Jak sprzedawać bezpośrednio na Instagramie przez swój profil bez sklepu lub strony internetowej? Jak to zrobić w pełni legalnie i zgodnie z prawem? Czy samo konto na Instagramie wystarczy czy musisz dodatkowo prowadzić własny sklep internetowy lub wybrać jakieś narzędzie online do sprzedaży swoich produktów? Czy możesz wykorzystać Instagram do sprzedaży, w ten sposób, że wysyłasz oferty i przyjmujesz zamówienia tylko przez wiadomości? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule!
Wpis powstał przy okazji aktualizacji naszych wzorów regulaminów dla sklepów i stron internetowych, gdzie dodaliśmy nowy dokument dedykowany dla osób, które chcą sprzedawać przez internet, ale nie posiadają sklepu.
Skorzystaj ze spisu treści i znajdź interesujący Cię fragment!
Artykuł jest dość spory, dlatego skorzystaj z poniższego spisu treści i przeskocz do fragmentu, który interesuje Cię najbardziej.
Zdaję sobie sprawę, że nikt nie jest na tyle szalony, by przeczytać całość, dlatego w niektórych miejscach powtórzyłem najważniejsze kwestie (żeby łatwiej Ci było zapamiętać, to co jest kluczowe, jeżeli chodzi sprzedaż przez Instagram bez sklepu online).
Czy muszę założyć swój sklep internetowy, żeby zacząć sprzedawać na Instagramie?
Najważniejsze: NIE MUSISZ MIEĆ SKLEPU, żeby LEGALNIE sprzedawać przez internet (również, jeżeli chodzi o działalność na Instagramie).
Prawo NIE nakłada na Ciebie takiego obowiązku.
NIE MA przepisu, który wprost nakazywałby ci prowadzić jakieś specjalne konto firmowe lub nakazywał wybranie konkretnego kanału sprzedaży (stwierdził na przykład, że musisz korzystać z funkcji zakupy na Instagramie lub sprzedaż możesz prowadzić wyłącznie na Twojej stronie internetowej).
Żeby zgodnie z prawem sprzedawać bezpośrednio na Facebooku lub Instagramie, możesz korzystać z wszystkich funkcji marketingowych tych portali. I możesz to zrobić w najprostszy sposób: poprzez wysyłanie wiadomości (Direct Messeage lub Messenger) do klientów. Nie musisz specjalnie uruchamiać sklepu internetowego w tym celu.
Czyli, podsumowując cały artykuł w jednym zdaniu:
Tak, możesz sprzedawać na Instagramie i nie musisz dodatkowo zakładać sklepu internetowego.
Czy wystarczy, że klient wyśle mi wiadomość… i może zamówić u mnie produkt? Tak bez sklepu?
Tak, dokładnie tak to działa.
Możesz skutecznie sprzedawać na Instagramie za pomocą komunikatora (Messenger, wiadomość prywatna (Direct Message), WhastApp).
Wtedy Twoja tablica i twój profil (posty, rolki, filmy) pełnią funkcję Twojej witryny sprzedażowej. Jedyna różnica polega na tym, że klienci, zamiast klikać i dokonywać zakupów w panelu sklepu internetowego, wysyłają do Ciebie wiadomości z zamówieniem.
Założenie konta na Instagramie jest jednym z najszybszych i najtańszych sposobów, żeby sprawdzić pomysł na biznes
Jeżeli nie masz jeszcze sklepu, a chcesz zacząć sprzedawać online, możesz założyć nowe konto i korzystać z funkcji, które na Instagramie są dostępne za darmo. Dzięki temu nie musisz ponosić wszystkich kosztów związanych z uruchomieniem sklepu (i jego utrzymaniem).
Jak może wyglądać taka sprzedaż bez sklepu przez Instagram? Praktyczny przykład:
- Klient obserwuje lub znajduje Twój profil na Instagramie (widzi post, rolkę, relację).
- Spodobały mu się Twoje produkty w postach, o których opowiadasz.
- Wysyła Ci zapytanie (Direct Message) o produkt lub zostawia komentarz pod postem.
- Wysyłasz mu wiadomość zwrotną lub odpisujesz w komentarzu w odpowiedzi na jego zapytanie.
- Klient potwierdza, który produkt wybrał i daje Ci znać, że chce go kupić.
- Wysyłasz mu regulamin sprzedaży w formie linku do dokumentu online (PDF lub arkusz Google) i dane do przelewu przez wiadomość.
- Klient odpisuje Ci, że akceptuje regulamin i robi przelew.
- Przelew wpływa.
- Wysyłasz towar.
- Klient go dostaje.
- Gotowe!
- Wszyscy są szczęśliwi i zadowoleni.
