowi na naszej stronie lub stronach naszych partnerów reklamowych.