Czy kupno linka do kasyna / zakładu bukmacherskiego na Twojej stronie to również reklama hazardu?

author: Jerzy Stanisław Jossé

Jesteś właścicielem strony www lub bloga i zastanawiasz się czy link w artykule kierujący do strony z hazardem lub bukmaherką jest legalny? I czy jest traktowany jak reklama? I czy zamieszczając sam link, w artykule niezwiązanym z hazardem, można kreatywnie „obejść” ustawę hazardową? Niestety. Nie mam dla Ciebie dobrych informacji.

Link JEST traktowany tak samo jak REKLAMA

Bez względu na formę i treść artykułu jeżeli link prowadzi do strony:

  • Kasyna
  • Gier hazardowych
  • Zakładów bukmaherskich
  • Stron z porównywarkami wyżej wymienionych

Nie możesz go zamieścić, jeśli podmiot linkowany nie znajduje się na liście Ministerstwa Finansów i nie ma zgody na reklamowanie się w Polsce.

Forma artykułu NIE MA znaczenia. Jeśli link prowadzi do strony z hazardem lub zakładami — nie możesz go zamieścić

Zakaz dotyczy to również form kreatywnego obejścia tych rozwiązań, takich jak podlinkowanie słowa kluczowego (kasyno, zakłady) w innym kontekście, gdy artykuł „neutralnej” tematyki.

Przykład:

Artykuł jest poświęcony atrakcjom turystycznym Monako i pozornie w ogóle nie jest związany z hazardem. Nie zachęca do odwiedzenia kasyn, nie reklamuje żadnego z nich. Linkujemy w nim hasło „Kasyno” w kontekście: Monako jest światową stolicą hazardu. Turyści chętnie odwiedzają kasyna (i tu linkujemy do strony z kasynem lub porównywarką kasyn).

Takie działanie jest również sprzeczne z prawem i stanowi naruszenie przepisów ustawy o grach hazardowych.

Podstawa prawna tych rozwiązań

Niestety, choć zwykle ustawodawca zdaje się nie nadążać za cyfryzacją przestrzeni publicznej i prawo bywa archaiczne, to w tym przypadku jest ultraprecyzyjny i nie pozostawił żadnych wątpliwości:

1. Ustawa o grach hazardowych:

6. Przez reklamę gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach rozumie się publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych lub symboli graficznych i innych oznaczeń z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych podmiotów prowadzących działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach oraz informacji o miejscach, w których takie gry lub zakłady są urządzane, i możliwościach uczestnictwa.

7. Przez promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach rozumie się publiczną prezentację tych gier lub zakładów, rozdawanie rekwizytów z nimi związanych, wręczanie żetonów lub dowodów uczestnictwa w tych grach albo ich sprzedaż w miejscach publicznych, a także inne formy publicznego zachęcania do uczestnictwa w nich lub przekonywania o ich zaletach bądź zachęcania do wstępu do kasyn gry lub punktów przyjmowania zakładów wzajemnych.

8. Za reklamę i promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach uważa się również reklamę i promocję produktów i usług, których nazwa, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie wykorzystuje podobieństwo lub jest tożsame z oznaczeniem gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier na automatach, kasyna gry lub punktu przyjmowania zakładów wzajemnych albo z firmą, nazwą lub oznaczeniem podmiotu prowadzącego działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach.

9. Za reklamę i promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych oraz gier na automatach uważa się również reklamę i promocję podmiotów, których wizerunek reklamowy wykorzystuje podobieństwo lub jest tożsamy z oznaczeniem gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier na automatach, kasyna gry lub punktu przyjmowania zakładów wzajemnych albo z firmą, nazwą lub oznaczeniem podmiotu prowadzącego działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier na automatach lub innym symbolem obiektywnie odnoszącym się do takich oznaczeń.

Źródło

2. Artykuł ze strony Ministerstwa Finansów

Warto też spojrzeć na ten artykuł o zakazie promocji i reklamy gier hazardowych w internecie, przygotowany przez Ministerstwo Finansów.

Wyczytamy w nim:

Szczegółowa definicja reklamy i promocji została zawarta w ustawie o grach hazardowych (art. 29 ust. 6-9). Zgodnie z przepisami ustawy reklamą jest m.in. publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych, symboli graficznych i innych oznaczeń związanych z grami hazardowymi albo podmiotami urządzającymi te gry, w tym zamieszczanie linków przekierowujących na strony internetowe podmiotów świadczących usługi w zakresie gier hazardowych. Z kolei przez promocję należy rozumieć m.in. zachęcanie do uczestnictwa w grach hazardowych, przekonywanie ludzi o zaletach tych gier albo zachęcanie do wstępu do miejsc, gdzie organizowane są gry hazardowe.

Podsumowanie

Bardzo mi przykro, ale nie ma żadnej prawniczej sztuczki, ani kreatywnego sposobu, by te obostrzenia w sposób legalny obejść.

Wniosek jest prosty. Jeśli link prowadzi do strony z hazardem lub bukmaherką i firma taka NIE MA ZGODY na reklamowanie się w Polsce ze strony Ministerstwa Finansów, nie możesz takiego linka zamieścić w artykule na swojej stronie. Bez względu na formę i treść artykułu.

$s
Autor
Jerzy Stanisław Jossé
Jerzy Stanisław Jossé – jestem radcą prawnym i wspólnikiem w rodzinnej kancelarii. Zawodowo zajmuję się stałą obsługą mniejszych i większych przedsiębiorców z wielu różnych branż. Prócz tego zarządzam kancelarią, więc z wieloma problemami moich klientów spotykam się również w swojej działalności.

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do newslettera, otrzymuj informacje o nowych artykułach, odbierz dostęp do ponad 60 wzorów dokumentów, szablonów, grafik i Exceli.

Zostaw komentarz
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Pobierz darmowy, gotowy wzór polityki prywatności i wykorzystywania plików cookies na stronę internetową małej firmy, strony autorskiej lub bloga.

Uzupełnienie wzoru zajmie Ci kilka minut. Wystarczy wpisać w nim Twoje podstawowe dane.
Nasz wzór polityki prywatności jest prosty, czytelny, ZAWSZE aktualny, 100% zgodny z prawem.

Cześć jestem Radek i witam Cię na blogu SardynkiBiznesu.pl! Znajdziesz tu artykuły poświęcone najważniejszym zagadnieniom związanym z prowadzeniem małej firmy: marketing, prawo, księgowość, public relations, zarządzanie i IT. Mamy nadzieję, że dzięki nam oszczędzisz dużo nerwów, czasu i pieniędzy, a prowadzenie biznesu stanie się prostsze. Więcej

Pobierz BEZPŁATNY 

wzór polityki prywatności + 

materiały marketingowe 
dla małej firmy

 

POBIERZ!

Wypełnij formularz. Materiały otrzymasz OD RAZU.