- Sprzedaż przeszła przez Instagram i sklep nie był w ogóle potrzebny.
- Do komunikacji, potwierdzeń i zakupu użyliście tylko i wyłącznie Direct Message — czyli wysyłaliście sobie wiadomości.
Najważniejsze jest to, żeby klient zapoznał się z Twoim regulaminem sprzedaży i polityką prywatności (to absolutnie kluczowe dokumenty), zanim kupi od Ciebie produkt.
Potrzebujesz taki wzór regulaminu pod legalną sprzedaż na Instagramie bez sklepu?
Jeżeli potrzebujesz gotowy wzór regulaminu i polityki prywatności (w jednym pliku), który pomoże Ci skutecznie zwiększać sprzedaż na Instagramie szybko, prosto i wygodnie — wejdź tutaj i sprawdź nasz gotowy wzór regulaminu sprzedaży na Instagramie bez sklepu internetowego.
Przygotujesz go do sprzedaży w… niecałą godzinę (serio!).
Czy muszę założyć firmę, żeby prowadzić sprzedaż w internecie? Czy mogę sprzedawać na Instagramie bez działalności gospodarczej?
Możesz sprzedawać na Instagramie bez firmy i bez założonej działalności gospodarczej.
Możesz to zrobić w ramach działalności nierejestrowej (warto zerknąć na ten wpis na stronie rządowej, jest to dość dobrze opisane, jak to działa).
Ważne!
Zanim ruszysz ze sprzedażą w tej formie, zapoznaj się szczegółowo z tym, jakie są założenia działalności nierejestrowej i jakie są warunki (zwłaszcza limity kwot), zanim zaczniesz ją prowadzić! Poczytaj artykuły i dopytaj o szczegóły na infolinii Krajowej Informacji Skarbowej.
Pamiętaj też, że mimo tego, że prowadzisz działalność nierejestrową, masz obowiązki jak każdy, „pełnoprawny” przedsiębiorca (np. musisz zagwarantować konsumentowi prawo do odstąpienia od umowy do 14 dni).
Więcej praktycznych informacji ten temat znajdziesz w artykule: czy jeżeli prowadzę nierejestrowaną działalność gospodarczą, to muszę mieć RODO i regulamin sprzedaży?
Nie tylko sprzedaż bezpośrednio na Instagramie! Możesz sprzedawać bez sklepu online również w innych social mediach!
Tak samo, bez sklepu, możesz łatwo sprzedawać za pośrednictwem innych portali i komunikatorów:
- e-mail (kiedy klient pyta o produkt lub składa zamówienie wprost na Twoją skrzynkę),
- telefon (wtedy, po rozmowie, trzeba mu maielm podesłać regulamin sprzedaży),
- Skype,
- Google Meet,
- wiadomości TikTok,
- SMS (tak, to też jest możliwe),
- WhatsApp,
- Messenger (komunikator Facebooka).
Inny przykład: strona internetowa bez funkcji sklepu, prezentująca produkty jak portfolio i sprzedaż prowadzona przez e-mail
Dobrym przykładem, żeby pokazać, jak działa proces sprzedaży bez sklepu, będzie strona internetowa. Znajdują się na niej opisane produkty lub usługi, ale nie ma wdrożonego Twojego sklepu internetowego.
Zamiast możliwości bezpośredniego kupna, w opisach pod produktami znajduje się informacja, że prowadzimy sprzedaż na odległość i w celu zamówienia w prosimy o kontakt e-mailowy lub telefoniczny.
Potencjalni klienci, żeby na coś na tej stronie zamówić, muszą wysłać e-mail lub zadzwonić. Cały proces sprzedaży odbywa się przez przesyłanie wiadomości na skrzynki pocztowe.
Czy muszę dostarczyć klientowi jakieś dokumenty, jeżeli nie mam sklepu, a klient zamawia u mnie przez Instagram?
Tak.
Możesz sprzedawać swoje produkty, ale pod jednym, kluczowym warunkiem.
Przed złożeniem zamówienia musisz dostarczyć klientowi regulamin sprzedaży (czyli informujesz go o jego prawach i obowiązkach) i politykę prywatności (czyli zasady, na jakich przetwarzasz jego dane).
Tutaj znajdziesz informację, jakie dokumenty potrzebujesz, żeby legalnie sprzedawać przez internet.
Jak powinna wyglądać procedura zakupów na Instagramie, kiedy nie prowadzę sklepu internetowego?
Bardzo prosto.
Ważne jest, by klient:
- PRZED złożeniem zamówienia mógł się ZAPOZNAĆ z Twoim regulaminem sprzedaży i polityką prywatności (czyli musisz mieć gotowy dokument online — regulamin, który wysyłasz klientowi, tak, żeby mógł go przeczytać, ZANIM coś od Ciebie kupi i przeleje Ci pieniądze).
