Jak wybrać szablon na własną stronę internetową – przesłuchaj odcinek:
Geneza powstania odcinka
Jako, że i Michał i ja mamy pewne doświadczenie w robieniu stron internetowych i “przemieliliśmy” już razem sporo szablonów (kilkadziesiąt), naturalną konsekwencją naszych doświadczeń było nagranie kilku podcastów i napisanie kilku artykułów na temat przygotowania strony internetowej dla małej firmy. Więcej o tym czym się zajmujemy w 00 odcinku podcastu i zakładce o blogu.
Chodzi nam przede wszystkim o to, by osobom, które nie mają doświadczenia w procesie dotyczącym tworzenia prostych stron internetowych / blogów / sklepów, dostarczyć podstawową wiedzę, która pomoże Wam się odnaleźć w temacie. Tak, byście nie musieli szukać i zbierać razem szczątków informacji w czeluściach internetu, lecz otrzymali wszystko u nas w jednym miejscu.
Czego dowiesz się z tego artykułu i podcastu?
Podpowiem na jakie rzeczy zwrócić uwagę wybierając szablon strony internetowej opartej o WordPress dla:
- Strony www małej firmy / freelancera
- Małego sklepu internetowego
- Bloga
W tym tekście zakładamy pracę na już gotowych szablonach, które będą przerabiane i dopasowywane do poszczególnych wymagań. To jedna z najtańszych i najszybszych metod tworzenia strona www.
Komu przyda się ten odcinek i artykuł?
Zdecydowanie ten odcinek powinny przesłuchać osoby, które:
- Planują zlecić przygotowanie strony internetowej – jeżeli jesteś przedsiębiorcą i chcesz zlecić przygotowanie strony, a zleceniobiorca będzie pracował na systemie WordPress – dużo łatwiej będzie Ci wybrać najlepszy wzór dla swojej firmy
- Chcą samodzielnie przygotować własną stronę www (blog, sklep), ale nie mają w tej materii doświadczenia
- Myślą o tym, by rozwijać się w tym kierunku i chcą poszerzyć podstawową wiedzę marketingową dotyczącą tworzenia prostych stron
- Pracują w dziale marketingu i otrzymali zadanie przygotowania propozycji wyglądu i wyboru strony
Co ułatwi Ci ten podcast i artykuł?
Przygotowując ten odcinek, staraliśmy się skupić na następujących kwestiach:
- Dlaczego warto wybrać WordPress jako “szkielet” naszej firmowej strony?
- Dlaczego warto korzystać z wyszukiwarki ThemeForest z szablonami stron?
- Jak “działa” wyszukiwarka szablonów ThemeForest i jakie informacje tam znajdziesz?
- Na co zwrócić uwagę wybierając szablon swojej strony krok po kroku?
- Jakie błędy i problemy może powodować zły wybór szablonu?
- Jak wygląda kwestia korzystania z licencji i pomocy technicznej przy instalacji szablonu?
1. Dlaczego WordPress?
Na ThemeForest królują szablony WordPress i to one są najliczniej reprezentowane i najchętniej wybierane przez klientów.
WordPress to obecnie najpopularniejszy na świecie system do zarządzania stronami. To “szkielet”, na którym obudowany jest cały wygląd serwisu www. WordPress jest najłatwiejszy w instalacji, ma najwięcej wtyczek, najliczniejszą społeczność i najwięcej gotowych poradników.
Dokładnie czym jest i jak działa WordPress omawiam w podcaście – jak zlecić przygotowanie strony internetowej.
My w podcaście i artykule skupimy się na szablonach WordPress, jako najchętniej wybieranym wariancie, który jest najważniejszy i najbardziej praktyczny z punktu widzenia osób, które nie posiadają wykwalifikowanej wiedzy dotyczącej przygotowania stron www.
2. Jakie są zalety korzystania z szablonów stron na ThemeForest?
Na początki warto sobie powiedzieć, co przemawia za potęgą ThemeForest – jakie są zalety korzystania z szablonów tam zawartych?
1. Ogromny wybór szablonów
ThemeForest to obecnie najpopularniejsza strona z szablonami na świecie. Chcąc nie chcąc najwięksi i najlepsi twórcy zamieszczają tam swoje oferty, bo kogo nie ma na ThemeForest, ma duże problemy, by przebić się w branży. Szukając najlepszych szablonów – musimy od niej zacząć.
