Zablokowane konto reklamowe na Facebooku – co zrobić?

Zablokowane konto reklamowe na Facebooku – co zrobić?

Zablokowali Twoje konto reklamowe w menadżerze reklam na Facebooku i nie wiesz co zrobić i czy można je odblokować? Zapraszam do lektury krótkiego artykułu, który może Ci podpowiedzieć jak sobie poradzić w takiej sytuacji.

Dlaczego zablokowali konto reklamowe na Facebooku? Jaka jest przyczyna blokady?

Jeżeli Twoje konto zostało zablokowane i chcesz się dokładnie dowiedzieć, co dokładnie w Twojej reklamie było przyczyną (wpis, obrazek) – mam dla Ciebie dwie wiadomości: złą i złą.

Pierwsza wiadomość brzmi – nie ma możliwości sprawdzić, co dokładnie było w Twojej reklamie nie tak. Druga wiadomość odpowiada na pytanie – dlaczego nie ma możliwości sprawdzenia? Odpowiedź brzmi – bo nie.

Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

I to jest w tym wszystkim najgorsze. Komunikat jest krótki – konto zostało zablokowane, bo nie spełnia standardów społeczności. Franz Kafka w czystej postaci.

Jaśnie Pan i Władca miliardów kont nie raczy informować klientów dlaczego uznał, że ci łamią standardy społeczności. Wiem, że z z mojego artykułu przebija rozgoryczenie, ale nie jestem w stanie pojąć, jak można podgryzać gałąź, na której się siedzi.

Jak można być takim hipokrytą. Dlaczego?

Z jednej strony włodarze i marketingowcy Facebooka zachłystują PR-ową nowomową o sprawiedliwości, wyznaczaniu kierunków rozwoju, ułatwianiu kontaktu, otwieraniu społeczności, globalnej odpowiedzialności, społecznej misji…

Z drugiej strony gardzą swoimi klientami, nawet nie udając, ze przejawiają jakąkolwiek intencję, by im pomóc.

Z czego to wynika?

Bo mogą sobie na to pozwolić. Bo stać ich na to. Bo są biegli w Excelu i łatwo liczą zyski oraz straty. Przy swojej obecnej pozycji, astronomicznych wpływach, Facebook narzuca warunki gry. A odrzucone kampanie nie uszczuplają znacznie budżetu – mimo pozornej utraty dochodów.

Dlaczego pozornej?

Dużo ważniejsza od utraconych pieniędzy jest chęć chęci maksymalizacji zysku opierająca się na zautomatyzowaniu procedur. Taniej jest stworzyć pozory moderacji i karać klientów jak leci, nawet kosztem tego, że oberwą ci, którzy nie zawinili, niż utrzymywać rozległy, bardzo kosztowny dział pomocy (dla każdego kraju w ojczystym języku), który faktycznie zająłby się sprawą i służył pomocą klientom.

Schemat wydaje się wyglądać tak: na pierwszym froncie działa bot, który odpisuje wszystkim tak samo, z automatu odrzucając odwołania. Drugi etap, dla wyjątkowych upierdliwców,  to grupa pracowników ( pracująca być może w jakimś egzotycznym kraju), których jedynym zadaniem, po „przeanalizowaniu” sprawy jest wysyłanie w odpowiedzi gotowych formuł odpowiedzi kopiuj/wklej.

Jak to wyglądało u mnie?

Moje konto funkcjonowało od 2014 roku. Na początku tworzyłem posty fanowsko dla Magicznych Lat 90, później zacząłem mocno reklamować inne strony (swoje i klientów). Najwięcej poświęcałem uwagi Stopnadwadze.pl – dzięki reklamom chciałem na niej nabić jak największą liczbę fanów i zapisów na newsletter. Później rozpocząłem reklamę płatnych elementów: diet, przepisów na zdrowe desery i poradnika trzymania dobrej formy. Gdy tylko pojawiła się opcja założenia Menadżera Firmy Facebooka (o nim niżej) – przeniosłem do niego konto stron wraz ze wszystkimi ustawieniami.

Choć mogę gdybać co przyczyniło się do mojej zguby – przypuszczam,  że właśnie to strona Stopnadwadze.pl.

Dlaczego?

