Gadżety dla małej firmy – jak się wyróżnić w długopisowym tłumie konkurencji?

author: Radek Klimek

Znasz to uczucie, gdy musisz kupić prezent dla kogoś z rodziny, kto prowadzi dobrze prosperujący biznes i “ma wszystko”? W głowie pustka. Na stronach z poradami z gatunku …1000 pomysłów na prezent trudno wybrać coś sensownego, co nie wyląduje po chwili w szufladzie. Z gadżetami firmowymi jest podobnie. Niby wiemy co warto zamówić, po co, ale gdy trzeba dokonać wyboru, zaczynają się schody…

Dobry gadżet firmowy, czyli jaki?

Gadżet powinien przypominać o naszej firmie. W założeniu ma być spoiwem, które sprawi, że klient do nas wróci, a nasza marka pozostanie na długo w jego świadomości. Idealnie, gdy będzie często w użyciu, a kontrahent gdy po niego sięgnie będzie uśmiechał się pod nosem i mówił do siebie ” super rzecz, ale to wymyślili”.

Dobry gadżet powinien zatem być:

  • oryginalny
  • praktyczny
  • w rozsądnej cenie

Niby proste, prawda?

Ale gdy przychodzi co do czego, i mamy wybrać, stajemy pod ścianą. Dobry, firmowy gadżet może stanowić nie lada wyzwanie. Jak przygotować przedmiot, który się wyróżni? Dlaczego to nasz klient ma korzystać właśnie z naszego kalendarza skoro dostał dwadzieścia innych? Jak sprawić, by to nasz długopis był wyjątkowy i nie wylądował w kubku po jogurcie w towarzystwie dwudziestu długopisów z innych firm?

W małym biznesie nie możemy sobie pozwolić na zamówienia sięgające kilku tysięcy sztuk, które radykalnie obniżają jednostkowe koszty. Musimy więc celować w rzeczy, które nie są za drogie, a okażą się przydatne.

W sugestiach niżej znajdziecie kilka propozycji – mam nadzieję, że przypadną Wam do gustu, zainspirują i pomogą stworzyć gadżety, które zrobią furorę u Waszych klientów i partnerów biznesowych.

Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

1. Wizytówki inne niż wszystkie

OK, to nie jest gadżet, ale rzecz, którą najczęściej wręczasz kontrahentowi. Oklepany standard nad standardy, bez którego ciężko żyć. Obecnie wizytówka musi być wyjątkowa.

Wizytówki mogą być składane, foliowane (ciekawy efekt daje metaliczna folia i hot stamping) i mieć kolorowe krawędzie. Praktycznym rozwiązaniem jest druk na plastiku (PVC), bo dzięki temu są trwalsze i trudniej je uszkodzić.

Moim zdaniem warto przyjrzeć się przede wszystkim hot stampingowi – to wizytówki, których elementy są wyróżnione kolorem, złocone lub posrebrzane. Robią diablo dobre wrażenie – do tego stopnia, że klient może Cię zapytać, gdzie taką zamówiłeś, bo sam będzie ją chciał. Jeżeli budujesz profesjonalny i oryginalny wizerunek biznesu – taka wizytówka to absolutny must have. Choć jest droższa od zwykłych “kartoników” – zwróci się błyskawicznie!

Zobacz jak wygląda  wizytówka z hot stampingiem 

2. Skrobaczka do szyb

Gadżet, który ratuje życie, gdy chwyci przymrozek.

Przypomnij sobie teraz ile razy przeklinałeś pod nosem i skrobałeś szybę kartą kredytową lub próbowałeś ją rozgrzać od wewnątrz? Skrobaczki znajdziesz w wielu różnych formach. Możesz się zdecydować na wersję podstawową, którą zawsze można wrzucić do kieszonki na drzwiach lub na coś większego – z miotełką lub rękawicą ochronną.

W firmie mojego przyjaciela (branża dźwigowo-budowlana) skrobaczki zrobiły prawdziwą furorę i zagościły na dziesiątkach placów budowy w całej Polsce.

