Czy polityka prywatności i RODO to jest to samo? Czy polityka prywatności “załatwia” sprawę RODO? Czym się różni polityka prywatności od RODO i regulaminu strony? Dowiesz się z tego artykułu. Sprawdź!
RODO, regulamin i polityka prywatności — czy to jest to samo?
Gdybyśmy mieli wskazać, o co pytacie, zanim kupicie regulamin sklepu internetowego, to 90% wątpliwości dotyczy tego, czy RODO i polityka prywatności oraz regulamin strony (sklepu) to są te same dokumenty? I czy polityka prywatności “załatwia” sprawę RODO czy potrzebuję coś więcej?
Niżej krótko Ci wyjaśnię różnice między tymi trzema dokumentami.
1. Polityka prywatności — dokument, w którym przedstawiasz się użytkownikowi oraz informujesz jakie dane i po co zbierasz
Polityka prywatności jest częścią RODO (klauzulą informacyjną). Informujesz w niej użytkownika, jakie dane zbierasz i po co to robisz.
To jest tak, jakby powiedzieć użytkownikowi: tutaj znajdziesz informacje dotyczące tego, kim jestem, jak się możesz ze mną skontaktować, jakie Twoje dane przetwarzam, po co to robię, kto ma do nich dostęp i jakie masz w związku z tym prawa i czego możesz ode mnie zażądać.
2. Regulamin strony — w nim opisujesz funkcje strony oraz informujesz użytkownika, na jakich zasadach może skorzystać z usług na stronie, które oferujesz
Regulamin strony (lub regulamin sklepu) to umowa między Tobą a użytkownikiem (podobna do takiej wydrukowanej i podpisanej na kartce). W nim informujesz o różnych funkcjach, które znajdują się na stronie, po co są, jak użytkownik może z nich skorzystać.
To jakbyś powiedział / powiedziała: hej! Na stronie mam sklep, newsletter i komentarze. W tym miejscu informuję Cię o prawach i obowiązkach. Znajdziesz tu warunki zakupu, zapisu na newsletter, tego, co w nim znajdziesz, napisania komentarzy, reklamacji, politykę zwrotów. Informuję Cię też o wszystkich prawach, które Ci przysługują w związku z korzystaniem funkcji dostępnych na stronie.
Ważne! Regulamin może… regulować płatne funkcje (np. sklep i prawa konsumenta), jak i bezpłatne (zasady zapisu na newsletter, opcje dodawania komentarzy).
Sprawdź też artykuł czym się różni polityka prywatności od regulaminu strony. Dowiesz się z niego kiedy i który dokument musisz wprowadzić w Twojej firmie.
3. RODO — tu pokazujesz, jak dbasz o to, by dane użytkownika były bezpieczne
RODO to zestaw dokumentów, umów i spisanych procesów, w których pokazujesz, jak chronisz i przetwarzasz dane użytkowników i komu je udostępniasz.
Dzięki RODO mówisz użytkownikowi: hej, jestem ogarnięty / ogarnięta, jeśli chodzi o ochronę danych. Wiem jakie dane zbieram, po co i co z nimi robię, a także komu i dlaczego je udostępniam. Mam to spisane w procedurach, a także podpisałem odpowiednie umowy i dokumenty. Twoje dane są u mnie bezpieczne i w każdej chwili jestem w stanie poinformować Cię, do jakich danych mam dostęp.
Sprawdź artykuł co to jest RODO — zrozumiesz, o co chodzi w RODO w mniej niż 3 minuty!
RODO, polityka prywatności czy regulamin? Co potrzebuję, by mieć spokojną głowę i zgodnie z prawem sprzedawać przez internet?
Na to pytanie znajdziesz odpowiedź w tym artykule: co potrzebuję, by legalnie sprzedawać przez internet.
Gdzie mogę pobrać / kupić te całe RODO i polityki prywatności?
Sprawdź pakiety dokumentów, których jestem współautorem:
- Darmowy wzór polityki prywatności dla małej firmy – pobierz teraz!
- Regulamin sklepu internetowego – sprawdź solidny pakiet dla małej firmy / nierejestrowanej działalności gospodarczej
Dalej coś jest niejasne? Pytaj w komentarzu!
Dalej coś z tych “prawniczych” rzeczy nie daje Ci spokoju? Pytaj śmiało w komentarzu! Odpowiem, podpowiem, pomogę.
Dzień dobry, 17 lutego wszedł w życie Akt o usługach cyfrowych (DSA) w związku z tym przychodzę z pytaniem, czy wzór do tego nowego elementu zostanie dodany do panelu dla klientów, którzy kupili wzory regulaminu strony i polityki prywatności? Jeśli tak, to kiedy mniej więcej można się spodziewać aktualizacji panelu?
Pozdrawiam i życzę miłego dnia.
Dodatkowo mam pytanie, czy te nowe przepisy obligują do aktualizacji regulaminu również osoby, które sprzedają kursy ,E-Booki itp., ale prowadzą nierejestrowaną działalność gospodarczą?
Cześć Bartek, łap odpowiedź (podeślemy ją też do klientów w newsletterze): DSA to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady, które w dniu 17 lutego 2024 r. weszło w locie do polskiego porządku prawnego, przy zupełnej ignorancji ze strony organów państwowych PL. Rozporządzenie zostało uchwalone przez Parlament Europejski w 2022 r. i od tego czasu nasz krajowy ustawodawca nie zrobił nic, aby nam ten akt prawny przybliżyć i pomóc wdrożyć. Branżowo zwą ten akt Konstytucją internetu, a jego głównym zadaniem jest wprowadzenie lepszych zasad bezpieczeństwa dla użytkowników sieci. Rozporządzenie jest wycelowane w duże korporacje (Google, Facebook, Tik Tok) według zasady im większy… Czytaj więcej »
Co ze sprzedawcami, którzy umożliwiają publikowanie komentarzy na swoim koncie w social mediach? Lub też opinii o produktach na stronie internetowej? Spotkałam się ze stanowiskiem, że również takie osoby będzie obowiązywać DSA.
Cześć Iza, co do Facebooka i Instagrama – tu akurat sprawa wydaje się prosta i ciężar wymogów DSA spada na administratorów danych (właścicieli portali) i to oni muszą wdrożyć odpowiednie mechanizmy. Bo DSA w głównym założeniu twórców, jest wymierzone właśnie w największe podmioty, który przetwarzają gigantyczne ilości danych. Co do drugiego punktu — jasne, nie brak takich opinii. Pozwól, że wkleję, co wysyłałem ostatnio w newsletterze. Sprawy to nie rozjaśni, ale dość dobrze pokaże jako z tym wdrożeniem DSA dla sklepów i opinii jest: DSA to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady, które w dniu 17 lutego 2024 r. weszło w… Czytaj więcej »