- PRZED złożeniem zamówienia POTWIERDZIŁ, że zapoznał się z regulaminem i polityką (czyli dał Ci w jakiejkolwiek formie znać, że je przeczytał, zrozumiał i zaakceptował to co jest w nich napisane). Działa to dokładnie tak samo, jak wtedy, kiedy klikamy w sklepach internetowych checkbox (ptaszka) na stronie koszyka, że zapoznaliśmy się z warunkami sprzedaży i dopiero po zaznaczeniu, możemy kontynuować proces zamówienia.
I to wystarczy.
Jak przygotować i wysłać klientowi regulamin przed złożeniem zamówienia?
Nie ma jednej, określonej formy wysyłki czy formatu pliku. Ważne, by klient bez problemu mógł się z nim zapoznać.
Może to być:
- załącznik do e-maila w formie PDF lub WORD,
- wysłany załącznik jako PDF w wiadomości (np. Messengerze / Instagram Direct),
- wysłany link do strony (np. w dokumentach Google) z regulaminem,
- treść e-maila,
- treść wiadomości,
- link do dysku zewnętrznego np. Dropbox gdzie znajduje się plik z regulaminem.
Czy polityka prywatności i regulamin sprzedaży na Instagramie mogą być w jednym pliku?
Jak najbardziej. To ma być proste dla obu stron. A jeden dokument łatwiej się wysyła i łatwiej czyta.
Dokładnie w taki sposób rozwiązaliśmy to w naszym wzorze: połączyliśmy te dwa dokumenty w jeden, w którym opisaliśmy zasady sprzedaży (regulamin) i zasady przetwarzania danych osobowych (polityka prywatności).
Jak klient ma potwierdzić, że akceptuje regulamin?
Wystarczy, że odpisze (w wiadomości lub na e-mail) Akceptuję regulamin sprzedaży.
Możesz również w samym regulaminie zamieścić zapis, że jeżeli klient wykona przelew, to oznacza, że akceptuje regulamin (to najprostsze i najszybsze rozwiązanie, wprowadziliśmy je w naszym wzorze, który znajdziesz tutaj).
Innym sposobem jest to, że klient kliknie, że akceptuje regulamin sprzedaży w gotowym formularzu (np. darmowym formularzu online od Google’a). To też jest super, bo od razu pozwala zapisywać zgody klientów. Jest bardzo szybkie i wygodne dla obu stron.
Pamiętaj, żeby zawsze sobie zarchiwizować to potwierdzenie (np. zrób printscreen lub zarchiwizuj e-mail).
Czy sprzedaż odbywa się tak samo dla produktów cyfrowych?
Te same zasady dotyczą sprzedaży e-booków, kursów, szkoleń i usług na Instagramie, jeżeli nie masz sklepu i chcesz sprzedawać przez komunikatory.
Pamiętaj jednak, że wtedy w regulaminie muszą się znaleźć inne zapisy. Regulaminy sprzedaży kursów, szkoleń, konsultacji i e-booków różnią się od tych, gdy sprzedajesz produkty fizyczne.
Czy jeżeli sprzedaję na Instagramie wyłącznie przez wiadomości, mogę korzystać z reklam i innych funkcji platformy?
Jeżeli prowadzisz sprzedaż na Instagramie za pomocą wysyłania wiadomości do klientów, możesz normalnie korzystać z wszystkich funkcji platformy, takich jak:
- reklamy na Instagramie,
- oznaczanie produktów i profili,
- założenie konta firmowego na Instagramie.
Pamiętaj, że zawsze musisz przestrzegać przy tym obowiązków wynikających z polskich ustaw (dużo się zmieniło w Dyrektywie Omnibus), dotyczących oznaczania reklam, komentarzy, opinii czy postów sponsorowanych.
Gdzie znajdę taki gotowy regulamin sprzedaży przez Instagram bez sklepu internetowego?
U nas i to w świetnej cenie!
Sprawdź nasz regulamin sklepu internetowego.
Mamy gotowy dokładnie taki regulamin, zrobiony pod sprzedaż przez Instagram, e-mail lub inne social media, dla osób, które NIE POSIADAJĄ sklepu internetowego.
Co zawiera nasz regulamin sprzedaży produktów na Instagramie?
- Jeden plik w formacie PDF (do Twojej edycji), który wysyłasz klientowi (połączony regulamin z polityką prywatności).
- Opisaną procedurę jak przeprowadzić taką sprzedaż.
- Porady dotyczące jak przygotować regulamin dla nierejestrowanej działalności gospodarczej
- Regulamin jest już wypełniony i gotowy dla osoby, która NIE MA sklepu, ale chce sprzedawać produkty fizyczne (np. rękodzieło, biżuterię).