3. Długopis z rysikiem do ekranów

Zwykły długopis jest rzeczą nudną i banalną. W szafkach i półkach walają się ich dziesiątki. Część z nich jest przyozdobiona logo firm, które dawno pogrążyły się w otchłani biznesowego niebytu.

Gdyby jednak połączyć funkcje dwa w jednym? Długopis, zakończony gumką, którą możesz pracować na ekranie smartfona lub tabletu bardzo szybko stanie się najlepszym przyjacielem Twojego kontrahenta.

Dla jednego z moich klientów zamawialiśmy ten gadżet na próbę i musieliśmy szybko domawiać dwie dodatkowe partie – dlatego, że klienci prosili o więcej i więcej… Obecnie nie wyobrażają sobie bez nich firmowego życia. Jeżeli myślisz o przedmiocie, który wyróżni Cię z tłumu to z tej opcji na pewno warto się przyjrzeć.

Innym pomysłem jest zamówienie cienkopisu, którym… po prostu przyjemnie się pisze. Jest to nieco droższa inwestycja, ale masz gwarancję, że to akurat Twój reprezentant będzie stale pod ręką.

4. Pendrive

Nieco wyższa i droższa półka, ale dalej z gatunku tych niezbędnych.  Wygodny i praktyczny gadżet, dzięki któremu info o twojej firmie kontrahent będzie miał zawsze przed oczami. Możesz nagrać na nim katalog twoich produktów lub wręczyć go bez zawartości – jako prezent. Dobrym rozwiązaniem są pendrive z karabińczykiem lub smyczą – trudniej je zgubić.

Wzór możesz wybrać iście szalony (świnka skarbonka), kojarzący się z Twoją firmą (kształt zęba dla gabinetu stomatologicznego) lub zaskakujący i niekonwencjonalny (format karty kredytowej).

5. Kalendarze

W każdej wersji. Na biurko, do powieszenia lub książkowe. Jeżeli chcesz zawsze towarzyszyć swoim kontrahentom, ta ostatnia opcja jest dla ciebie. Elegancko wykonany kalendarz zapewni wystarczająco miejsca na zaplanowanie dnia, można go zabrać na spotkania z klientami. To także praktyczny prezent na rozpoczęcie kolejnego roku współpracy.

Tu warto powalczyć o oryginalność. Jeżeli Twój kalendarz będzie kolejną wersją ładnego, stockowego zdjęcia z hasłem firmy, to istnieje duża szansa, że po rozpakowaniu zagości od razu w śmietniku.

Pomyśl, jak może się wyróżnić Twoja firma? Może masz autorskie zdjęcia – to pomysł idealny dla branży budowlanej lub kreatywnej? A może są jakieś zwroty, hasła, które zrozumieją wyłącznie Twoi kontrahenci? A może warto zaryzykować i… przyozdobić kalendarz znanymi cytatami z literatury, które są powiązane z Twoją firmą? Może są jakieś triki, porady, złote myśli, które warto zamieścić na kalendarzu, tak by były pomocne?

Znowuż posłużę się swoim przykładem. Dla klienta z branży IT zamówiliśmy kalendarze z SOA (Standardowymi odpowiedziami administratora). Są to oklepane teksty i frazy, którymi osoby zarządzające systemami komputerowymi odpowiadają klientom. Przykłady:

  • SOA1 “u mnie działa”
  • SOA 512 “dziwne, u mnie działało ostatnio”
  • SOA 2 “u mnie też nie działa”

Kalendarz był skonstruowany w ten sposób, że co miesiąc sugerowaliśmy inną sztandarową odpowiedź. Nasi kontrahenci po otrzymaniu prezentów byli naprawdę rozbawieni – czemu dali wyraz w e-mailach, pisząc o tym, jak pomysł przypadł im do gustu. Część poprosiła o to, by za rok przysłać kalendarz w podobnych klimatach.

Jak może wyglądać pomysł na oryginalny kalendarz?

Jedna z regionalnych firm na Śląsku postawiła na kalendarz stylizowany w klimacie Pirelli. Firma zajmuje się sprzedażą złomu. Modelki więc występowały na złomowisku, w otoczeniu maszyn i  ciężkiego sprzętu.  Oczywiście zdjęcia były na bardzo wysokim, artystycznym poziomie – biegunowo odległe od kalendarzy i plakatów zdobiących zwykle warsztaty samochodowe. Ruch bardzo śmiały, który się opłacił. Dlatego, że o pomyśle pisało sporo lokalnych mediów.

