Jesteś właścicielem strony www lub bloga i zastanawiasz się czy link w artykule kierujący do strony z hazardem lub bukmaherką jest legalny? I czy jest traktowany jak reklama? I czy zamieszczając sam link, w artykule niezwiązanym z hazardem, można kreatywnie „obejść” ustawę hazardową? Niestety. Nie mam dla Ciebie dobrych informacji.
Link JEST traktowany tak samo jak REKLAMA
Bez względu na formę i treść artykułu jeżeli link prowadzi do strony:
- Kasyna
- Gier hazardowych
- Zakładów bukmaherskich
- Stron z porównywarkami wyżej wymienionych
Nie możesz go zamieścić, jeśli podmiot linkowany nie znajduje się na liście Ministerstwa Finansów i nie ma zgody na reklamowanie się w Polsce.
Forma artykułu NIE MA znaczenia. Jeśli link prowadzi do strony z hazardem lub zakładami — nie możesz go zamieścić
Zakaz dotyczy to również form kreatywnego obejścia tych rozwiązań, takich jak podlinkowanie słowa kluczowego (kasyno, zakłady) w innym kontekście, gdy artykuł „neutralnej” tematyki.
Przykład:
Artykuł jest poświęcony atrakcjom turystycznym Monako i pozornie w ogóle nie jest związany z hazardem. Nie zachęca do odwiedzenia kasyn, nie reklamuje żadnego z nich. Linkujemy w nim hasło „Kasyno” w kontekście: Monako jest światową stolicą hazardu. Turyści chętnie odwiedzają kasyna (i tu linkujemy do strony z kasynem lub porównywarką kasyn).
Takie działanie jest również sprzeczne z prawem i stanowi naruszenie przepisów ustawy o grach hazardowych.
Podstawa prawna tych rozwiązań
Niestety, choć zwykle ustawodawca zdaje się nie nadążać za cyfryzacją przestrzeni publicznej i prawo bywa archaiczne, to w tym przypadku jest ultraprecyzyjny i nie pozostawił żadnych wątpliwości:
1. Ustawa o grach hazardowych:
6. Przez reklamę gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach rozumie się publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych lub symboli graficznych i innych oznaczeń z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych podmiotów prowadzących działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach oraz informacji o miejscach, w których takie gry lub zakłady są urządzane, i możliwościach uczestnictwa.
7. Przez promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach rozumie się publiczną prezentację tych gier lub zakładów, rozdawanie rekwizytów z nimi związanych, wręczanie żetonów lub dowodów uczestnictwa w tych grach albo ich sprzedaż w miejscach publicznych, a także inne formy publicznego zachęcania do uczestnictwa w nich lub przekonywania o ich zaletach bądź zachęcania do wstępu do kasyn gry lub punktów przyjmowania zakładów wzajemnych.
8. Za reklamę i promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach uważa się również reklamę i promocję produktów i usług, których nazwa, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie wykorzystuje podobieństwo lub jest tożsame z oznaczeniem gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier na automatach, kasyna gry lub punktu przyjmowania zakładów wzajemnych albo z firmą, nazwą lub oznaczeniem podmiotu prowadzącego działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach.
9. Za reklamę i promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych oraz gier na automatach uważa się również reklamę i promocję podmiotów, których wizerunek reklamowy wykorzystuje podobieństwo lub jest tożsamy z oznaczeniem gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier na automatach, kasyna gry lub punktu przyjmowania zakładów wzajemnych albo z firmą, nazwą lub oznaczeniem podmiotu prowadzącego działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier na automatach lub innym symbolem obiektywnie odnoszącym się do takich oznaczeń.
2. Artykuł ze strony Ministerstwa Finansów
Warto też spojrzeć na ten artykuł o zakazie promocji i reklamy gier hazardowych w internecie, przygotowany przez Ministerstwo Finansów.
Wyczytamy w nim:
Szczegółowa definicja reklamy i promocji została zawarta w ustawie o grach hazardowych (art. 29 ust. 6-9). Zgodnie z przepisami ustawy reklamą jest m.in. publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych, symboli graficznych i innych oznaczeń związanych z grami hazardowymi albo podmiotami urządzającymi te gry, w tym zamieszczanie linków przekierowujących na strony internetowe podmiotów świadczących usługi w zakresie gier hazardowych. Z kolei przez promocję należy rozumieć m.in. zachęcanie do uczestnictwa w grach hazardowych, przekonywanie ludzi o zaletach tych gier albo zachęcanie do wstępu do miejsc, gdzie organizowane są gry hazardowe.
Podsumowanie
Bardzo mi przykro, ale nie ma żadnej prawniczej sztuczki, ani kreatywnego sposobu, by te obostrzenia w sposób legalny obejść.
Wniosek jest prosty. Jeśli link prowadzi do strony z hazardem lub bukmaherką i firma taka NIE MA ZGODY na reklamowanie się w Polsce ze strony Ministerstwa Finansów, nie możesz takiego linka zamieścić w artykule na swojej stronie. Bez względu na formę i treść artykułu.