Co to jest RODO? Wyjaśnię Ci to w mniej niż 3 minuty!

author: Jerzy Stanisław Jossé

Szukasz informacji co to jest RODO? W tym artykule wyjaśnię Ci to w mniej niż 3 minuty. Prostym, zrozumiałym językiem i na konkretnych przykładach. Sprawdź!

Z tego artykułu dowiesz się najważniejszych informacji o RODO:

  • Co to jest RODO?
  • Co to są dane użytkowników RODO?
  • Kim jest użytkownik w kontekście RODO?
  • Na czym polega przetwarzanie danych RODO?
  • Jak udowodnić, że mam wdrożone RODO w firmie?
  • Jakie dokumenty i procesy wchodzą w skład RODO?

RODO to skrót od aktu prawnego (rozporządzenia Parlamentu Europejskiego), jakim jest „Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych”.

Zwyczajowo jako RODO określamy zbiór zasad, które mówią, jak firmy muszą dbać o dane osobowe użytkowników.

RODO to sposoby w jakie:

  • chronisz wszystkie dane użytkowników 
  • informujesz użytkowników, że posiadasz ich dane
  • dokumentujesz (opisujesz) jak dbasz o te dane
  • upoważniasz firmy i osoby z zewnątrz, żeby miały dostęp do danych

To wszystkie “ślady”, jakie masz na temat: klientów, kontrahentów, pracowników i innych osób w swoich dokumentach.

Mogą to być zarówno dokumenty drukowane (jak umowy, ankiety), jak i cyfrowe (jak bazy klientów ze sklepu online, lista newsletterowa).

Słowem wszystkie papierzyska, programy i pliki, które zawierają jakiekolwiek dane.

Najpopularniejsze dane to: imię, nazwisko, adres e-mail, dane adresowe, numer telefonu, numery NIP, numery kont bankowych, zdjęcia, nagrania z monitoringu.

Mogą to być również dane szczególnej kategorii (tzw. dane wrażliwe): wyniki badań (pracowników), numery i skany dowodów, historie dotyczące karalności, historie chorób (co wbrew pozorom zbieramy dość często — np. kosmetyczki lub trenerzy personalni też mają takie dane).

To również procesy, które pozwalają na identyfikację osób i tego co robiły: historie zakupów (w sklepie internetowym), rejestrowane rozmowy (na czatach lub telefoniczne), aktywności na stronie i w systemie zakupowym (informacja, że klient coś dodał do koszyka), dane z ankiet, aktywność w newsletterach, korespondencja e-mailowa… 

Słowem WSZYSTKO co się dzieje dookoła danych i co w jakiś sposób zapisujesz / przechowujesz.

To każda osoba, której dane zbierasz. 

Może to być:

  • Klient
  • Pracownik
  • Kontrahent
  • Dowolna osoba, której dane posiadasz (która nic nie kupiła, ale zapisała się na newsletter albo napisała do Ciebie na Facebooku albo jest nagrana na monitoring)

Pamiętaj! Nawet jeżeli ktoś NIC OD CIEBIE NIE KUPIŁ, ale posiadasz jego dane — to też musisz je odpowiednio chronić i to „podpada” pod RODO!

Bardzo często, jeżeli chodzi o RODO, mówimy o procesie „przetwarzania danych”. 

Przykładowo, na prawie każdej stronie użytkownicy na stronach wyrażają zgodę na „przetwarzanie danych” i zaznaczają checkbox na stronie.

„Przetwarzanie danych” to podstawa całego RODO. 

Jest bardzo podobne do gotowania rosołu. Musisz kupić składniki, obrać warzywa, zagotować wodę, dodać przyprawy, a potem wszystko posprzątać. Cały ten proces nazywamy “gotowaniem”. 

Przetwarzanie danych to codzienne, proste i intuicyjne czynności, które wykonujemy z danymi.

Gdybyśmy mieli posiłkować się wzorem, wyglądałby on tak:

Przetwarzanie danych = wszystko co robisz z danymi (zapisujesz, usuwasz, przesyłasz, kopiujesz, przechowujesz i tak dalej).

RODO składa się z opisanych procedur i gotowych wzorów dokumentów, które musisz uzupełnić.

Możesz mówić, że masz załatwioną sprawę RODO, jeżeli:

  1. Rozumiesz co to jest RODO i wiesz, jak działa — czyli masz wiedzę dotyczącą tego, jak chronić dane osobowe użytkowników (i chronisz te dane), i wiesz jakie użytkownicy w związku z tym, że przetwarzasz ich dane, mają prawa.
  2. Masz zrobiony (i zapisany na dysku) audyt ochrony danych osobowych, który jest analizą tego, jakie dane w firmie należy chronić. 
  3. Masz spisane procedury, według których chronisz, przetwarzasz i informujesz o wykorzystaniu danych osobowych (polityka bezpieczeństwa, rejestr przetwarzania danych osobowych, rejestr naruszeń danych osobowych). 
  4. Wiesz jakie kategorie danych użytkowników przetwarzasz. Masz to spisane w dokumentacji. 
  5. Wszystkie dokumenty i pliki są odpowiednio zabezpieczone (na komputerach i w szafach). 
  6. W papierach i plikach masz porządek — są dobrze opisane, schludnie ułożone. 
  7. Masz podpisane umowy dotyczące przetwarzania danych z partnerami zewnętrznymi oraz upoważnienia dla pracowników, jeśli chodzi o dostęp do danych. 
  8. Potrafisz wskazać gdzie i w jaki sposób informujesz użytkowników oraz pracowników o przetwarzaniu ich danych osobowych — masz wdrożoną politykę prywatności na stronie oraz zamieszczone odpowiednie klauzule informacyjne. 

Dalej nie rozumiesz, co to jest RODO? Masz inne pytania? Pytaj śmiało w komentarzu!

$s
Autor
Jerzy Stanisław Jossé
Jerzy Stanisław Jossé – jestem radcą prawnym i wspólnikiem w rodzinnej kancelarii. Zawodowo zajmuję się stałą obsługą mniejszych i większych przedsiębiorców z wielu różnych branż. Prócz tego zarządzam kancelarią, więc z wieloma problemami moich klientów spotykam się również w swojej działalności.

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do newslettera, otrzymuj informacje o nowych artykułach, odbierz dostęp do ponad 60 wzorów dokumentów, szablonów, grafik i Exceli.

Zostaw komentarz
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Pobierz darmowy, gotowy wzór polityki prywatności i wykorzystywania plików cookies na stronę internetową małej firmy, strony autorskiej lub bloga.

Uzupełnienie wzoru zajmie Ci kilka minut. Wystarczy wpisać w nim Twoje podstawowe dane.
Nasz wzór polityki prywatności jest prosty, czytelny, ZAWSZE aktualny, 100% zgodny z prawem.

Cześć jestem Radek i witam Cię na blogu SardynkiBiznesu.pl! Znajdziesz tu artykuły poświęcone najważniejszym zagadnieniom związanym z prowadzeniem małej firmy: marketing, prawo, księgowość, public relations, zarządzanie i IT. Mamy nadzieję, że dzięki nam oszczędzisz dużo nerwów, czasu i pieniędzy, a prowadzenie biznesu stanie się prostsze. Więcej

Pobierz BEZPŁATNY 

wzór polityki prywatności + 

materiały marketingowe 
dla małej firmy

 

POBIERZ!

Wypełnij formularz. Materiały otrzymasz OD RAZU.