Facebook w małej firmie | Czy warto prowadzić fanpage lokalnego biznesu? PODCAST 08

Choć szalony okres zakładania fanpage dla firm już jest dawno za nami, w dalszym ciągu strona na Facebooku pozostaje jednym z najlepszych (i najtańszych) środków reklamowych dla małej, lokalnej firmy. Dlaczego? O tym opowiem w kolejnym odcinku podcastu.

Dlaczego warto prowadzić fanpage lokalnej firmy? Przesłuchaj odcinek:

O czym będzie ten odcinek?

Czas wziąć na warsztat narzędzie, które zaiste jest ziemią obiecaną marketerów. Wszak jeszcze kilka lat temu, gdy Facebook zaczął rozpychać się łokciami na rodzimym podwórku social media, każda firma zakładała fanpage. Bez różnicy czy była to hodowla surykatek, zakład pogrzebowy czy sklep mięsny. Spora część tych naprędce założonych stron po krótkim czasie zaprzestała publikacji, pogrążyła się w letargu.

Właściciele firm nie mieli ani czasu, ani pomysłu na regularne i ciekawe aktualizacje. Po wygaśnięciu zapału zaczęli myśleć, iż prowadzenie fanpage nie przynosi realnych profitów.

Możemy więc ciągle trafić na tysiące profili – widm, z ostatnim postem zamieszczonym kilka lat temu.

Pytanie o zasadność prowadzenia fanpage’a może się zatem wydawać rachitycznym przeżytkiem.

Czy obecnie, na przednówku 2020 roku to ma jeszcze sens? Czy może efekt WOW już przebrzmiał, a sama strona facebookowa to ledwie sztuka dla sztuki?

Wszak społecznościowego giganta dotykają raz po raz nowe problemy, afery, a specjaliści co rusz wieszczą odpływ użytkowników i powolną agonię marki. Wydaje się, że najlepszą drogą będzie rezygnacja i ucieczka z tego kanały komunikacji.

Czy faktycznie Facebook jest już passe? Czy może warto jednak zaangażować siły, czas i środki, by strony prowadzić, bo przyniesie to realne profity dla firmy?

Postaram się odpowiedzieć na te pytania w podcaście. Skupię się na sensie prowadzenia fanpage dla małego, lokalnego biznesu (salon fryzjersji, SPA, zakład wymiany opon, restauracja, pub, hotel, pensjonat, gabinet masażu, piekarnia, etc). Postaram się Was przekonać do tego, że mimo upływu lat, oklepania formuły, regularnego spadku zasięgów, fanpage na Facebooku dalej jest jednym z najlepszych i najtańszych sposobów reklamy oraz budowania wizerunku małej firmy.

Komu się przyda ten odcinek?

Tak jak pisałem wcześniej, ten podcast powstał z myślą o osobach, które zajmują się marketingiem i działaniami Public Relations w małych, lokalnych, stacjonarnych biznesach, a więc przyda się:

  • Właścicielom firm, którzy zastanawiają się czy działania na Facebooku mają sens (chcą założyć fanpage)
  • Właścicielom firm, którzy zarzucili prowadzenie fanpage i ich firmowy Facebook umarł i nie żyje
  • Marketerom w małych firmach, którzy zastanawiają się czy warto zaangażować więcej czasu, sił i środków w rozsądne i ciekawe prowadzenie facebookowej strony  – być może potrzebujecie argumentów, by przekonać szefa?

Dlaczego warto przesłuchać ten odcinek podcastu? Co Wam ułatwi, w czym pomoże? 

Ten podcast w założeniu miał mieć charakter „misyjny”. Miał nieść przez mrok niezdecydowania i wątpliwości jasne przesłanie narzędzia, którego warto używać, by firma dostała solidnego kopniaka w postaci tłumu zadowolonych klientów. Odsłuchując go już po nagraniu, mam przeczucie, że cel udało się osiągnąć. Mimo zmian, obcięcia zasięgów, wiecznej światopoglądowej rewolucji, czarnego PR Facebooka – fanpage dalej warto prowadzić.

Chciałem pokazać, że dobrze poprowadzona strona na Facebooku to:

  • Rozsądna i opłacalna inwestycja (pod względem poświęconego czasu przede wszystkim) w budowanie wizerunku małej firmy, która na pewno się zwróci
  • Sposób na przyciągnięcie nowych klientów
  • Sposób na przypomnienie o firmie i zachęcenie do wizyty dotychczasowych klientów
  • W dalszym etapie – sposób na wzrost dochodów firmy
  • Możliwość wyprzedzenia konkurencji
  • Możliwość konkurowania z większymi lub potężniejszymi markami, nie dzięki pieniądzom, ale dzięki pomysłowości, pracowitości i wytrwałości

Opis treści podcastu (podcast w skrócie): 

Nie masz czasu? Nie lubisz mojego głosu? A może wolisz czytać? Niżej znajdziesz spis najważniejszych rzeczy w podpunktach.

Zatem, dlaczego warto prowadzić facebookowy profil małej firmy?

1. Strona na Facebooku pojawia się w organicznych (darmowych) wynikach wyszukiwania Google

To jest koronny argument, który moim zdaniem całkowicie odpowiada na postawione w tytule odcinka pytanie i zamyka dyskusję. W przypadku zapytań dotyczących lokalnych usług,  w organicznych (darmowych) wynikach wyświetlania Google, na pierwszej stronie, bardzo często wyświetlają się fanpage. A dodatkowe miejsce na pierwszej stronie wyszukiwania jest na wagę złota. Jeżeli dołożymy do tego stronę WWW i mapę Google to mamy aż 3 pozycje, które mogą skierować do nas klienta! Nie wiem jak długo Google będzie indeksował (pozwalał na wyświetlanie) stron facebookowych, ale dopóki to robi – jest to szansa, którą należy wykorzystać!

Ponadto algorytm Google’a w przypadku niektórych branż „zasysa” opinie z Facebooka – prezentując w wynikach wyszukiwania te, którzy klienci wystawili bezpośrednio na profilach firm. Trzeba zadbać więc, by było ich jak najwięcej i były jak najwyższe.

Wysokie wyświetlanie wyników wyszukiwania
W przypadku hasła „krewetki katowice” – fanpage wyświetla się na 1 miejscu!

2. Facebook umożliwia tani i precyzyjny sposób reklamy

Jeżeli zastanawiasz się nad wydaniem pieniędzy na reklamę, która ściągnie klientów do Ciebie – nie ma lepszego narzędzia, które szybciej, taniej i precyzyjniej pomoże Ci znaleźć grupę docelową i zaprosić klientów. Co najważniejsze – możesz efektywnie mierzyć podjęte działania, dzięki pikselowi konwersji i rozbudowanym statystykom.

3. Fanpage to stała budowa świadomości marki

Może brzmi jak lekki, niemierzalny konwersjami korpobełkot, ale jeżeli szukasz sposobu, by stale przypominać klientom o swej obecności – fanpage będzie idealny. Podobną funkcję pełni newsletter, o którym wspominałem w odcinku dotyczącym wysyłki e-maili w małej firmie.

4. Wyprzedzenie konkurencji

Większość lokalnych, firmowych stron facebookowych leży, kwiczy i stęka. Są nieuzupełnione, nieaktualizowane, klienci, gdy tam zaglądają – nie wiedzą czy firma działa czy nie. Ot na zmianę posty z kotami, informacje dlaczego poniedziałek jest najgorszym dniem tygodnia lub zapytania dotyczące planów na weekend i Doskozzy. Warto zatem na tym tle się wyróżnić, serwując miły dla oka, aktualny (!), kipiący informacjami fanpage, prawda? Niech klient wie, że firma żyje, fika koziołki i ma się fantastycznie.