Mocno reklamowaliśmy na niej diety – w tym redukcyjną na 4 tygodnie 1200/1600 kalorii. Co śmieszne, robiliśmy to od przez 3 lata w okresie styczeń – kwiecień. Z tymi samymi kampaniami, grupami docelowymi. Zawsze na początku roku kopiowałem ustawienia, zostawiałem teksty, zmieniałem tylko datę na obrazku ilustrującym post.  I owszem zdarzały się blokady pojedynczych reklam. Gdy nie zostały dopuszczone do publikacji, szybko redagowałem i zmieniałem wskazane treści (oczywiście intuicyjnie musiałem się domyślać, które są złe) i całość hulała bez problemów. Ktoś więc z Facebooka je zatwierdzał i nie widział w nich problemu.

W tym roku (2019) z dnia na dzień otrzymałem komunikat o zawieszeniu permanentnym konta reklamowego. Z tymi samymi reklamami, do tych samych kampanii, które były wykorzystywane w zeszłym roku.

I chodzi o ten paradoks – coś co w Facebooku uznawali w zeszłym roku i przechodziło proces moderacji pojedynczych reklam (czyli po poprawkach były OK, działały), nagle okazało się powodem do zamknięcia konta.

Zablokowane konto na Facebooku.
Konto firmowe zablokowane i tyle.

Skąd się domyślam, że chodziło reklamy diet, a nie innych rzeczy (klientów lub Sardynek)? Na początku  2019 nie reklamowałem nic innego, tylko diety. Przeznaczyłem większe środki i dotarłem do szerszego grona klientów – więc domyślam się, że to właśnie reklamy diet były głównym powodem blokady (prawdopodobnie zgłaszane w dużej ilości przez użytkowników – reklamy ściągnęły na siebie dużą ilość  hejtu, gdyż zarzucano nam, że namawiamy do permanentnej głodówki oferując dietę 1200/1600 kalorii).

Oczywiście próbowałem się odwołać. Wysłałem opis problemu, pierwszą odpowiedź dostałem po 3 dniach. Negatywną. Na kolejne dwa odwołania dostałem dokładnie te same odpowiedzi (wklejone gotowe formuły). Odpowiedzi były podpisane tylko imionami (bez nazwisk i jakichkolwiek danych kontaktowych). Kolejno odpisywali mi tajemniczy: Maya, Lara, Leo.

Przykład wiadomości wysłanej przy blokadzie konta na Facebooku.
Kopię tej samej wiadomości dostałem od trzech różnych osób.

Na całe szczęście mam jeszcze konto prywatne, które nie zostało zablokowane, i którego obecnie używam do reklamowania, choć zachowawczo na Stopnadwadze.pl nie będę już puszczał żadnych reklam.

Jak się odwołać od decyzji o zablokowaniu konta na Facebooku?

Niestety, gdy Twoje konto zostało zablokowane, szanse na jego odblokowanie w niezmienionej formie są mizerne.

Gdy zablokowali konto w moim menadżerze firmy, naturalnie zacząłem szukać sposobu, by je odblokować. Trafiłem na kilkanaście artykułów i tematów na forach (po polsku angielsku). Wniosek? Większość osób, które były w podobnej sytuacji, pisały, że mimo odwołań i obszernych wyjaśnień, musieli pogodzić się z szybkim i zdecydowanym, negatywnym rozpatrzeniem sprawy.

Poczuli wzgardliwą moc przedmiotowego traktowania przez facebookowy support.

Mieli wrażenie, że przy pierwszym zgłoszeniu odpisał im automat, a treść odpowiedzi nijak nie przystawała do problemu. Dopiero po wysyłaniu ponagleń i ponownych zawiadomień, styl odpowiedzi zdawał się sugerować istotę ludzką siedzącą po drugiej stronie monitora. Ale tylko czasem i tylko zdawał się.

Cóż zatem czynić? Czy się odwołać?

Uważam, że tak. Mimo wszystko spróbuj się odwołać. Sugeruję odwołanie napisać po angielsku (bo centra pseudomoderacji mieszczą się poza granicami Polski). Nie odpisuj na gorąco, nie oskarżaj, nie wyzywaj. Siądź na spokojnie, przejrzyj kampanie i reklamy, przeanalizuj je.

Sprawdź następujące rzeczy w reklamach:

1. Czy jakaś porusza kontrowersyjny temat (religia, szybkie zarabianie pieniędzy, diety cud, broń, rzeczy do świntuszenia dla dorosłych, kredyty, fake newsy)? Pamiętaj, że obecnie w kulturze anglosaskiej możemy spotkać się z tym, że istnieje cała gama tematów uznawanych za trudne i opresyjne, które w naszej kulturze są rozumiane jako naturalne, bezproblemowe i zwykłe. Pełną listę tematów zakazanych przez Facebooka znajdziesz tutaj.