Jako potencjalni klienci możemy sprawdzić i porównać tysiące propozycji w jednym miejscu. Oszczędzamy tym samym mnóstwo czasu, niż gdybyśmy próbowali znaleźć szablon, korzystając z wyszukiwarki Google.
2. Rozbudowana możliwość filtrowania
Oprócz szerokiego wyboru szablonów, możemy skorzystać z filtrów wyszukiwarki, która pozwoli nam precyzyjnie zawęzić nasze wymagania dotyczące wyszukiwania: od daty dodania, poprzez liczbę i wysokość ocen, ilość pobrań, aż po cenę, branżę czy kompatybilność z dodatkami i pluginami.
Możemy również dodawać i zapisywać przeglądane szablony w”ulubionych”, tak by móc do nich powrócić i porównać je później.
3. Możliwość przetestowania wersji demo
Dzięki ThemeForest nie trzeba kupować kota w worku. Twórcy szablonów udostępniają wersje demo stron, wraz ze wszystkimi funkcjonalnościami. Przed zakupem możemy sprawdzić nie tylko wygląd, ale też dodatkowe opcje, bloki, formy edycji i przekonać się, czy są odpowiednie dla naszej koncepcji firmowej strony www, sklepu lub bloga.
4. Wsparcie producenta szablonu
Po zakupie szablonu nie zostajemy sami. W cenie kupna strony jest pomoc techniczna autorów, którzy pomogą nam rozwiązać problemy, jeżeli takowe pojawią w szablonie. Choć pomoc jest ograniczona czasowo (w zależności od opcji jaką wybierzemy – pół roku lub rok), możemy w każdej chwili ją przedłużyć i dokupić czas trwania supportu. Jeżeli mamy pytania dotyczące samej instalacji – wtedy zostaniemy odesłani do odpowiedniego podpunktu w dokumentacji.
5. Szybkość instalacji i uruchomienie strony
Największą zaletą szablonów WordPress z ThemeForest jest to, że są szybkie w instalacji. Jeżeli chcemy jak najszybciej zainstalować szablon, mamy możliwość importu zawartości wersji demo, by potem przeredagować treści. To idealne rozwiązanie dla osób, które nie są biegłe w działaniach związanych z tworzeniem stron.
Intuicyjność i łatwość procesu pomaga rozwiązać najczęstszy w stawianiu stron przez początkujące osoby błąd: gdy chcemy ją dopieścić za wszelką cenę, szlifujemy wszystkie detale, a strona zamiast indeksować się i zarabiać, czeka całymi miesiącami na wersję finalną i uruchomienie.
6. Dokumentacja
Popularne szablony posiadają bardzo dobrze zredagowaną i przygotowaną dokumentację. To ważne przy instalacji i aktualizacji szablonu, wdrożeniu dodatkowych wtyczek i naprawie błędów jeżeli takie się pojawią. To przydatne również, gdy w pewnym momencie zdecydujemy się przekazać stronę do prowadzenia komuś innemu (zmienimy agencję lub scedujemy nasze obowiązki). Dzięki dokumentacji takiej osobie będzie się dużo szybciej wdrożyć do zarządzania stroną i zmian w szablonie.
7. Bogactwo funkcji i dodatkowe pluginy
Oprócz “standardowych” szablonów, z oczywistymi podstronami (strona główna, kontakt, blog, formularze), autorzy często przygotowują dodatkowe funkcje i pluginy, które otrzymujemy w pakiecie i dzięki temu nie trzeba ich dodatkowo dokupywać (kalendarze, formularze, zapisy – w zależności od branży).
8. Komentarze użytkowników, którzy go już wybrali – weryfikacja szablonu
Pod szablonami prezentowanymi w serwisie jest miejsce na komentarze i opinie – możemy więc sprawdzić, co podobało, a co nie podobało się użytkownikom, którzy już z szablonu korzystają. Możemy też sprawdzić jak sprawdzają się pomysły autorów w praktyce i jak wpływają na działanie stron.
9. Sprawdzenie aktywności i zaangażowania twórców
Oprócz użytkowników, możemy przejrzeć komentarze i odpowiedzi twórców szablonu: jak odpisują na pytania klientów, jak reagują na błędy, czy rzetelnie podchodzą do obsługi klienta, ile trzeba czekać na odpowiedź. To ważna i cenna informacja.
10. Sprawdzenie postępów aktualizacji i nowości w szablonie
Mamy możliwość sprawdzenia specyfikacji technicznej – historii zmian, ulepszeń (widzimy jakie są okresy między aktualizacjami) oraz dostosowywania szablonu do wymagań. Widzimy czy szablon jest na bieżąco aktualizowany i czy jest zgodny z wersją WordPress, wtyczkami i pluginami.
11. Kontrola jakości i odznaki za profesjonalizm
By dodać szablon na ThemeForest jako twórca należy zostać zweryfikowanym, według odpowiednich standardów i spełnić wymagania właścicieli platformy. Oczywiście, bywa z tym różnie, ale z drugiej strony odsiewa to już na początków totalnych amatorów, lekkoduchów i skrajnie nieodpowiedzialnych twórców szablonów. Ponadto ThemeForest posiada wewnętrzny system punktów i klasyfikacji, którymi są oznaczani najlepsi deweloperzy. Pomogą nam one w zorientowaniu się w popularności szablonów i aktywności jego autorów.
3. Ryzyko i wady korzystania z ThemeForest
Żeby nie było, że jest aż tak kolorowo – korzystanie z ThemeForest ma też pewne wady, o których trzeba sobie powiedzieć.
1. Nieaktualizowane szablony
Może się nam spodobać szablon, który jest długo nieaktualizowany. To oznacza, że może nie być kompatybilny z nowymi wersjami WordPress, a to może rodzić szereg stale pojawiających się błędów i awarii. Wraz z upływem czasu i kolejnymi aktualizacjami problem może narastać, aż z szablonu nie będzie się dało korzystać w ogóle.
2. Konieczność przedłużenia ważności wtyczek po upływie czasu
Może się okazać, że jakieś funkcje, które oczarowały nas w wersji demo, owszem, są dostępne przy pierwszym zakupie, ale po upływie czasu licencji, by działały dalej, należy znów ją przedłużyć. Zatem jeżeli będziemy chcieli owe funkcjonalności zawrzeć na naszej stronie – będzie to wymagało poniesienia większych kosztów. Co więcej, bywa często tak, że w przeciwieństwie do szablonu, licencję na wtyczki trzeba odnawiać co roku.
3. Ryzyko wyboru nowego szablonu, który okaże się mniej popularny
Może się okazać, że wybraliśmy super szablon, ale w dłuższej perspektywie nie będzie on chętnie wybierany przez klientów. Właściciel więc uzna, że nie opłaca mu się go aktualizować i przestanie z czasem go rozwijać. W konsekwencji szablon będzie coraz trudniej współpracował z nowymi wersjami WordPress i/lub zniknie z katalogu ThemeForest. A my będziemy musieli wybrać nowy.
4. Rozbieżność między wyglądem szablonu we wzorze, a po instalacji – problem zdjęć i grafik
To problem, który może zdruzgotać przede wszystkim osoby, które zaczynają przygodę z ThemeForest.
Czasem, już po instalacji, szablony oparte na przepięknym wzorze wyglądają jak zapuszczeni, ubodzy krewniacy. Dzieje się tak dlatego, że niezbyt dużo czasu poświęciliśmy na odpowiednie przygotowania i wdrożenie wszystkich elementów oraz dysponujemy gorszymi zdjęciami.
Zdjęcia w szablonach często robią kolosalną różnicę, są ładne, profesjonalne i (na co nie zawsze zwracamy uwagę) dopasowane kolorystycznie.
A musimy pamiętać o tym, że we wszystkich szablonach, w pakiecie zakupowym, nie otrzymujemy elementów graficznych takich jak zdjęcia czy niektóre ikony.
5. Ryzyko tworzenia kopii bliźniaczo podobnych do siebie stron
Tworzenie stron opartych na już gotowych szablonach nieuchronnie skutkuje pojawianiem się łudząco do siebie tworzonych kopii, które różnią się drobnymi detalami. Z jednej strony, na ThemeForest mamy tysiące szablonów do wyboru, z drugiej, zgodnie z zasadą Pareto, niecałe 20% z nich zgarnia 80% użytkowników. Istnieje więc duże ryzyko, że stworzymy stronę, która będzie łudząco podobna do innego, znanego serwisu www. Zwłaszcza, jeżeli nie poświęcimy dużo czasu na personalizację.
