Wideomarketing to nieodzowny element strategii marketingowych w dzisiejszych czasach. Filmy są coraz bardziej popularnym sposobem dotarcia do klientów i zbudowania lojalnej społeczności wokół marki, można nawet pokusić się o stwierdzenie, że dziś już to niezbędny element marketingu produktów i usług. W tym artykule przedstawię Ci kilka prostych sposobów na zwiększenie zaangażowania Twoich widzów.
Jak sprawić by widzowie obejrzeli nasze firmy z zapartym tchem od pierwszej do ostatniej sekundy?
- Od razu przykuj uwagę — masz 3 sekundy, by widz zdecydował, czy chce obejrzeć Twój film. Wykorzystaj intrygujące wizualizacje, pytania, czy obietnice korzyści, jednocześnie szybko wprowadzając go w temat, by zwiększyć szanse na zainteresowanie całością filmu.
- Wykorzystaj storytelling — opowiedz historię, która wzbudzi w nim emocje i będzie chciał jej wysłuchać od początku do końca.
- Wykorzystaj humor — nie bój się żartować, rób to jednak z wyczuciem!
- Podaj interesujące informacje — dane, porównania, ciekawostki, liczby. Ludzie uwielbiają dowiadywać się czegoś nowego i zaskakującego!
- Wykorzystaj Call to Action (wezwanie do akcji) – zakończ materiał wideo wezwaniem do akcji, takim jak “Polub, skomentuj, udostępnij!”.
- Zadbaj i jakość obrazu i dźwięku — żeby ludzie czerpali przyjemność z oglądania Twoich filmów, muszą Cię dobrze słyszeć, a kadr musi wyglądać profesjonalnie. Tutaj dowiesz się jak stworzyć domowe ministudio, by ten efekt osiągnąć.
Skorzystaj ze spisu treści i przeczytaj więcej informacji o interesującym Cię akapicie:
1. Przykuj uwagę
Zwróć uwagę na pierwsze kilka sekund Twojego materiału wideo. Właśnie ta pierwsza chwila jest bardzo ważna, ponieważ to właśnie wtedy widz decyduje, czy warto poświęcić czas na dalsze oglądanie. Aby zwiększyć szanse na to, że widz pozostanie z Tobą na dłużej, warto zadbać m.in. o te dwa elementy.
- Po pierwsze, ważne jest, aby w tych pierwszych sekundach wzbudzić zainteresowanie widza. Możesz to zrobić na kilka sposobów – poprzez ciekawe wizualizacje, zadanie pytania, lub pokazanie, co widz otrzyma z Twojego materiału. Pamiętaj jednak, aby te pierwsze sekundy były zgodne z tematem Twojego materiału wideo i nie wprowadzały widza w błąd.
- Po drugie, staraj się jak najszybciej wprowadzić widza w temat materiału. Jeśli widz zrozumie, o czym jest Twój film od razu, z większą chęcią będzie kontynuował oglądanie.
Przykład chwytliwego nagłówka?
Spróbuj tych metod: “3 sposoby na o których nie wiedziałeś!”, “Tego nie rób, jeśli nie chcesz __ (np. …tracić klientów, albo …przepłacać za reklamę)”.
2. Wykorzystaj storytelling
Opowieść, która poruszy widza emocjonalnie, zdecydowanie zwiększa szanse na to, że widz zapamięta Twój film i będzie chętnie wracał do Twoich treści. Aby skutecznie wykorzystać storytelling, pamiętaj o kilku zasadach.
- Po pierwsze, opowieść powinna być spójna i dobrze przemyślana. Staraj się, aby każdy element opowieści prowadził do celu, który chcesz osiągnąć. Jednocześnie pilnuj, by nie rozbudować historii za bardzo, by nie stracić uwagi widza.
- Po drugie, pamiętaj o emocjach. Opowieść powinna poruszać widza emocjonalnie, a nie tylko przekazywać suchą informację. To nie znaczy, że historia ma być smutna. Emocje to też: zaskoczenie, ekscytacja, radość, złość.
- Po trzecie, wykorzystaj odpowiedni ton głosu i tempo mówienia, aby opowieść była przystępna i łatwa do zrozumienia. Staraj się nie mówić szybko i unikaj monotonnego tonu. Pomaga w tym np. robienie czegoś w trakcie opowiadania i zmienianie co jakiś czas ujęcia kamery – zobacz jak to zrobiłem w tym filmie
Przykład storytellingu:
“Go big or go home” – to hasło seryjnego przedsiębiorcy Marcina Kokoszki, którego historia zawodowa jest zaskakująca niczym amerykański film. Od miliona długu, przez wspólną książkę z Kamilą Rowińską, aż po 11 firm prowadzonych jednocześnie, Marcin to człowiek, który realizuje swoje pomysły szybko i bezkompromisowo. Jego autorski i świetnie oceniany “12 tygodniowy program rozwoju swojej firmy” to kurs, który powstał w 2 tygodnie tytanicznej pracy z nagraniami i już w pierwszej edycji okazał się dużym sukcesem. Nie byłoby to możliwe, gdybyśmy wcześniej nie przygotowali dla niego dedykowanej przestrzeni do nagrywania – własnego mini-studio, które uwolniło go od konieczności umawiania się z ekipą filmową i rezerwowania specjalnych dni w biurze, by nikt nie przeszkadzał podczas nagrań. Dzięki temu, że studio znajduje się blisko jego domu, mógł w zaledwie 14 dni nagrać ponad 70 lekcji wideo i pomóc dziesiątkom przedsiębiorców rozwinąć ich firmy. Po przeprowadzce do Chorwacji mocno odczuł brak własnego studia na miejscu i już rozmawiamy o możliwościach budowy studia nieopodal Zadaru 🙂
3. Wykorzystaj humor
Humor to świetny sposób na przyciągnięcie uwagi widza, jednak trzeba pamiętać, że nie każdy typ żartów czy poczucie humoru pasuje do Twojej grupy docelowej.