2. Czy kierowałeś jakieś ataki personalne – pod adresem konkretnych grup społecznych (zwłaszcza tych, które przez włodarzy Facebooka są faworyzowane)? Czy w reklamach pozwalałeś sobie na niecne/wulgarne przytyki i żarty wobec innych osób, zachowań społecznych?

3. Czy Twoje reklamy mogły prowokować innych, wywoływać wstręt, oburzenie? Czy dałeś powód użytkownikom, że masowo zgłaszali Twoje reklamy moderacji?

Odwołanie od blokady konta na Facebooku.
Staraj się jak najdokładniej po angielsku opisać co się stało i dlaczego Cię zablokowali.

Zrób uczciwy wobec siebie rachunek sumienia. Schowaj ego i dumę do kieszeni.

Zapomnij o zdaniu „przecież to nic takiego”. Postaraj się namierzyć reklamy, które mogą być problematyczne. Następnie wypełnij formularz pomocy technicznej i dokładnie opisz sprawę.

Kajaj się, przeproś, napisz, że Ci przykro, że nie miałeś zamiaru wywołać kontrowersji, że dokładnie znasz standardy społeczności, że się poprawisz. Napisz co źle zrobiłeś w reklamach, dlaczego, jak to poprawisz. Im więcej, obszerniej, tym lepiej.

I czekaj na odpowiedź.

Niestety, ta zwykle bywa negatywna.

Odrzucili moje odwołanie na Facebooku – co zrobić? Jak żyć? Jak reklamować się dalej?

Domyślam się, że powyższe utyskiwania średnio Cię interesują drogi czytelniku. Ty chcesz wiedzieć jedną rzecz – co zrobić, by dalej się reklamować. Gdyż… co tu dużo mówić, Facebook dalej  jest jedną z najlepszych platform reklamowych. Niżej znajdziesz kilka sposobów, które pomogą Ci obejść blokadę konta w menadżerze reklam.

I ktoś może zadać pytanie – czy takie podpowiedzi są etyczne?

Musisz odpowiedzieć sobie na to pytanie sam.

Ja pozwolę sobie na odbicie piłeczki i zapytam w ten sposób: czy postępowanie Facebooka jest etyczne i fair wobec klientów? Czy w porządku jest tak chamskie traktowanie kogoś, kto poświęca pieniądze, czas na szkolenia, czas spędzony przy ustawianiu kampanii? Czy jest OK, gdy jednego dnia otrzymujesz komunikat: Super, cieszymy się, ze jesteś członkiem naszej społeczności, pomagasz nam tworzyć Facebooka!,  a drugiego, bez ostrzeżenia Elo, właśnie zablokowaliśmy ci konto, nie powiemy dlaczego. Ta decyzja jest ostateczna, pogódź się z nią. Spadaj na drzewo frajerze!

Czy etyczne jest okradanie klienta, gdy czas i pieniądze poświęcone na tworzenie i rozwój kampanii facebookowych, mógł poświęcić na doskonalenie umiejętności w innym obszarze reklamy internetowej?

I nie chodzi mi o to, że Facebook blokuje konta. Jest dla mnie oczywiste, że mogą i powinni to robić. To ich obowiązek!

Chodzi mi tylko o formę w jakiej się to odbywa. Bez uprzedzenia, z fikcyjną możliwością odwołania od decyzji.

Bez żadnego wyjaśnienia, wskazania co poszło nie tak i co najgorsze – przy pełnym braku możliwości naprawienia błędu.

Czyż nie lepiej by wyglądał taki komunikat w formie: Zablokowaliśmy Ci konto na 30 dni, bo popełniłeś takie błędy: błąd 1, błąd 2, błąd 3. Popraw je i poproś o ponowne zweryfikowanie. Gdy błędy będą zgodne z naszą polityką przygotowaną dla reklamodawców – za 30 dni konto zostanie przewrócone. W przypadku ponownego ostrzeżenia zablokujemy je na 60 dni. Gdy zwrócimy ci uwagę 3 raz – zostanie zablokowane permanentnie.

Marzenie ściętej głowy.

Co zatem zrobić, gdy konto zostało zablokowane? Niżej znajdziesz 5 podpowiedzi, z czego pierwsze dwie są zdecydowanie najbardziej interesujące. 