5. Unifikacja narzędzi producentów stron, aplikacji i rozwiązań IT

Internet zmierza do globalnej unfiikacji narzędzi. Giganci (Facebook, Google) oferują rozwiązania, które są adaptowane przez mniejszych producentów. Wielu dostawców aplikacji, stron, umożliwia obsługę interfejsu lub kontakt, łącząc się nierozerwalnie z potentatami. „Zmuszają” tym samym klientów, by podążali tą drogą. Wystarczy wskazać drogę jaką przeszedł Messeneger, wypierając komunikację SMS, stając się obecnie komunikatorem równie chętnie używanym co e-maile. Skoro więc klienci korzystają z Messengera, lubią go, znają i w ten sposób chcą kontaktować się z Twoją firmą – warto im to umożliwić. A strona facebookowa wybitnie ci w tym pomoże.

6. Znajomość interfejsu przez użytkowników

Ludzie nie lubią się uczyć nowych rzeczy. Wolą rozwiązania, które znają, rozumieją. Komunikacja przez internet musi być szybka, prosta – ma oszczędzać czas i sprowadzać się do kilku kliknięć. Im ten proces jest dłuższy – tym większe ryzyko, że zniechęcony klient zrezygnuje i poszuka innej firmy. Układ stron facebookowych jest zawsze taki sam. A tym przypadku powtarzalność to olbrzymi plus. Klient wie, gdzie znajdzie potrzebne informacje, gdzie szukać zdjęć, jak sprawdzić opinie, co kliknąć, by napisać do Ciebie.

7. Popularność

Facebook obecnie jest najbardziej popularnym serwisem społecznościowym w Polsce. Mała firma ma ograniczony budżet na reklamę. A przygotowanie i uzupełnienie samego profilu jest całkowicie z darmo. Jedyną inwestycją jest poświęcony czas. Czy stać Cię zatem na to, by lekceważyć ten kanał komunikacji? Czy możesz sobie pozwolić, by za darmo (!) odpuścić stronę firmy w największym serwisie społecznościowym w Polsce i na świecie?

8. Potęga społeczności, nastawienie na budowanie relacji

Dzięki nacisku na budowanie społeczności – Twoi klienci mogą stać się rzetelną i najlepszą rekomendacją dla Twojej firmy. Wystarczy, że skomentują post, wystawią opinię. To szybka i pewna droga, by ich znajomi i przyjaciele rozważyli skorzystanie z Twoich usług. Nigdy nie przekonasz swoją reklamą czy postami drugiej osoby tak, jak zrobi to rekomendacja znajomego. Ponadto sama polityka Facebooka (póki co) kładzie olbrzymi nacisk rozwój lokalnych społeczności: małe fanpage (jeszcze) mają większe zasięgi, a facebookowe grupy skutecznie zastąpiły fora internetowe. Jeżeli ta polityka będzie się utrzymywać, właściciele stron o lokalnym zasięgu mogą tylko zyskać.

9. Szybkość przygotowania, szybkość obsługi

Stronę na Facebooku przygotujesz i uzupełnisz błyskawicznie. Wprowadzanie zmian, poprawek i aktualizacji jest również arcyłatwe. Facebook jest szybszy, prostszy i tańszy w przygotowaniu niż strona WWW. Obsługa (odpisywanie na wiadomości) nie zajmuje dużo czasu, a jest równie skuteczna co e-mail czy telefon. Zatem prowadzenie Facebooka nie jest bardzo angażujące, nie zmusza Cię do ślęczenia nad profilem przez długie godziny. Stronę facebookową możesz dowolnie rozbudowywać o nowe moduły (sklep, boty, ofertę), tworząc efektywny kanał komunikacji, działający równolegle ze stroną internetową.

Obejrzyj podcast wraz z prezentacją na YouTube:

Pobierz podcast w formacie mp3:

Pobierz odcinek 08 Podcastu 

Gdzie słuchać podcastów?

Gdzie znajdziesz więcej materiałów z Sardynek?

Co sądzisz o podcaście? Zostaw komentarz! 

Wpis przekonał Cię do przyjrzenia się znów Facebookowi Twojej firmy? A może wprost przeciwnie – argumenty Cię nie przekonują? Napisz komentarz, zostaw ślad. Ciekaw jestem Twojej opinii.

Oceń artykuł
[Głosów: 1 Średnia: 5]

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap nowych tekstów!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o