Księgowość w małej firmie – robić to samemu czy zlecić specjalistom?

Księgowość w małej firmie – robić to samemu czy zlecić specjalistom?

Zatrudnienie księgowego to koszt średnio ok. 3 tysięcy netto miesięcznie. Biuro księgowe „skasuje Cię” z kolei ok. 200-400 zł netto/miesiąc. Koszty są niemałe. Może warto więc zastanowić się nad samodzielnym księgowaniem? Przyjrzyjmy się dokładniej dostępnym w tej materii opcjom!

Choć zatrudnienie księgowego na etat jest rozwiązaniem najdroższym, to nie ma co ukrywać, że także najwygodniejszą… Wówczas bowiem nie zajmujesz się dosłownie niczym, co jest związane z rejestrowaniem i rozliczaniem operacji finansowych firmy.

Nie obchodzą Cię ZUS i Urząd Skarbowy, podatki, składki i terminy. Małą firmę rzadko jednak stać na utrzymanie takiego stanowiska. Poza tym, jeśli biznes jest niewielki, może to się okazać zwyczajnie nieopłacalne. Dlatego warto szukać alternatywnych metod na sprawną księgowość.

Modne słowo: outsourcing

Pierwszą — wartą wzmianki — alternatywą jest zlecenie rozliczeń na zewnątrz, czyli tzw. outsourcing usług księgowych. Usługa wykonywana jest w tym przypadku przez biura rachunkowe, które działają w oparciu o ustawę o rachunkowości, oczywiście uwzględniając znajomość przepisów księgowych. Zwykle prowadzą one w imieniu klientów pełną dokumentację księgowo-rachunkową, rozliczenia podatkowe oraz księgę wynagrodzeń. Poza „pozbyciem” się konieczności dokonywania rozrachunków i rozliczeń, rozwiązanie to ma także inne zalety: nie musisz dokształcać się w zakresie księgowości i rachunkowości.

Co więcej, biuro przechowuje za Ciebie cała dokumentację. Jednym słowem możesz skupić się na innych aspektach prowadzenia firmy. Poza tym eksperci nie tylko reprezentują Cię przed urzędami, ale najczęściej służą również stałym specjalistycznym wsparciem w nietypowych kwestiach związanych z rozliczeniami oraz doradzają przy wyborze rozwiązań podatkowych i finansowych. Jeśli natomiast mielibyśmy skupić się na wadach tego rozwiązania, to do największych zaliczyć można ryzyko wypływu danych finansowych firmy (uwaga: wybieraj biuro z rozwagą!) i wciąż nie najmniejsze koszty z tym rozwiązaniem związane (w przeliczeniu rocznym nawet do niemal 5 tys. zł).

Na koniec jeszcze jednak ważna kwestia: oczywiście, jeśli biuro popełni błąd w rozliczeniu Twojej firmy z organem podatkowym, masz prawo ubiegać się o odszkodowanie, ale pamiętaj — ODPOWIEDZIALNOŚĆ za rozliczenie z fiskusem, jako właściciel firmy, wciąż ponosisz Ty sam!

Zrób to sam

Samodzielne rozliczenia najprościej i najbezpieczniej jest prowadzić z wykorzystaniem programu księgowego. Głównym „zadaniem” w obszarze rachunkowości w małych firmach jest prowadzenie księgi przychodów i rozchodów. To w niej — w oparciu o faktury — księguje się sprzedaż i wydatki.

Także na jej podstawie wylicza się podatki. Jak więc wygląda ten proces, jeśli używamy odpowiedniego oprogramowania? Otóż sprowadza się on do wprowadzenia do programu dokumentów przychodowych i kosztowych. System automatycznie księguje dokumenty, wylicza podatki i generuje deklaracje. Godnym polecenia rozwiązaniem jest np. „Ala – księgowość uproszczona” z serii Streamsoft PCBiznes.

Za pomocą tego oprogramowania można także prowadzić ewidencję środków trwałych. Czy więc ten sposób prowadzenia rozliczeń ma w ogóle jakieś wady? Przede wszystkim trzeba przyznać , że wymaga on poświęcenia sporej ilości czasu oraz zdobywania bieżącej wiedzy z obszaru podatków i rachunkowości. Trzeba mieć również na uwadze, że na nas spoczywa obowiązek dotrzymywania terminów oraz odpowiedniego przechowywania dokumentacji.

Nie powinno to jednak przysłaniać nam zalet tej opcji, tj. możliwości stałego monitoringu finansów własnego przedsiębiorstwa oraz ogromnej oszczędności (za licencję zapłacimy najwyżej kilkadziesiąt zł), która daje możliwość inwestycji środków w rozwój i innowacje.

Wpis przygotowany przez partnera serwisu 


Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap nowych tekstów!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o