6. Wszystko jest po angielsku
Bez znajomości angielskiego instalowanie szablonu i korzystanie z mnogości funkcji ThemeForest może być sporym wyzwaniem i znacznie wydłużyć czas wdrożenia strony. Z jednej strony jest to dość prosta wersja angielskiego (sporo szablonów jest tworzonych przez firmy spoza Wielkiej Brytanii i USA), z drugiej słownictwo używane przy tworzeniu stron jest branżowe i specjalistyczne. Jeżeli nigdy nie mieliście z nim kontaktu, będzie trzeba nadrobić braki w edukacji. Zwłaszcza, że kwestie supportu i pomocy technicznej, również wymagają znajomości tego języka.
7. Bajzel w kodzie, długi czas ładowania strony i problemy z pozycjonowaniem
Strony na ThemeForest mają przede wszystkim ładnie wyglądać. Kwestie dotyczące ich optymalizacji (czyli przygotowania tak, by znajdowały się wysoko w wynikach wyszukiwania) i pozycjonowania nie są priorytetem dla twórców. Często brakuje im wiedzy w tym zakresie. Niektóre szablony są tworzone “na szybko”, niechlujnie, przepakowane kodem, przez co co ich czas ładowania jest bardzo długi. Robot Google może mieć problem, by wyłowić z nich najważniejsze i najbardziej interesujące treści. A to jest jedna z najważniejszych kwestii związanych z pozycjonowaniem i utrzymywaniem wysokich wyników w wyszukiwarce Google.
Ponadto (niestety) wiele szablonów zawiera błędy (i to dość poważne), mimo, że są udostępnione do sprzedaży. Twórcy naprawiają je dopiero później, wraz z kolejnymi zgłoszeniami użytkowników.
4. Krok po kroku – na co zwrócić uwagę wybierając szablon?
Jakie są najważniejsze elementy i czym się kierować wybierając szablon ThemeForest dla swojej firmy?
1. Personalizacja szablonu
Przeglądając szablony, zwróćmy uwagę, jak daleko można personalizować wzór. Wszak nie chcemy, by nasza strona wyglądała tak samo, jak setki innych serwisów opartych na tym samym szablonie? Trzeba przejrzeć wszystkie możliwe opcje (są najczęściej wymienione w menu), kwestie ustawień elementów, bloków, zamieszczania zdjęć, kolorystyki.
Szablon powinien nam wizualnie nam odpowiadać tak, by modyfikować go w wyłącznie w zakresie dopuszczonym przez autora i oprzeć się na tym, co autor zaproponował.
Oczywiście, dobry webmaster jest w stanie ręcznie przerobić podstawową wersję, to jednak dodatkowe koszty i pojawiające się problemy związane z funkcjonowaniem poszczególnych elementów strony.
2. Sprawdzenie niezbędnych funkcjonalności – podstawowe i dodatkowe
Zanim zabierzemy się za wybór strony, spiszmy (choćby na kartce papieru) wszystkie podstawowe potrzebne funkcjonalności – takie, jak obecność najważniejszych, klasycznych podstron (główna, kontakt, strona z cenami, ofertą, portfolio) możliwość zapisu do newslettera, formularz kontaktowy bezpośrednio ze strony, prowadzenie bloga, aktualności.
Jeśli nasz budżet jest ograniczony, to dokładnie sprawdzamy czy w wersji demo są dostępne również dodatkowe / specjalne funkcje, których potrzebujemy i czy działają one dokładnie w taki sposób, jak oczekujemy.
Przykładowo: jeśli prowadzimy restaurację to sprawdźmy czy możliwość rezerwacji odpowiada naszym wymaganiom, jeżeli chcemy założyć stronę klubu fitness – to czy grafik zajęć jest czytelny i łatwy do edycji i czy dobrze współdziała z zakładką dotyczącą prezentacji instruktorów.
Wybierając stronę, skupmy się na tym, by szablon zawierał jak najwięcej funkcji, których potrzebujemy – tak, by nie dokupywać dodatkowo i instalować jak najmniej nadprogramowych wtyczek i elementów.
Warto też zweryfikować funkcjonalność specjalnych opcji dostępnych w szablonie, przeglądając komentarze innych użytkowników i klientów. Może się okazać, że ich działanie jest iluzoryczne i jest pełne bugów (błędów) i jednak lepszym rozwiązaniem w poszczególnych aspektach będzie skorzystanie z jakiegoś narzędzia zewnętrznego.
3. Przygotowanie szablonu pod branżę
Weźmy pod uwagę specyfikę branży w jakiej działamy. Wiele szablonów jest przygotowana wizualnie i funkcjonalnie pod konkretny rodzaj biznesu.
