Czy konsumentowi, który zakupił towar w naszym sklepie przez internet, należy zwrócić koszty przesyłki? Tak, ale tylko do określonej kwoty. I NIE zwracamy kosztów, jakie musi ponieść, by odesłać towar. Po więcej szczegółów — zapraszam do krótkiego artykułu.
Jakie koszty należy zwrócić konsumentowi, który odstąpił od umowy i chce odesłać towar?
Zacznijmy od tego, że w przypadku zamówienia mamy dwa koszty wysyłki:
1. Mamy koszt wysyłki, kiedy wysyłamy towar DO KLIENTA — i za to musimy klientowi zwrócić koszty wysyłki.
2. Mamy koszt wysyłki, kiedy KLIENT WYSYŁA TOWAR DO NAS — tu NIE musimy zwracać klientowi kosztów wysyłki.
Jeżeli klient chce skorzystać z prawa do odstąpienia umowy do 14 dni to:
- Zwracamy wyłącznie koszty przesyłki OD NAS DO KLIENTA (cenę jaką zapłacił podczas do zakupów w sklepie na poziomie koszyka)
- Ważne! Sprzedawca nie musi pokrywać opcji premium w dostawie. Zwraca kwotę najtańszego rodzaju wysyłki (czyli jeżeli konsument zamówił kuriera z doręczeniem, a mamy w ofercie zwykły list pocztą — zwracamy do kwoty wysyłki tego listu)
- Klient może oddać towar osobiście, a jeśli chce go wysłać DO SKLEPU — robi to na swój koszt
Przykład zwrotu kosztów przesyłki — jak to działa?
- Konsument zakupił w sklepie ogrodniczym nasiona dyni gigantów za 10 zł, jednak zapomniał, że nie posiada ogródka w bloku i nie ma gdzie ich zasadzić.
- Wybrał przesyłkę kurierem z doręczeniem do rąk własnych za 25 zł.
- Koszt zamówienia i wysyłki (razem) wyniósł 35 zł.
- Konsument podjął decyzję o odstąpieniu od umowy.
- W ofercie sklepu jest kilka opcji zamówienia paczki (paczkomat, kurier, zwykły list polecony).
- Najtańsza przesyłka, jaka jest dostępna w sklepie podczas zamówienia nasion dyni gigantów to wysyłka zwykłym listem z Poczty Polskiej za 5 zł.
- Sklep więc oddaje klientowi koszt zakupu nasion (10 zł) i koszty najtańszej wysyłki (5 zł) – razem 15 zł zamiast 35 zł, które klient zapłacił.
- Dodatkowo klient musi zapłacić za wysyłkę towaru do sklepu.
- Podsumowując — nie była to jego transakcja życia.
Zwrot towaru zakupionego przez internet — podstawa prawna
Mówi o tym art. 33 praw konsumenta: „Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia towaru inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów”.
Na podstawie art. 34 ust. 2 praw konsumenta to na konsumencie ciążą bezpośrednie koszty zwrotu (odesłania) towaru.
Masz inne pytania związane z koniecznością zwrotu towarów lub odstąpieniem od umowy?
Napisz w komentarzu!
Potrzebujesz regulamin sklepu?
Jeżeli potrzebujesz regulamin sklepu lub wysyłki newslettera w rozsądnej cenie (jednej z najlepszych na rynku), gdzie wdrożenie zajmie Ci jeden dzień, sprawdź tu: