Czy buty kupione w sklepie internetowym mogę oddać? [Pytanie czytelnika]

Czy buty kupione w sklepie internetowym mogę oddać? [Pytanie czytelnika]

Zakupy przez internet i zwrot towaru – temat wracający, jak bumerang, ale bardzo ważny z punktu widzenia przedsiębiorcy, jak i konsumenta. Warto mu poświęcić czas po raz kolejny.

Dostaliśmy pytanie od naszego czytelnika Krzyśka, który planuje zakup butów przez internet i ma problem, bo jak wiadomo but przed zakupem warto przymierzyć.

Czytelnik napisał do nas w następujący sposób:

…jak wygląda sprawa kupna butów przez internet? Chodzi o to, że wybrałem sobie model – to specjalne buty sportowe, którego nie można nigdzie dostać u mnie w okolicy. Mogę go kupić tylko przez internet, w sklepie na drugim końcu Polski. Chciałbym zamówić, ale co jeżeli nie będą pasować? Mogę je normalnie rozpakować, przymierzyć i jeżeli nie będą pasować – to odesłać? Czy na to jest jakaś gwarancja? Co jeżeli sprzedawca nie będzie chciał mi ich przyjąć?

Pierwsza najważniejsza sprawa, o której należy pamiętać przy sprzedaży poza siedzibą przedsiębiorcy (dotyczy nie tylko sprzedaży internetowej, ale również akwizycji lub sprzedaży „nieszczęsnych garnków” na różnego rodzaju pokazach) – konsument ma prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni kalendarzowych bez podawania przyczyny. Te 14 dni liczymy od dnia odebrania towaru, a nie od dnia dokonania zakupu (dokonania zapłaty).

W tym miejscu warto zaznaczyć ważną rzecz, która dotyczy sprzedaży/zakupów w sklepie stacjonarnym – w takim przypadku żaden przepis Kodeksu Cywilnego nie zobowiązuje sprzedawcy do przyjmowania zwrotu.

[gdlr_accordion style=”style-1″ initial=”1″]
[gdlr_tab title=”PRZEDSIĘBIORCO PAMIĘTAJ!”]Konsument musi być zawsze przed zakupem na odległość poinformowany o prawie do zwrotu towaru. W innym wypadku czas na zwrot towaru zostaje wydłużony do 12 miesięcy. Więcej na ten temat można przeczytać na stronie Urzędu Ochrony konkurencji i Konsumentów, punkt 1.)[/gdlr_tab]
[/gdlr_accordion]

Wracamy do naszego problemu. Mamy wyjaśnioną pierwszą kwestię, czyli możliwość zwrotu towaru. Lecimy dalej.

No tak, można zwrócić towar, ale co w przypadku, gdy towar rozpakujemy?

W naszym konkretnym przypadku mamy do czynienia z butami. Zachowując zdrowy rozsądek, spróbuję opisać ten problem w taki sposób, aby można było go analogicznie odnieść do innych produktów.

Najprościej mówiąc – towar, który został zakupiony przez internet, można przymierzyć/sprawdzić w domu, w taki sam sposób i w takim zakresie, w jakim robimy to w sklepie stacjonarnym.

Odnosząc to do naszego przykładu. Jeśli buty sportowe, np. są do gry w piłkę nożną, to tak, jak w każdym sklepie możemy je wyjąć z opakowania (pamiętajmy, by robić to w taki sposób, aby nie uszkodzić opakowania, chyba że jego konstrukcja tego nie umożliwia) i założyć na nogę, przejść się po domu, nawet podskoczyć. Natomiast zagranie w tych butach meczu, będzie mało rozsądne i będzie wiązało się ze zużyciem obuwia.

W takiej sytuacji sprzedawca może przyjąć zwrot takich butów obniżając kwotę zwrotu o procentowe zużycie. Niestety żaden przepis nie reguluje, w jaki sposób obliczyć procentowe zużycie obuwia.

Przykład drugi – co jeżeli kupię robota kuchennego przez internet?

Przytoczę jeszcze jeden przykład. Sprzedajemy w sklepie internetowym robota kuchennego. W sklepie stacjonarnym oczywiście konsument ma prawo do tego, by ten produkt wyjąć z opakowania, podłączyć i sprawdzić czy wszystko działa. Nie może natomiast w sklepie stacjonarnym przygotować sobie obiadu z jego pomocą.

W związku z tym, analogicznie sprawa wygląda, gdy konsument zakupi takiego robota przez internet. W domu można taki towar rozpakować, podłączyć i sprawdzić czy wszystkie mechanizmy działają. Ale nie mamy prawa przygotować sobie obiadu, i po wszystkim stwierdzić wtedy, że jednak chcemy taki produkt zwrócić.

Sprzedawca NIE MA prawa odmówić przyjęcia zwrotu, o ile zostanie to zgłoszone do 14 dni od otrzymania towaru. Następnie konsument ma kolejne 14 dni na odesłanie towaru.

Podsumowując…

  • Konsument ma prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni od dnia jego otrzymania.
  • Sprzedawca nie ma prawa odmówić przyjęcia zwrotu (są wyjątki do przeczytania na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, punkt 9.)
  • Konsument może sprawdzić/przymierzyć zamówiony towar, ale tylko w takim zakresie, w jakim jest to możliwe w sklepach stacjonarnych.
  • Jeśli przymierzenie/sprawdzenie towaru będzie wykraczać poza przyjęte ramy, konsument będzie musiał zapłacić za procentowe zużycie produktu.

Jeżeli macie jakieś pytania dotyczące reklamacji, gwarancji, zwrotu towaru – piszcie śmiało w komentarzach!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap nowych tekstów!

4
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Michał StanieckoRobbsonTomek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Tomek
Gość
Tomek

Hej, a jak wygląda kwestia opłaty za zwrot? To znaczy, kto ma zapłacić jeżeli chcę odesłać buty? I jeżeli np. wybiorę inny rozmiar (domyślam się, że mogę tak zrobić), kto płaci za drugą wysyłkę z siedziby sprzedającego?

Robbson
Gość
Robbson

Kupiłem na Allegro część do samochodu (do kierownicy) od firmy, która sprzedaje części z wymontowanych aut. Wziąłem fakturę (jednoosobowa działalnosc). Niestety część nie pasuje – czy mogę ją oddać, bo była ze starszego modelu? Czy muszą mi oddać pieniądze albo chociaż przysłac dobrą część? Kto płaci za wysyłkę w tym wypadku?