Dlaczego na pytania użytkowników i klientów preferujemy formę odpowiedzi w komentarzach pod landing page’ami lub artykułami zamiast odpowiadać bezpośrednio na e-mail?
Obejrzyj film:
W skrócie — nasze założenia:
- Transparentność: Pokazujemy otwartość na pytania i staramy się odpowiadać.
- Wiarygodność: Strony z komentarzami wzbudzają większe zaufanie.
- Aktualność: Pokazujemy, że nasze produkty i treści są aktualne.
- Oszczędność czasu: Możemy odsyłać do gotowych odpowiedzi.
- Lepsza indeksacja: Nowe pytania i treści pomagają w indeksacji strony przez Google.
- Pomysły: Pytania dostarczają inspiracji do tworzenia nowych treści.
- Własna edukacja: Widząc odpowiedzi na pytania, rozszerzamy swoją wiedzę.
- Uproszczenie komunikacji: Łatwiej prowadzić komunikację w jednym miejscu.
- Istotność problemu: Jeżeli czytelnik poświęcił czas i napisał pytanie w komentarzach, to oznacza, że jego problem jest naprawdę ważny i wymaga rozwiązania.
A niżej dłuższe streszczenie;
Ta taktyka dotyczy jest najbardziej widoczna w dwóch naszych sztandarowych produktach:
Skąd wziąłem ten pomysł?
Trafiłem na kiedy na Envato — czyli miejscu, gdzie można kupić szablony do WordPress. Cała dyskusja dotycząca wzorów i funkcjonalności dzieje się właśnie w komentarzach. Zanim więc kupię szablon, mogę przejrzeć pytania innych klientów, a także zobaczyć jak do odpowiedzi i rozwiązań podchodzą autorzy.
A dlaczego my skopiowaliśmy pomysł na odpowiadanie na pytania głównie w komentarzach?
Dlaczego prosimy użytkowników, by zadawali pytania pod artykułami, a nie wysyłali ich w wiadomościach na Facebooku lub e-mailowo?
1. Transparentność
Pokazujemy, że nie boimy się pytań (nawet tych trudnych) i staramy się na nie odpowiadać.
2. Strony z komentarzami wydają się bardziej wiarygodne
Nowi klienci i użytkownicy większym zaufaniem darzą strony, pod którymi wrze dyskusja. W ten sposób, osoby, które nas nie znają — mogą nas poznać i zobaczyć jak prowadzimy komunikację.
3. Aktualność treści
To najłatwiejszy sposób, by pokazać nowym użytkownikom, że nasze wzory i produkty aktualne i stale ulepszane. Skoro na bieżąco odpowiadamy, to znaczy, że produkt “gra i buczy”, i ktoś “trzyma rękę na pulsie”.
4. Oszczędność czasu
Kiedy ktoś zada pytanie, które już się pojawiło — można go odesłać do gotowej odpowiedzi. Nie trzeba jeszcze raz, od nowa wyjaśniać całej sprawy przez e-mail.
To dla nas gigantyczna oszczędność czasu.
5. Lepsza i częstsza indeksacja strony
Google łaskawym okiem patrzy na strony, na których pojawiają się nowe treści. To jest ważne z dwóch względów:
- Pytania pomagają indeksować strony przez roboty Google’a strony o gotowe frazy — a te, w formie formułowania wątpliwości czytelników, są najlepsze – bardzo często odpowiadają temu, co inne osoby będą wstukiwać w wyszukiwarkę, dzięki czemu nasza strona może pojawić się w odpowiedziach
- Pytania sprawiają, że na stronach pojawia się cały czas nowa treść, a to jest bardzo ważne, by robot Google’a częściej do nas zaglądał i podbijał stronę wyżej w wynikach wyszukiwania
6. Pomysły na kolejne treści / zmiany
Gotowe pytania stanowią najlepsze podstawy do tworzenia nowych treści; całych artykułów lub aktualizacji. Nie ma lepszych podpowiedzi dotyczących tego, co przyda się czytelnikom i jakiej wiedzy potrzebują. Nie miałbym z tym kontaktu, gdyby ludzie pisali bezpośrednio na e-mail do Jurka (autora). Sporo tej wiedzy i inspiracji by mi umknęło.
7. Sami się edukujemy
Kiedy widzę jak Jurek odpowiada na Wasze wątpliwości, powiększam swoją wiedzę (gdyby to robił na e-mail bezpośrednio z zainteresowaną osobą, nie miałbym takiej możliwości, cała korespondencja byłaby “poza mną”)
8. Wszystko w jednym miejscu
Łatwiej prowadzić komunikację za pomocą jednego kanału. Tym bardziej, że Jurek… nie posiada konta na Facebooku.
9. Problemy, które naprawdę wymagają rozwiązania
Pisanie pytania w komentarzach wymaga też minimalnej determinacji od czytelnika. A to oznacza, że jego problem jest naprawdę ważny i potrzebuje rozwiązania. Więc warto się nad nimi pochylić i poświęcić czas.
Czy czytelnikom sprawia to problem?
Raczej nie. Na dzień napisania artykułu i nagrania wideo, nie było żadnego głosu oburzenia. Po prostu, komu przeszkadza taka forma zadawania pytań… ten tego nie robi.
To nie jest też tak, że zawsze stawiamy sprawę na ostrzu noża. Jeżeli temat jest delikatny, bo wymaga omówienia jakiejś wrażliwej firmowej materii – odpowiadamy innymi kanałami.
Gdzie mogę zobaczyć “jak to działa”?
Zjedź do sekcji komentarzy na stronie regulaminu dla sklepu www lub stronie pobrania wzoru polityki prywatności — tam widać to najlepiej.
—
Seria Marketing z Garażu to krótkie odcinki videobloga, poświęcone case study i konkretnym pomysłom na marketing w małej firmie. Odcinki nagrywam na szybko, spontanicznie w przerwie prac w ogródkowych. Tutaj znajdziesz listę wszystkich odcinków.