Zwróćmy uwagę na to, co jakie elementy są w nim eksponowane: dla grafiki lub fotografii będzie to sekcja portfolio, dla restauracji ładne i czytelne menu, dla hotelu odpowiedni podział na tekst i zdjęcia.
4. Kompatybilność z dodatkowymi, niezbędnymi funkcjami (sprzedaż)
Zastanówmy się czy chcemy również prowadzić sprzedaż naszych produktów/usług bezpośrednio na stronie. Jeśli tak to należy sprawdzić czy szablon współpracuje z takimi dodatkami jak na przykład WooCommerce (sklep internetowy).
5. Funkcjonowanie strony w wersji DEMO – zwłaszcza na smartfonach / tabletach!
Zanim zdecydujemy się na zakup szablonu – sprawdźmy dokładnie jak działa strona w wersji DEMO. Przeglądnijmy wszystkie funkcje (zwłaszcza te dodatkowe), przeklikajmy zakładki. Sprawdźmy czy strona prawidłowo wyświetla się na wszystkich przeglądarkach (Chrome, Mozilla, Safari).
Równie ważne! W wersji demo należy sprawdzić działanie strony na smartfonach (Android oraz iOS). Sprawdźmy czy wszystkie elementy są na swoim miejscu, czy nic się nie rozjeżdża, ikony nie uciekają, menu jest czytelne. Porównajmy rozmieszczenie elementów z wersją na monitorze (czasem, kluczowe z naszego punktu widzenia segmenty są wrzucane w wersji mobilnej na sam dół strony i większość użytkowników nigdy ich nie zobaczy).
Warto poświęcić na to więcej czasu i “wgryźć” się w szablon, dokładnie sprawdzić wszystkie podstrony i funkcje, bo to może oszczędzić nam dużo czasu, środków i nerwów w przyszłości (które możemy zmarnować przez konieczne poprawki).
6. Wersja szablonu i kompatybilność z WordPress i innymi narzędziami – uwaga na wersje!
Zawsze wybierajcie szablon kompatybilny z najnowszymi wersjami – WordPressa, wtyczek i oprogramowania.
Każdy szablon ma wyszczególnione oprogramowanie z jakim jest kompatybilny. To trzeba sprawdzić pod kątem funkcjonalności strony. Przykładowo, jeśli chcemy prowadzić sklep, sprawdzamy nie tylko czy szablon jest kompatybilny z WordPressowymi wtyczkami, jak WooCommerce, ale również czy kompatybilność dotyczy najnowszych wersji.
7. Aktywność i reakcje autorów
Każdy produkt na ThemeForest ma zakładkę Comments, przed zakupem szablonu warto tam zajrzeć, by sprawdzić czy autorzy odpowiadają na propozycję i uwagi użytkowników. Zwróćcie uwagę zwłaszcza na to, jak reagują na zgłaszane błędy, jaki jest czas odpowiedzi i czy finalnie rozwiązują problem.
8. Popularność, portfolio autorów i wiek szablonu
Warto wybierać te chętniej wybierane szablony, które są dostępne od dłuższego czasu i regularnie aktualizowane. Jeżeli z szablonu korzystają tysiące osób, pojawiają się liczne pytania i aktywności, twórcy mają motywację by je aktualizować i rozwijać. Jednocześnie łatwiej, dzięki komentarzom, zweryfikować nam, jak szablon się sprawuje.
Nowe szablony, choć ładne, mogą być jeszcze zabugowane (zawierać sporo błędów), które ujawnią się dopiero w momencie instalacji. Choć wersja demo będzie się sprawować wyśmienicie, to nasza strona nie będzie działać. Twórcy więc będą potrzebować więcej czasu, by z tymi błędami sobie poradzić.
Tak jak wspominałem wyżej – w przypadku produktów, które nie cieszą się dużym zainteresowaniem, autor może uznać, że projekt mu się nie opłaca i zaprzestać jego rozwoju. Finalnie szablon zniknie z ThemeForest, po kolejnych aktualizacjach wtyczek i WordPressa stanie się niekompatybilny i zmusi nas do wybrania i zainstalowania innej strony.
W zakładkach “o autorze” można również przejrzeć portfolio i odznaki. Wiemy dzięki temu czy twórcy oferują więcej produktów (to znaczy, że firma solidnie podchodzi do oferowanych rozwiązań), jak spisują się ich inne szablony i jakie odznaczenia otrzymują od ThemeForest w wewnętrznym systemie rankingowym.
