W związku ze zmianami w prawie konsumenckim pojawiło się ostatnio nieco zamieszania. Postanowiłem nieco uporządkować wiedzę i fakty, tak – by jako właściciele firm, nie byliście zaskoczeni 😉
Niżej znajdziecie zebrane razem najważniejsze zmiany, które są istotne zwłaszcza z punktu widzenia przedsiębiorcy.
Dotychczas przepisy regulujące prawa konsumenta znajdowały się w Ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Tak było do 24 grudnia 2014 roku.
Od 25 grudnia 2014 roku obowiązują nowe przepisy, które znajdują się w Kodeksie Cywilnym oraz Ustawie o prawach konsumenta. Prowadząc sprzedaż detaliczną warto się z nimi zapoznać, poniważ może nas to uchronić przed ponoszeniem dodatkowych kosztów swojej działalności.
Zmiany przy sprzedaży
- Nowe przepisy dotyczą konsumentów, którzy towar zakupili po 25 grudnia 2014 roku. Przy zakupie przed 25 grudnia 2014 roku nadal obowiązują przepisy z Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
- Prawo do zwrotu towaru przy sprzedaży na odległość (internetowej, telefonicznej) – wydłużono czas, jaki klient ma na rezygnację z zakupu – z 10 dni na 14, licząc od dnia otrzymania towaru.
- Przy sprzedaży internetowej – jeśli klient nie zostanie poinformowany o warunkach zwrotu towaru, ma 12 miesięcy na jego zwrot. Jeśli w tym czasie zostanie poinformowany o prawie do zwrotu, obowiązuje konsumenta od tego momentu 14 dni.
- Podczas zwrotu towaru, przy sprzedaży internetowej, sprzedawca pokrywa również koszty doręczenia – do wysokości najtańszej dostępnej opcji przesyłki.
- Konsument musi zostać poinformowany o wszystkich dodatkowych kosztach związanych z zakupem, np. koszty dostarczenia towaru. Samo poinformowanie, to jednak za mało, konsument musi wyraźnie się na to zgodzić. W innym wypadku może żądać zwrotu poniesionych dodatkowych kosztów.
- Jeśli towar ma zostać wysłany konsumentowi, to sprzedawca odpowiada za jego utratę lub zniszczenie do momentu, aż kupujący otrzyma przesyłkę. Przedsiębiorca jest zwolniony z tej odpowiedzialności tylko wtedy, gdy kupujący wybierze kuriera, którego nie oferuje sprzedawca.
Szczegółowe informacje na temat zmian można znaleźć na stronie Urzędu ochrony konkurencji i konsumentów specjalnie poświęconej zmianom w prawach konsumenta.
Zmiany przy reklamacjach
- Od 25 grudnia 2014 roku sprzedawca wobec konsumenta odpowiada za rzeczy sprzedane z tytułu rękojmi, a nie jak dotychczas z tytułu niezgodności towaru z umową.
- Przepisy dotyczące rękojmi znajdują się w Kodeksie Cywilnym.
- Konsument ma jeden rok od dnia stwierdzenia usterki na zgłoszenie sprzedawcy wady. Dotychczas było to dwa miesiące na zgłoszenie reklamacji.
Warto tutaj zwrócić uwagę na to, że w specyficznych przypadkach sprzedawca, może odpowiadać za sprzedany towar nawet przez 36 miesięcy. Bierze się to stąd, że konsument ma 24 miesiące rękojmi, ale reklamacje może zgłosić do 12 miesięcy od dnia stwierdzenia usterki. Wynika z tego, że jeśli usterka wystąpiła w 23 miesiącu, to zgłosić ją można nawet w 35 miesiącu od dnia wydania towaru.
- Gdy reklamacja składana jest w ciągu pierwszych 12 miesięcy (wcześniej było to 6 miesięcy), uważa się, że wada występowała w trakcie sprzedaży. Po upływie jednego roku, to na konsumecie spoczywa obowiązek udowodnienia, że usterka wynika z wady towaru.
- Konsument decyduje o sposobie realizacji reklamacji, może wybrać jedną z czterech opcji:
- wymiana towaru na nowy,
- naprawa towaru,
- obniżenie ceny,
- odstąpienie od umowy – o ile wada jest istotna.
Warto tutaj zwrócić uwagę, że jeśli wada nie jest istotna, a naprawa towaru nie będzie dla klienta uciążliwa, przedsiębiorca może w takiej sytuacji zmienić żądanie klienta.
Jeśli jest to druga lub kolejna reklamacja tego samego towaru, klient ma prawo do obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, a sprzedawca nie ma prawa odmówić.
- Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego.
- Termin rozpatrzenia reklamacji pozostał bez zmian, czyli przedsiębiorca ma 14 dni kalendarzowych, by ustosunkować się do żądań kupującego, po tym terminie uważa się, że reklamacja zostaje uznana. Należy tutaj pamiętać o tym, że konsument musi zapoznać się ze stanowiskiem sprzedającego przed upływem 14 dni. Nawet jeśli odpowiedz zostanie wysłana przed upływem tego terminu, a klient otrzyma ją po jego upływie, uważa się, że reklamacja została uznana.
- Konsument ma prawo żądać, naprawienia szkody, którą wyrządził reklamowany towar lub pokrycia kosztów montażu i demontażu. Warto tutaj zwrócić uwagę na wysokość kosztów, sprzedawca odpowiada do wysokości ceny kupionego towaru.
Podsumowanie
Pamiętać należy, że przez najbliższe dwa lata obowiązywać będą równocześnie dwa zestawy przepisów:
- jeden dotyczący towarów sprzedanych przed 25 grudnia 2014 roku,
- drugi dotyczący towarów sprzedanych po 25 grudnia 2014 roku.
Można zauważyć, że konsumenci otrzymali spory wachlarz możliwości i nowych praw. Ale nie oznacza to wcale, że są to przepisy bardzo niekorzystne dla przedsiębiorców. Z jednej strony, może to zwiększyć koszty prowadzenia biznesu, co przełoży się na wyższe ceny produktów; z drugiej – warto zauważyć, że sprzedawcy chcąc uniknąć dużej ilości reklamacji, zaczną świadomie oferować towar wyższej jakości, co doprowadzi do zmniejszenia dostępności gorszych produktów.
Polecam zapoznać się z takimi dokumentami, jak Kodeks Cywilny, Ustawa o prawach konsumenta oraz z Ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej – wiedza na temat praw jakie przysługują sprzedawcy oraz konsumentom, może uchronić nas przed wieloma niespodziankami.