Gwarancja

Gwarancja

Chcemy kupić telewizor, wchodzimy do sklepu, zaczynamy porównywać parametry, ceny… i czas trwania gwarancji. Tak, gwarancja jest dzisiaj jedną z tych dodatkowych cech, która przekonuje konsumenta do zakupu towaru danego producenta bądź też w danym sklepie. Czym więc ona dokładnie jest? Czy są jakieś ogólne przepisy ją regulujące? Kogo dotyczy? Co i kiedy można na jej podstawie reklamować?

Przyjrzyjmy się gwarancji z perspektywy przedsiębiorcy-sprzedawcy. Poznając przepisy, które je regulują, będziemy mogli ją wykorzystać, jako kolejne narzędzie w walce o klienta.

Gwarancja w Kodeksie Cywilnym

Przepisy regulujące ogólną budowę gwarancji znajdziemy w Kodeksie Cywilnym, dział III Gwarancja przy sprzedaży, art. 577 – 582.

Znajdziemy tam cechy gwarancji:

  • jej udzielenie jest dobrowolne
  • udzielana jest w formie oświadczenia gwarancyjnego, zgodnie z Art. 577, może być złożona w reklamie. Natomiast czytając już art. 5772 oraz art. 5773, że Sprzedawca wydaje kupującemu wraz z rzeczą sprzedaną dokument gwarancyjny, co wg mnie oznacza, że jednak gwarancja musi mieć formę pisemną. Będzie ona na pewno bezpieczniejsza, i dla sprzedającego, i dla kupującego.
  • dokument taki powienien określać czas obowiązywania gwarancji, jeśli nie określa, to wg art. 577 §4 termin ten wynosi 2 lata od dnia wydania towaru kupującemu.
  • gwarancja powinna być sporządzona w sposób jasny i zrozumiały. Jeśli towar jest wprowadzony do obrotu w Rzeczpospolitej Polskiej oświadczenie gwarancyjne sporządza się w języku polskim (art. 5771 §1).
  • musi zawierać nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczpospolitej Polskiej, zasięg terytorialny ochrony gwarancyjnej, uprawnienia przysługujące w razie wystąpienia wady oraz stwierdzenie, że gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z rękojmi. (art. 5771 §2)
  • termin gwarancji biegnie na nowo, gdy gwarant wymienił towar lub dokonał istotnej naprawy w innych wypadkach termin zostaje przedłużony o czas kiedy kupujący nie mógł korzystać z reklamowanej rzeczy (art. 581 §1, art. 581 §2)
  • oświadczenie gwarancyjne powinno zawierać termin na rozpatrzenie reklamacji. Jeśli go nie ma przyjmuje się, że reklamacja powinna zostać rozpatrzona niezwłocznie, ale nie dłużej niż w terminie 14 dni licząc od daty dostarczenia towaru gwarantowi (art. 580 §2).

Gwarancja w praktyce

Bardzo ważną cechą gwarancji jest to, że nie tylko producent może ją wystawiać. Jakość produktu zagwarantować może równie dobrze dealer, hurtownik, dystrybutor, sprzedawca.

Co w związku z tym?

Pierwszy przykład

Przytoczę przykład, jak można klienta uzależnić – motointegrator.pl, czyli internetowa sprzedaż części samochodowych prowadzona przez Inter Cars. Jeśli kupujemy w ich oddziałach na miejscu to gwarancją są objęte tylko wybrane towary, m.in. akumulatory, amortyzatory. Co w przypadku sprzedaży internetowej? Dają nawet 3 lata gwarancji. Co prawda również na wybrane produkty, ale nie to jest istotne. Istotą jest sposób w jaki udzielają gwarancji.

Zapis w regulaminie mówi o tym, że udzielana jest tylko wtedy, gdy części montowane są w jednym z warsztatów, który handluje z Inter Cars oraz, gdy przez trzy lata w tym warsztacie dokonywany będzie odpłatny przegląd auta.

Jakie korzyści mamy w tej sytuacji?

  • Inter Cars ma sprzedany towar do klietna indywidualnego,
  • warsztat ma nowego klienta, który nie tylko zapłaci za montaż danej części, ale będzie tam przez trzy najbliższe lata zostawiać pieniądze za przeglądy,
  • każdy kolejny przegląd może wiązać się z dodatkowymi naprawami – mocniejsze zawiązanie współpracy z Inter Cars.

Drugi ciekawy przykład.

Uzależnienie okresu gwarancyjnego od sposobu użytkowania towaru. Można to zauważyć w przypadku gwarancji akumulatorów Bosch lub Varta. Okres obowiązywania gwarancji dla klienta indywidulanego jest dłuższy, niż np. gdy akumulator wykorzystywany jest w ciężarówkach czy taksówkach – wtedy okres gwarancji jest skrócony.

Trzeci przykład.

Jak ograniczyć koszty reklamacji związane z dodatkowymi roszczeniami klienta? Gwarancja. Pamiętajmy, by w karcie gwarancyjnej znalazł się zapis, że gwarant zobowiązuje się do wymiany towaru posiadającego ukrytą wadę fabryczną.

Podsumowanie

Na podstawie kilku przykładów można zauważyć, że gwarantowanie konsumentowi jakości wcale nie podniesie kosztów prowadzenia działalności. Z pierwszego przykładu już od dawna korzystają dealerzy samochodów czy sklepy rowerowe. Jak widać można klienta uzależnić od warsztatu handlując częsciami zamiennymi. Nie widzę problemu, aby wykorzystać to w innych branżach. Oczywiście należy zachować umiar, bo tego typu gwarancja przy obuwiu codziennego użytku nie przysporzy nam dodatkowych klientów.

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap nowych tekstów!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o