6. Ładowarka do smartfona

Ile razy zdarzyło ci się, że bateryjka mrugała na czerwono, a ty nie miałeś jak jej podładować? Ładowarka z logo firmy przydaje się zawsze. Tym bardziej, że do wyboru masz różne wersje: na biurko, do samochodu (do gniazda zapalniczki), w formie smyczy lub bransolety (czyli eleganckiego kabelka zapinanego na nadgarstku). Gadżet niestety jest z tych droższych, ale bardzo, bardzo praktycznych.

Możesz go wręczyć kontrahentom premium.

Warto go przyozdobić poza logo jakimś zabawnym hasłem. Może – “nie zapomnij mnie zabrać na wyjazd?” Lub “nie raz uratuję Ci życie”?

7. Notes na biurko

Klasyka nad klasykami. Jedna z najbardziej praktycznych rzeczy. Rzecz, którą warto zawsze mieć przy sobie. Gdzieś trzeba zanotować ustalenia z klientem, numer telefonu i zadania na dzisiejszy dzień. Dzięki nadrukowanemu logo i adresowi, kontrahent ma zawsze kontakt do twojej firmy pod ręką. O kim pomyśli jeżeli będzie potrzebował coś z twojego asortymentu? O tobie!

Tu również warto posłużyć się przykładem i pomysłami z kalendarzy.

8. Brelok do kluczy

Wygodny gadżet, który przydaje się w różnych okolicznościach. Można wybierać z wielu kształtów, materiałów i zastosowań – z pewnością znajdziesz coś dla swojej firmy. Tym, co sprawdza się zawsze jest latarka, otwieracz do butelek i miarka. Zwłaszcza latarka jest wyśmienitym pomysłem. Taki brelok od razu jest przypinany do samochodowych kluczyków.

9. Ściereczka – czyścik do ekranu – komputera / smartfona

Uniwersalny, tani gadżet, który przyda się absolutnie każdemu. Ściereczka pomagająca czyścić monitor od razu ląduje pod ręką i jest bardzo często używana. Kontrahenci sami proszą o dosłanie kolejnych, gdy zużyją pierwszą.

10. Magnes / notatnik na lodówkę.

Gadżet, który można zabrać do domu i przyda się całej rodzinie. Można na nim notować listy zakupów lub przydatne informacje.

11. Podkładka na biurko

Kolejny z biurowych niezbędników. Błyskawicznie pokryje się hierogrlifami, rysowanymi z nudów kreskami, numerami telefonów i plamami po kubkach od kawy. To swoisty dziennik biurowych zmagań. Przyda się każdemu pracownikowi biurowemu, bez różnicy jakie stanowisko zajmuje i czym się zajmuje. Tu również warto zastanowić się nieco i jak w przypadku notesów oraz kalendarzy postawić na oryginalność. Nadmienię jeszcze, że warto dobrze przemyśleć swoją propozycję i zachować nieco wyczucia. Dla jednych hasło “zacznij z uśmiechem kolejny dzień w pracy” może być niezłym motywatorem, zaś dla innych… zabrzmi jak ponury żart.

Sprawdź jak zamówić podkłady na biurko > 

12. Kilka przemyśleń na koniec

O czym warto jeszcze pamiętać, zamawiając gadżety?

  • Łącz w pakiety

Jeżeli chcesz zamówić pakiet firmowych gadżetów warto połączyć je w tematyczne pakiety: zestaw produktów biurowych (notes, długopis, podkładka, kalendarz), samochodowych (gąbka do samochodu, drapak do szyb, powerbank brelok-latarka) lub turystycznych (bidon, powerbank, kubek z termosem). Idealnie, gdy będą powiązane z Twoją branżą: rzeczy samochodowe doskonale się sprawdzą gdy prowadzisz warsztat lub salon samochodowy.

  • Nie bój się oryginalności

Stara marketingowa zasada głosi – wyróżnij się lub zgiń! Zamiast na szybko zamawiać gadżety, warto przystanąć na chwilę i zastanowić się – co mogę zrobić inaczej, lepiej, niż moja konkurencja? Jak się wyróżnić? Nawet jeżeli przestrzelisz i nie trafisz z pomysłem to lepiej popełnić błąd w tę stronę niż stać się dostawcą darmowych długopisów, których nikt nie będzie używał.

  • Ostrożnie z kopiowaniem

Nie zawsze kopiowanie 1:1 może okazać się szczęśliwe. Jeżeli Twoja konkurencja wypuszcza coś co jest hitem i chcesz wymyślić podobny gadżet – zastanów się jak ulepszyć, zmienić, co można dodać do tego co oni robią. Lepiej nie być jak bohater “Nic śmiesznego” Marka Koterskiego, który zawsze był drugi. Lepiej być tym, na którym inni się wzorują niż samemu się wzorować na innych. Inspiracji mówimy zdecydowane tak, kopiowaniu – radykalne NIE!

  • Zmieniaj wzory

Jeżeli co jakiś czas zamawiasz określony pakiet gadżetów – może warto rozważyć zmianę wzoru, zdjęcia, hasła? To zaskoczy Twoich klientów.

  • Zapytaj klientów co by im się przydało

Moim grzechem często jest fakt, że nurzam się w nimbie nieomylności i wiem lepiej od klientów, co im jest potrzebne. Co oczywiście jest idiotyzmem. Odwrócenie konwencji może się okazać wybitnie pomocne. Zadzwoń do klienta, powiedz jakie gadżet zamierzasz zamówić. Zapytaj go, co by mu się z tych rzeczy przydało. Może nakierować Cię na całkiem nowe tory i podpowiedzieć coś, o czym sami byśmy nie pomyśleli.

  • Zapytaj o wrażenia

Jeżeli już zamówiłeś gadżety i wysłałeś – zadzwoń z przyjacielską pogawędką lub napisz krótkiego e-maila. Zapytaj czy się przydały, co się najbardziej podobało? To bardzo cenna informacja, która może się przydać w przyszłości lub okazja do zagajenia o sprzedaż produktu.

A gadżet, który wbił Cię w podłogę, to…

Masz pomysł na oryginalny i ciekawy gadżet, który zachwyci klientów i partnerów biznesowych?  Coś sprawdziło się u Ciebie w firmie, a nie ma tego  na mojej liście? Warto o czymś innym wspomnieć? Pisz w komentarzu!

Mecenasem wpisu jest Drukarnia Online OpenPrint.pl, w której zamówisz plakaty, wizytówki, kalendarze, notesy, teczki, łącznie z projektami druków.

Drukarnia open print

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

$s
Autor
Radek Klimek
Tworzę treści. Jestem mistrzem w opowiadaniu, wymyślaniu i ubarwianiu historii.

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do newslettera, otrzymuj informacje o nowych artykułach, odbierz dostęp do ponad 60 wzorów dokumentów, szablonów, grafik i Exceli.

Zostaw komentarz
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Pobierz darmowy, gotowy wzór polityki prywatności i wykorzystywania plików cookies na stronę internetową małej firmy, strony autorskiej lub bloga.

Uzupełnienie wzoru zajmie Ci kilka minut. Wystarczy wpisać w nim Twoje podstawowe dane.
Nasz wzór polityki prywatności jest prosty, czytelny, ZAWSZE aktualny, 100% zgodny z prawem.

Cześć jestem Radek i witam Cię na blogu SardynkiBiznesu.pl! Znajdziesz tu artykuły poświęcone najważniejszym zagadnieniom związanym z prowadzeniem małej firmy: marketing, prawo, księgowość, public relations, zarządzanie i IT. Mamy nadzieję, że dzięki nam oszczędzisz dużo nerwów, czasu i pieniędzy, a prowadzenie biznesu stanie się prostsze. Więcej

Pobierz BEZPŁATNY 

wzór polityki prywatności + 

materiały marketingowe 
dla małej firmy

 

POBIERZ!

Wypełnij formularz. Materiały otrzymasz OD RAZU.