- Po pierwsze, dopasuj humor do tematu Twojego materiału wideo i grupy docelowej.
- Po drugie, pamiętaj, żeby nie przesadzać z żartami, aby nie odwrócić uwagi od głównego tematu.
- Po trzecie, pamiętaj, że humor powinien być odpowiedni do sytuacji, w której się znajdujesz. Niektóre tematy mogą być na tyle poważne, że używanie humoru może być nieodpowiednie.
Pamiętaj! Poczucie humoru to sprawa bardzo indywidualna.
4. Podaj interesujące informacje
Ludzie lubią się uczyć i poznawać nowe rzeczy. Jeśli Twoje materiały wideo są pełne wartościowych informacji, to z pewnością przyciągną uwagę widza. Nie zapomnij jednak, aby przedstawić te informacje w sposób przystępny i zrozumiały dla Twojej grupy docelowej.
Podobnie jak przy storytellingu – nie rozbudowuj za bardzo!
Bardzo skomplikowane zagadnienie inflacji przedstawione w przystępny sposób znajdziesz TUTAJ.
5. Wykorzystaj Call To Action
To ważne, aby zakończyć materiał wideo wezwaniem do akcji, czyli zachęceniem widza do wykonania określonej czynności, np. do polubienia, skomentowania lub udostępnienia materiału. Dzięki temu zwiększysz szanse na interakcję widzów z Twoim materiałem.
Przykład wezwania do działania (CTA): “Obejrzyj cały odcinek na YouTube!”, “Zapisz ten post, by łatwo do niego wrócić!”.
Ostatnia wskazówka dotyczy nie tyle budowania zaangażowania, co tworzenia jakościowych materiałów w ogóle:
6. Zadbaj o jakość dźwięku i obrazu
Nic tak nie odstrasza widza, jak słaba jakość wideo i dźwięku. Aby uniknąć takiej sytuacji, użyj odpowiedniego sprzętu. Dobry mikrofon zdecydowanie wpłynie na jakość dźwięku. W odpowiednio oświetlonym pomieszczeniu Twój film będzie wyglądał o wiele lepiej. A więc potrzebny jest sprzęt. Ale czy na pewno?
Sprawdź darmowy webinar o tym jak przygotować domowe Mini-Studio
Zobacz nagranie darmowego webinaru o tym jak przygotować domowe ministudio:
Zapisz się na na webinar TUTAJ
Przykłady odpowiedniej konfiguracji sprzętu możesz znaleźć w kursie “Twoje Mini-Studio”, o którym przeczytasz za chwilę.
Wszystkie powyższe podpowiedzi są bardzo istotne dla publikowania skutecznych treści biznesowych w formie wideo.
Ale równie ważna jest szybkość ich tworzenia! Mało kto wie, że najbardziej efektywnym i jednym z kluczowych elementów skutecznej strategii wideomarketingowej jest posiadanie własnego mini-studio do nagrywania profesjonalnych materiałów wideo.
Domowe studio czy studio w biurze to idealne rozwiązanie dla biznesów, które chcą zwiększać zasięgi, budować zaufanie i sprzedawać więcej bez konieczności inwestowania dużych sum w angażowanie ekipy filmowej czy wynajem profesjonalnego studia.
Dzięki skonfigurowaniu swojego studio możesz samodzielnie tworzyć i publikować wartościowe treści, które przyciągną uwagę Twoich klientów i zwiększą ich zaangażowanie.
O autorze wpisu gościnnego
Na co dzień zajmuję się produkcją i montażem filmowym, oraz pomagam przedsiębiorcom tworzyć treści wideo wzmacniając wizerunek profesjonalisty i autorytetu w ich branżach. Jeśli podoba Ci się jakość moich filmów i grafik i chcesz poprawić lub nauczyć się tworzyć swoje treści wideo wysokiej jakości to zapraszam do zapisania się na mój newsletter na stronie stasz.net, a także do grupy facebookowej Wideo dla Biznesu i Przedsiębiorców.
Możesz mnie również znaleźć na YouTube i Facebook, a ostatnio nawet na TikTok – ponieważ testuję potencjał tego serwisu w kontekście przydatności dla różnych branż biznesowych.
Do zobaczenia!