Przy wykorzystaniu poniższych metod, pamiętaj o najważniejszym – musisz przeglądnąć reklamy i zmienić treści / obrazki tych, które można uznać za niezgodne z polityką Facebooka – w przeciwnym wypadku, gdy będziesz dalej próbował przeforsować te same pomysły – ban jest bardziej niż pewny.

1. Wysyłaj reklamy z innego konta

a) Utworzenie drugiego konta profilowego i podpięcie do niego kampanii 

Niektórzy radzą sobie z banem w ten sposób, że tworzą drugie konto profilowe, na inny adres e-mail. Następnie z poziomu tego utworzonego alter ego konta odpalają reklamy. Czasem ta metoda działa, czasem nie. Może się zdarzyć tak, że Facebook namierzy niecną praktykę (na podstawie IP – czyli adresu internetowego, wprowadzonych danych firmy – tu zdania są podzielone).

Następnie poprosi Cię o skan dowodu i znowu zablokuje konto reklamowe przypisane do drugiego konta.

b) Skorzystanie z konta prywatnego znajomego / kogoś z rodziny 

Drugim pomysłem może być wykorzystanie już istniejącego konta prywatnego,  kogoś ze znajomych lub rodziny i z jego profilu ustawianie kampanii. Tak, wiem, że logowanie się na czyjeś konto łamie wszystkie konwencje i rady dotyczące bezpieczeństwa. Rodzi ryzyko wglądu w korespondencję prywatną. Ale być może masz kogoś w rodzinie, komu jakiś czas temu konto zostało założone pro forma, kto go w ogóle nie używa i konto jest martwe? Jak poszperasz w pamięci, na pewno znajdziesz kogoś takiego – rodzice, babcia, ciocia, wujek.

Trzecim sposobem jest powrót do reklam z konta prywatnego – jeżeli korzystałeś z opisanego niżej Menadżera firmy, i on został zablokowany (tak było w moim przypadku), możesz zacząć korzystać z kampanii na poziomie swojego konta prywatnego.

2. Stwórz konto – menadżer firmy i zostań jednym z administratorów

Obecnie na Facebooku możemy publikować reklamy na dwóch poziomach – kontach prywatnych użytkowników oraz w menadżerze firmy. Menadżer firmy to kolejny, wyższy poziom zarządzania kampaniami. Ma ułatwić pracę organizacjom, które administrują wieloma różnymi fanpageami. Tu przeczytasz więcej o menadżerze firmy na Facebooku.

Jeżeli nie masz zablokowanej możliwości – możesz utworzyć samo konto menadżera firmy i podpiąć do niego fanpage, który chcesz reklamować.

Jeżeli nie masz możliwości utworzenia, bo opcja ta została zablokowana, Menadżera firmy w Facebooku – możesz poprosić zaufaną osobę z kontem, by takiego utworzyła, dodała do niej Twój fanpage (będzie musiała zostać administratorem Twojej strony na Facebook) i następnie udostępniła Ci konto Menadżera firmy.

3. Rozważ inne metody reklamy

Na Facebooku świat się nie kończy – może warto spróbować innych reklam? Reklama Google czy LinkedIn też wydaje się kusząca i przy odpowiednim zaangażowaniu może również przynieść rozsądne efekty.

4. Idź w wyniki organiczne Google. Buduj listę!

Chyba najważniejsza rzecz – warto sobie wziąć nauczkę na przyszłość, i gdy podejmujesz kolejne działania reklamowe – nie opieraj się tylko na jednym źródle ruchu, do tego tak niepewnym jak Facebook. Zacznij jak najszybciej budować własną listę mailingową oraz przyłóż się bardziej do wzrostu z samej wyszukiwarki Google.

5. Zleć na zewnątrz

No cóż, ostatni i najdroższy sposób to zlecenie kampanii profesjonalnej agencji, która zajmuje się obsługą Facebooka. Kosztem takiego działania są wysokie ceny obsługi, co w przypadku małych fanpage’y jest moim zdaniem całkowicie nieopłacalne.

A jak u Was z blokowaniem kont?

Zablokowali Twoje konto? Pisałeś odwołanie? Jak sprawa się zakończyła? Napisz w komentarzu i daj znać innym. Może Twoje doświadczenie komuś pomoże.

Oceń artykuł
[Głosów: 3 Średnia: 5]

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap nowych tekstów!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o