- Regulamin wchodzi w skład dużego pakietu wzorów i polityk prywatności, do których TEŻ DOSTAJESZ DOSTĘP (w ramach jednego zakupu).
Jeżeli chcesz sprzedawać, ale:
- nie posiadasz strony internetowej,
- nie posiadasz sklepu,
- do sprzedaży używasz wyłącznie konta social media (jak Instagram, Facebook),
- klienci kontaktują się z Tobą poprzez wysyłanie wiadomości / czat lub e-maila.
To nasz wzór regulaminów stron i sklepów jest dla Ciebie!
Jak powstał ten artykuł? Wszystko dzięki klientce, która bezpośrednio na Instagramie chciała sprzedawać rękodzieło
Ten artykuł (i aktualizacja naszego pakietu regulaminów) powstał na podstawie wątpliwości jednej z czytelniczek — zwróciła się do nas z pytaniem o kwestię sprzedaży przez Instagram.
Miała pomysł na prosty, mały biznes oparty o bardzo niszowe rękodzieło. Szukała najprostszej i najtańszej możliwości sprzedaży. Wystartowała więc z działalnością nierejestrowaną i zaczęła prowadzić sprzedaż na Instagramie bez sklepu. Założyła nowe konto, tworzyła bardzo dużo ciekawych treści (rolki i posty) i dość szybko zebrała grono kilku tysięcy obserwujących.
Na profilu dzieliła się ciekawymi pomysłami, inspiracjami i przy okazji w postach na Instagramie pokazywała, jak te porady można zastosować w jej produktach. Prowadziła też transmisje na żywo, co świetnie zadziałało w jej niszy i pomogło przyciągnąć sporo fanów.
Obserwujący szybko zamienili się w klientów (a w zasadzie klientki) i zaczęli składać zamówienia. Dane do wysyłki, dane konta, były wysyłane za pomocą prywatnych wiadomości Direct Message lub WhatsApp (przez profil firmowy). Tak samo były rozpatrywane zwroty i odstąpienia od umowy do 14 dni. Klientka zwiększyła sprzedaż, konsekwentnie budowała rozpoznawalną markę na Instagramie, ale, mimo tego, nie chciała zakładać sklepu internetowego.
Ten model jej odpowiadał.
Mimo coraz większych zysków, cały czas sprzedawała na swoim Instagramie za pomocą bezpośrednich kontaktów i wiadomości. Bez witryny sprzedażowej, gotowej platformy albo innych rozwiązań sklepopodobnych (bo to oznaczało dla niej więcej pracy i większe koszty utrzymania).
Choć pracy było więcej, to sama sprzedaż na Instagramie się opłacała. Kwotowo i ilościowo nie pojawiło aż tak dużo zadań, żeby rozwalało jej to dzień. Dodatkowo doceniała to, że z dziewczynami, które od niej kupowały, dzięki wysyłanym wiadomościom, nawiązywała więź i mocne relacje.
Dzięki aktualizacji naszego regulaminu mogła dalej prowadzić sprzedaż, w której dobrze się czuła. Sprzedaż dalej też sprawiała jej frajdę i była w pełni zgodna z prawem.
Miała spokojną głowę, wszystko legalnie i nie musiała zakładać własnego sklepu online.
Jak przygotowaliśmy aktualizację regulaminu?
Zapytaliśmy o jej problemy, wątpliwości, zanalizowaliśmy proces sprzedaży i na tej podstawie w aktualizacji przygotowaliśmy gotowy wzór regulaminu sprzedaży, który w formie pliku wysyła klientowi, tak by można było sprzedać przedmiot:
- legalnie,
- szybko i sprawnie,
- bezpiecznie.
Dzięki temu mogła sprzedawać produkty przez dowolny portal społecznościowy i komunikator (Messenger, Instagram Direct, WhatsApp), telefon, SMS lub e-maila.
A samo przerobienie wzoru zabrało jej… 15 minut (serio, wpisała do niego tylko swoje dane).
Czy mogę kupić ten wzór?
Oczywiście.
Wejdź na tę stronę i zamów: gotowy wzór regulamin sklepu internetowego.
Mam pytania dotyczące tego, jak sprzedawać na Instagramie – gdzie mogę je zadać?
W komentarzu pod tym postem. Jeżeli coś w kwestii posiadania sklepu na Instagramie jest niejasne, potrzebujesz więcej informacji dotyczących sprzedaży na tej platformie — pytaj śmiało. Na każde pytanie odpowiem, podam podstawę prawną i postaram się rozwiać Twoje wątpliwości.
Boisz się, że laik wypowiada się o prawie? Bez obaw! Wpis powstał przy konsultacji naszego radcy prawnego Jerzego Stanisława Josse.