9. Nowoczesny wygląd i minimalizm
Jeżeli chodzi i najlepszy wygląd firmowej strony to ile osób, tyle opinii. Obecne trendy w tworzeniu stron zmierzają ku minimalizmowi, niedużej ilości profesjonalnych zdjęć, maksymalnej prostocie i korzystania z funkcjonalnych ikon i nieskomplikowanych znaczników graficznych. Na stronach też często pojawiają się elementy ruchome, w postaci przesuwanych, całych bloków, które ładują się wraz ze scrollowaniem strony.
Wybierając stronę, warto rozważyć więc ścieżkę jak najmniejszej ilości elementów. Ograniczajmy na stronie ilość “bajerów”, szukajmy minimalistycznych rozwiązań, tak, by treść była czytelna treść dla naszych potencjalnych klientów.
Duża ilość dodatków, wtyczek i pluginów powoduje, że strona staje się “ociężała” i dłużej trwa jej ładowanie.
Wszelkie animacje są zasobożerne, powodują niepotrzebne obciążenie komputerów i telefonów naszych klientów. Mogą również częściej powodować wyskakiwanie błędów (po aktualizacjach).
Pamiętajcie, że strona musi równie dobrze wyglądać w wersji moblinej i stacjonarnej. Może zdarzyć się tak, że strona oczaruje nas w wersji na komputerze, a jej układ na smartfonie czy tablecie będzie nieczytelny i niefunkcjonalny.
10. Dokumentacja
Lepiej wybierać szablony, które są oznaczone jako well documented. Oznacza to, że dokumentacja do nich jest rozbudowana, przejrzysta i porządnie przygotowana. Twórcy więc włożyli w taki szablon dużo pracy i mamy większą pewność, że jest przygotowany solidnie.
5. Czym grozi złe wybranie szablonu (najczęstsze problemy)?
Co jeżeli wybiorę zły szablon strony? Na co się narażam?
1. Wadliwe działanie strony
Zakup szablonu, który nie był aktualizowany od wielu miesięcy, może spowodować konflikt z najnowszą wersją WordPressa. W najgorszym przypadku szablon może w ogóle nie działać – a to oznacza, że będzie trzeba kupić inny i jeszcze raz instalować stronę.
W bardziej optymistycznych przypadkach, może okazać się, że strona będzie działać wolniej, będziemy zmuszeni do wybrania starszej wersji PHP na serwerze, a to spowoduje również obniżenie jej bezpieczeństwa.
2. Błędy przy wyświetlaniu wersji mobilnej
Jeśli nie sprawdzimy dokładnie wersji demo szablonu na samrtfonach i tabletach, może się okazać, że po zainstalowaniu i uzupełnieniu treści nasza strona w wersji mobilnej będzie wyświetlać się nieprawidłowo i będzie nieczytelna. Mimo, że na komputerze wyglądała niczym skrzący się w księżycowej poświacie brylant. W takiej sytuacji często będzie niezbędna pomoc programisty, który musi “poprawić” szablon. A to dodatkowe koszty, których lepiej uniknąć.
3. Dodatkowe koszty obsługi i aktualizacji
Każdy z powyższych błędów rodzi konieczność poniesienia dodatkowych kosztów – zarówno finansowych, jak i czasowych. Trzeba pamiętać, że każde “poprawianie” szablonu rodzi w przyszłości lawinę problemów: w przypadku aktualizacji coś przestaje działać, pluginy i wtyczki nie funkcjonują jak trzeba. Za każdym razem wymaga to dodatkowych rozwiązań, doraźnego “łatania”.
A to znów generuje kolejne koszty i wymusza od nas wyłożenie kolejnych środków, które zdecydowanie lepiej można by zainwestować.
Ponadto, każda interwencja “ręczna” w szablon, w przyszłości będzie skutkować nowymi błędami, które będą narastać i narastać. Kolejne naprawy, mogą powodować kolejne problemy. I tak koło się zamyka. Zamiast ładnej, funkcjonalnej strony otrzymujemy wieczny stres, tyralierę błędów, nerwówkę i strumień gotówki wypływający z kieszeni.
6. Jak działa licencja na ThemeForest i pomoc w instalacji szablonu – najważniejsze informacje
Jak wyglądają najważniejsze kwestie związane z licencją? Co otrzymujemy po zakupie szablonu?
1. Licencja podstawowa i rozszerzona
ThemeForest oferuje dwie wersje licencji – podstawową i rozszerzoną. Nie będziemy wchodzić w szczegóły, jako, że różnica w cenie jest ogromna (rzędu 800 $), dla małych firm, blogów i sklepów w zupełności wystarczy wariant podstawowy.
Należy jednak pamiętać, że jedną kopię licencji można wykorzystać dla jednej domeny. Więc jeżelibyście się chcieli z kimś złożyć (z kolegą z innej firmy) i na dwóch stronach użyć tego samego szablonu w ramach jednej licencji, to należy szablon zakupić dwa razy.
2. Aktualizacje
W ramach jednorazowego zakupu aktualizacje szablonu są dożywotnie. Aktualizacje wtyczek(usprawnień) są ograniczone. Jeśli szablon wykorzystuje płatne pluginy, to należy pamiętać, że ich późniejsze aktualizacje często wymagają zakupu dodatkowej licencji.
3. Pomoc techniczna (support)
Support podstawowy ThemeForest to 6 miesięcy (podczas zakupu można wydłużyć go do 12 miesięcy za relatywnie niską, dodatkową opłatą) od daty zakupu. Przez ten czas mamy dostęp do nieograniczonej pomocy technicznej ze strony twórców szablonu. Możemy zadawać pytania w systemie komentarzy, uzyskamy też wsparcie od autorów w przypadku wystąpienia błędów oraz pomoc w przypadku konfiguracji i używania wtyczek zawartych w szablonie.
W skrajnych przypadkach twórcy zalogują się do naszego panelu administracyjnego, by sprawdzić co nie działa i naprawić problem.
Jeżeli po upływie tego czasu chcemy dalej korzystać z szablonu – możemy dodatkowo dokupić taką opcję.
4. Dodatkowe funkcje w ramach szablonu – autorskie edytory
Dodatkowo, w dobrze skonstruowanym, rozbudowanym szablonie możemy mieć dostęp do autorskich edytorów wizualnych stron, które usprawniają uzupełnianie i dodawanie treści. Otrzymujemy je w ramach licencji. Działają one jako dodatkowa opcja, z której nie trzeba korzystać.
Oprócz tego część szablonów oferuje proste rozszerzenia podstawowego edytora WordPress, które pomagają szybciej zamieścić poszczególne elementy na stronie.
7. Czy wybrać jeden konkretny szablon czy taki, który ma do dyspozycji dziesiątki wariantów?
Na ThemeForest mamy wiele opcji wyboru.
Możemy wybrać szablony, które są stworzone z jednej dużej strony, składającej się z wielu podstron i koncepcję całości musimy opracować w oparciu o opcje dostępne w podstronach. To opcje wykorzystywane dla dużych stron prezentowanych w formie magazynów i serwisów tematycznych.
Jak to wygląda w praktyce?
Zobacz przykład takiego szablonu, a tak wygląda szablon przerobiony.
Mamy do dyspozycji też takie projekty, które mają już gotowe dziesiątki gotowych wariantów, na podstawie jednego głównego przewodniego motywu (na przykład wariant dla aplikacji, wariant dla konkretnej branży, wariant dla bloga, sklep internetowy i tak dalej).
Takim przykładem jest ten projekt, który składa się z ponad 50 wzorów, już przygotowanych pod konkretne branże.
Możemy również wybrać serwisy typu Onepage (jedna strona). To opcja, gdzie po otwarciu strony mamy od razu dostęp do wszystkich treści, a menu tylko przewija stronę do odpowiednich sekcji. Dla niedużych firm, gdzie strona ma pełnić wyłącznie funkcję wizytówki to może być rozsądna, szybko w zrobieniu opcja. To również dobra propozycja dla osób, które szukają najlepszego szablonu dla bloga. Na takim szablonie są zbudowane Sardynki, tu możesz zobaczyć jak wygląda główny motyw.
Jeśli jednak nasza firma prowadzi szeroki zakres usług, do tego chcemy pochwalić się naszymi dotychczasowymi projektami/portfolio i jeszcze publikować wpisy w blogu to warto rozważyć klasyczną wersję serwisu z podstronami.
Bez różnicy jaki wariant wybierzemy, nie ma to wpływu na funkcjonalność strony. Ważne, żeby wybrać taki, który będzie zgodny z naszą koncepcją strony www.
8. Czy lepiej wybrać gotowy szablon WordPress, HTML czy Photoshop?
Dla ktoś kto trafił pierwszy raz na ThemeForest może czuć się skonfundowany, bo do wyboru mamy kilka różnych typów szablonów. Który wybrać dla małej firmy?
1. Gotowy Szablon WordPress
To najbardziej popularna i najdroższa opcja. Jeśli nie jesteśmy programistami i chcemy po zakupie jak najłatwiej, po prostu zainstalować szablon, uzupełnić treści i opublikować serwis to najlepszym rozwiązaniem będzie wybór gotowego szablonu WordPress.
Za pomocą jednego kliknięcia możemy w nim dowolnie włączać i wyłączać funkcje oraz możliwości.
Szablon WordPress zwiera już wszystkie potrzebne opcje dostosowania. Nie wymaga od użytkownika znajomości HTMLa, CSSa, JavaScriptu czy też PHP. Jeżeli nie wiesz lub masz mgliste pojęcie o tym co te skróty oznaczają – to znaczy, że ten wariant jest idealny właśnie dla Ciebie.
Jeżeli chcesz szybko i prosto zainstalować szablon strony firmowej, sklepu lub bloga i nie masz specjalistycznej wiedzy – to będzie najlepszy wybór!
2. Szablon HTML
Choć pozornie wyglądają tak samo jak “gotowce” i są dużo tańsze niż wariant WordPress to wymagają od nas więcej pracy, wiedzy i doświadczenia.
Szablon HTML należy dodatkowo, samodzielnie przerobić do wymagań WordPress. Choć daje nam trochę większą kontrolę nad zoptymalizowaniem ładowania strony, to niestety zaimplementowanie go wraz ze wszystkimi opcjami dostosowania strony z poziomu panelu administracyjnego zajmuje dużo więcej czasu, niż instalacja gotowej, skonfigurowanej pod WordPressa wersji.
3. Szablon Photoshop
Ostatnią grupą są szablony Photoshop, przeznaczone dopiero do “pocięcia” dla programistów. Można je sobie odpuścić, jeżeli nie zajmujecie się tym profesjonalnie. A jeżeli zajmujecie się tym profesjonalnie, to raczej nie potrzebujecie tego poradnika.
Skąd pobrać szablony stron?
Wszystkie szablony znajdziesz bezpośrednio na stronie ThemeForest.net. Podpięliśmy do niej nasz program partnerski – jeżeli zdecydujecie się na zakup, to olbrzymia prośba, byście to zrobili poprzez ten link, wtedy nasz blog otrzyma niewielką prowizję. Zasady korzystania z programów partnerskich i polecania aplikacji znajdziesz w zakładce misja bloga.
Jeżeli boisz się tego, że polecamy ThemeForest, bo liczymy na sowitą prowizję z tytułu wynagrodzeń, uspokoimy. Polecamy i dołączamy do programów partnerskich tylko takich aplikacji, stron i programów, z których sami korzystamy i które z całą odpowiedzialnością możemy polecić.
Pamiętaj również, by przy wyborze nie sugerować się opiniami i artykułami znalezionymi w internecie (w tym podcastami i artykułami traktującymi o wyborze najlepszego szablonu), ale wybrać wzór strony według tego, co jest najważniejsze swoich własnych potrzeb i preferencji. Niniejszy poradnik ma Ci to zadanie tylko trochę ułatwić.
Pobierz podcast w mp3:
Posłuchaj na YouTube:
Gdzie słuchać moich podcastów?
- Strona z podcastami na YouTube
- Lista podcastów na blogu
- Podcast w serwisie Spreaker
- Podcast w iTunes
- Podcast w serwisie Stitcher
- Podcast w aplikacji Spotify
Gdzie znajdziesz więcej materiałów z Sardynek?
- Newsletter SardynkiBiznesu.pl – zapisz się, żeby nie przegapić nowych wpisów
- Strona Sardynek na Facebooku
- Kanał YouTube
Masz pytania dotyczące wyboru / instalacji szablonu strony?
Jeżeli masz dodatkowe pytania dotyczące tego jak wybrać szablon na Themeforest, coś jest niezrozumiałe, niejasne – pisz w komentarzu. W miarę możliwości i sił żywotnych – postaramy się odpowiedzieć.
Współautorem wpisu jest Michał Staniecko